Vill du köra buss i Norge?

Startat av JohnnyStavanger, 13 november 2008, 14:54:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JohnnyStavanger

Hej.
Har du kørt buss i mer æn tre år och vill prova på något nytt? Skulle du kunna tænka dig att jobba i Norge? Om det låter intressant så tveka inte att fråga mig om mer information på sverige@fleksi.no eller gå in på www.fleksi.no

Mvh/Johnny

Bengt Jönsson

Citat från: JohnnyStavanger skrivet 13 november 2008, 14:54:11 PM
Hej.
Har du kørt buss i mer æn tre år och vill prova på något nytt? Skulle du kunna tænka dig att jobba i Norge? Om det låter intressant så tveka inte att fråga mig om mer information på johny-gustavsson@hotmail.com eller gå in på www.fleksi.no

Mvh/Johnny

Med tanke på att en kaffe i "papirkrus" och en muffin gick på 35 NOK på Burger King på Karl Johan häromveckan så får det vara mycket bra betalt....
8)

/B

Ersa

Vad ligger en normal avtalsenlig månadslön på i Norge? I NOK alltså.

AL

Frågan är vad som ger mest, en anställning direkt hos ett norskt trafikföretag eller "omvägen" via ett bemanningsföretag som Fleksi!

Bengt Jönsson

Citat från: AL skrivet 16 november 2008, 23:27:51 PM
Frågan är vad som ger mest, en anställning direkt hos ett norskt trafikföretag eller "omvägen" via ett bemanningsföretag som Fleksi!


Ett bemanningsföretag får enligt svenska lagar och avtal inte ge sämre lön än vad arbetstagaren skulle fått om denne varit anställd direkt.  Hur det är i Norge vet jag inte men det torde vara detsamma.
8)
/B

JohnnyStavanger

Man behøver inte vara orolig før att man skulle få en lægre levnadsstandard om man flyttar till Norge och jobbar som busschauffør, lønerna ær enligt avtal med goda møjligheter før att få jobba øvertid.
Och visst kan det bli dyrt att leva i Norge om man vill leva på snabbmat och øl  ;D, men om man lever "normalt" så ær min erfarenhet att man gør av med ungefær lika mycket pengar på mat hær i Norge som man gør i Sverige. Det ær precis som i Sverige att det beror en del på vart man handlar också, det finns många billigare mataffærer.
Vi ær ingen omvæg før busschaufføren utan en hjælp, vi hjælper till med boende och det pappersarbete som behøvs (bankkort, norskt personnummer, skattekort osv) allt før att underlætta før en person som vill prova på att arbeta i Norge.

Mvh/Johnny


Bengt Jönsson

Citat från: JohnnyStavanger skrivet 18 november 2008, 14:12:45 PM
Man behøver inte vara orolig før att man skulle få en lægre levnadsstandard om man flyttar till Norge och jobbar som busschauffør, lønerna ær enligt avtal med goda møjligheter før att få jobba øvertid.
Och visst kan det bli dyrt att leva i Norge om man vill leva på snabbmat och øl  ;D, men om man lever "normalt" så ær min erfarenhet att man gør av med ungefær lika mycket pengar på mat hær i Norge som man gør i Sverige. Det ær precis som i Sverige att det beror en del på vart man handlar också, det finns många billigare mataffærer.
Vi ær ingen omvæg før busschaufføren utan en hjælp, vi hjælper till med boende och det pappersarbete som behøvs (bankkort, norskt personnummer, skattekort osv) allt før att underlætta før en person som vill prova på att arbeta i Norge.

Mvh/Johnny

I en vanlig ICA-affär uppe i Alta i NordNorge kostade en liter "kulturmelk" (filmjölk på svenska) 17,95 NOK... !!
Nog för att den norska mejerikooperationen TINE har betydligt många fler och små mejerier jämfört med svenska ARLA MD Foods men 18,95 NOK !!!  :o :o :o
Förutom priserna är Norge mycket trevligt!

/Bengt

JohnnyStavanger

#8
 ;D Jag vet inte vad man betalar i nord Norge eller i Oslo men här i rogaland så betalar vi 12.70nok (ca 14,50skr) för en liter lättmjölk, för fem kg potatis betalar vi 29,90nok(ca 34skr) och stekmargarin 500g 9,90nok(ca 11,30skr).

Det finns säkert andra exempel som folk vill veta, fråga så ska jag berätta vad det kostar här där jag bor ;D jag har även scannat in två kvitton om nån vill ha  ;D

Mvh/Johnny

Zella

Citat från: JohnnyStavanger skrivet 18 november 2008, 19:52:02 PM
;D Jag vet inte vad man betalar i nord Norge eller i Oslo men här i rogaland så betalar vi 12.70nok (ca 14,50skr) för en liter lättmjölk, för fem kg potatis betalar vi 29,90nok(ca 34skr) och stekmargarin 500g 9,90nok(ca 11,30skr).

Det finns säkert andra exempel som folk vill veta, fråga så ska jag berätta vad det kostar här där jag bor ;D jag har även scannat in två kvitton om nån vill ha  ;D

Mvh/Johnny

En dosa/stock snus Göteborgs Rapé... Nötfärs... Carsberg starköl... Falukorv, Makaroner... kanske är det så att om man köper rätt så köper man billigt.

Zella

Citat från: JohnnyStavanger skrivet 18 november 2008, 14:12:45 PM
Man behøver inte vara orolig før att man skulle få en lægre levnadsstandard om man flyttar till Norge och jobbar som busschauffør, lønerna ær enligt avtal med goda møjligheter før att få jobba øvertid.
Och visst kan det bli dyrt att leva i Norge om man vill leva på snabbmat och øl  ;D, men om man lever "normalt" så ær min erfarenhet att man gør av med ungefær lika mycket pengar på mat hær i Norge som man gør i Sverige. Det ær precis som i Sverige att det beror en del på vart man handlar också, det finns många billigare mataffærer.
Vi ær ingen omvæg før busschaufføren utan en hjælp, vi hjælper till med boende och det pappersarbete som behøvs (bankkort, norskt personnummer, skattekort osv) allt før att underlætta før en person som vill prova på att arbeta i Norge.

Mvh/Johnny

Kan man ha kvar sitt svenska pers nr m.m...

Epw

Ni skulle inte klaga på Norges priser om ni visste vad priserna är i finländska affärer och därtill  lönernas skillnad.
Många finnar åker till Norge på jobb enbart för att lönerna är så mycket bättre och dom säger nog att det lämnar mer i plånboken.
Redan i svenska affärer är det stor skillnad mot Finlands,och mycket smyghöjs hela tiden efter att Euron kom. Euron är i mångt och mycket en katastrof för Finland. Konstigt att inte dom vet om Stavangers bussförar jobb,där är det ju annars också kul att vara.

michael k

är det veolia som behöver folk?
jag har kört rute 301 i nittedal när connex hade trafiken
om man kan bo billigt och jobba en del övertid är det bra bizniz med norge
sedan ska man ha alla löften på papper  i sex ex

Ersa

Citat från: Lars skrivet 18 november 2008, 17:47:49 PM
Hej på denna sida hittar ni länkar till Norska bussbransjeavtalen
http://www.transportarbeider.no/web/cms.nsf/$all/6D9BE22F854AF70CC1257324005A2A1D?open&qm=wcm_1,6,2,0

Tack. Men tyvärr är det rätt svårt att navigera vidare från denna sida.

JohnnyStavanger

Citat från: michael k skrivet 19 november 2008, 11:37:05 AM
är det veolia som behöver folk?
jag har kört rute 301 i nittedal när connex hade trafiken
om man kan bo billigt och jobba en del övertid är det bra bizniz med norge
sedan ska man ha alla löften på papper  i sex ex

Vi ordnar med ett bra boende, vi kan æven ordna så att man kan dela boende med andra før att ytterligare få ner kostnaderna. Antal kopior på papper kan vi nog erbjuda en hel del men jag ska inte lova hur många, sex st borde inte vara något problem  ;D

Citat från: Verspieder skrivet 14 november 2008, 20:18:07 PM
Vad ligger en normal avtalsenlig månadslön på i Norge? I NOK alltså.

En avtalsenlig ingångsløn ligger kring 23-24 000nok/månaden.

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 november 2008, 20:23:09 PM
Kan man ha kvar sitt svenska pers nr m.m...

Ja man behåller sitt svenska medborgarskap och personnummer, man skaffar sig bara ett till personnummer(hær skriver man dag/mån/år helt bakvænt :) ) Nær man ordnat med ett norskt personnummer så kan man ordna med skattekort och bankkonto o dyl.

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 november 2008, 20:21:46 PM
En dosa/stock snus Göteborgs Rapé... Nötfärs... Carsberg starköl... Falukorv, Makaroner... kanske är det så att om man köper rätt så köper man billigt.

Øl och snus ær dyrt, korv och makaroner ær væll som hemma. Det betyder lika mycket hær som hemma i Sverige om vart man handlar sin mat. Om jag går och køper mitt kaffe på Burger king blir det dyrare æn om jag går på supermarknaden  ;D .
Det finns Ica och Coop hær med men sen har man också Rema1000 och Kiwi bla. som liknar mer på Willys i Sverige. Jag handlar mest på Kiwi och Coop och jag kommer lætt undan med 2000-3000nok/mån till mig och min sambo.