Några gamla bilder som jag hittat

Startat av Henrik Palmqvist, 15 november 2008, 12:56:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Några bilder som jag hittat i gömmorna.

(fotad i Mjölby)

(fotad någonstans i Tyskland))

(fotad på Nyköpingsbro)

(fotad i Helsingborg)

/ Henrik

Frippe Fribas

Mycket trevligt Henrik!

Jag hittade en bild på "syrran" 3301, hur många Astraler fanns det i denna lackering?
//Fredrik

Henrik Palmqvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 november 2008, 14:38:36 PM
Mycket trevligt Henrik!

Jag hittade en bild på "syrran" 3301, hur många Astraler fanns det i denna lackering?
//Fredrik

Jag gillade den designen.   Var det bara dessa  Astraler som hade den lacken?
/ Henrik

Göransson

Har jag fel om jag påstår att denna lack kom genom Surahammars Trafik AB. (haft fel förr, fråga min sambo)
Vill minnas att man hade någon MB 0404 RHD med samma lackdesign
/Magnus

Jan

Citat från: Göransson skrivet 19 november 2008, 18:15:57 PM
Har jag fel om jag påstår att denna lack kom genom Surahammars Trafik AB. (haft fel förr, fråga min sambo)
Vill minnas att man hade någon MB 0404 RHD med samma lackdesign
/Magnus

Visst har du rätt Magnus. Surahammars hade denna lack, MB O404 var 3410 och 3411 som sedan fick expresslacken.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 november 2008, 14:38:36 PM
Mycket trevligt Henrik!

//Fredrik

Jasså, så Swebus har kört fiskresor?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus_J

Göransson

Citat från: Jan skrivet 19 november 2008, 18:30:17 PM
Visst har du rätt Magnus. Surahammars hade denna lack, MB O404 var 3410 och 3411 som sedan fick expresslacken.

Just det. Kommer ihåg det med nu med lite hjälp.
Underbart!
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Inte bara lacken utan även namnet Swebus kom från Surahammars Trafik AB.

Göransson

Jasså Staffan.
Det där får du berätta mer om
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göransson skrivet 19 november 2008, 20:22:13 PM
Jasså Staffan.
Det där får du berätta mer om
/Magnus

I korthet var det så att när GDG och SJ:s bussverksamhet slogs samman och man skulle hitta ett namn valde man ett som redan fanns i verksamheten och det blev buss. Detta namn registrerades på 1980-talet av Surahammars Trafik AB, som väl redan då ägdes av GDG. Swe från Swerige i gammalstavning och bus från omnibus. Swebus är alltså inte som många tror ett svengelskt ord och uttalet "soibass" är rent felaktigt.
Märkningen Swebus på bussen på bilden fanns redan under GDG/Surahammars-tid. Jag såg denna buss - eller möjligen en systervagn - med just den märkningen vid Europabrücke sommaren 1987.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 20:45:15 PM
I korthet var det så att när GDG och SJ:s bussverksamhet slogs samman och man skulle hitta ett namn valde man ett som redan fanns i verksamheten och det blev buss. Detta namn registrerades på 1980-talet av Surahammars Trafik AB, som väl redan då ägdes av GDG. Swe från Swerige i gammalstavning och bus från omnibus. Swebus är alltså inte som många tror ett svengelskt ord och uttalet "soibass" är rent felaktigt.
Märkningen Swebus på bussen på bilden fanns redan under GDG/Surahammars-tid. Jag såg denna buss - eller möjligen en systervagn - med just den märkningen vid Europabrücke sommaren 1987.

Det lär väl också vara så att Surahammars Trafik valde Swebus som namn på resebyrån då de började med resor till europaländer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 20:45:15 PM

1987?? Men de första astralerna med den lacken var väl GDG 2984-85 (senare Swe 0530,0531) och de var väl 89or

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 19 november 2008, 22:13:40 PM
1987?? Men de första astralerna med den lacken var väl GDG 2984-85 (senare Swe 0530,0531) och de var väl 89or

Har nu gjort vad jag borde ha gjort från början: kollat bilden från tillfället. 1987 var rätt, bussen var fel. Det som jag såg var en Neoplan Skyliner i denna lack och tydligt märkt Swebus om än i något mindre stil än Astralen.