Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 19 augusti 2009, 16:34:51 PM
Har svar kommit på anbudsrundan i Västerbotten på den trafik som har start i januari 2010?

Som sagt blev detta klart i juni. Av de 46 objekt(linjer) som var ute på räkning så fick Skelleftebuss åtta linjer med Skellefteå som utgångspunkt. Övriga linjer bör ha behållits av Busspoolen. Hur det gick med Swebus linje 132 kanske hr Verspeider kan svara på?

kurre

Mattias Andersson

Citat från: kurre skrivet 26 augusti 2009, 15:24:07 PM
Inga besked om Frölunda??

Ev imorgon torsdag,preliminärt enligt uppgift här igår. :)

Jacob med C

Någon som vet när Kusttrafiken för Norrland blir klar?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Magnus

Citat från: Jacob med C skrivet 05 september 2009, 13:56:18 PM
Någon som vet när Kusttrafiken för Norrland blir klar?

Fick detta meddelande idag faktiskt angående den upphandlingen:
Ofullständigt förfarande
Tilldelningsförfarandet har avbrutits.

Magnus

Nu är det ute ny upphandling på Kusttrafiken, trafikstart blir den 12/12 2010 istället.

Det är även ny upphandling ute på Sörmlands länstrafik (Nyköping och Trosa) Trafikstart 22/8 2010

Och tillsist ska även Huddinge/Botkyrka/Söderort respektive Nacka/Värmdö upphandlas.

1896

Vad var det som blev fel på Norrlandskusten upphandlingen ?

homer

Citat från: Magnus skrivet 09 september 2009, 11:15:53 AM

Och tillsist ska även Huddinge/Botkyrka/Söderort respektive Nacka/Värmdö upphandlas.

H/B/S  ca 260 bussar (idag)
N/V  ca 195 bussar (idag)
Sista inlämningsdag 10 april 2010
tilldelningsbeslut 11 oktober 2010
Trafikstart  Augusti 2011  7+3 år

Inköp av Miljöbussar ingår för 760 miljoner  där Sl går i borgen om jag fattat de rätt.  vilket mellan handen och armbågen borde bli cirkus 150 biogasbussar fördelade på två depåer om priset är 5 miljoner /st

Jan

Läser på TED att upphandlingen Norrlandstrafiken ska göras om. Nya förrutsättningar. är det meningen att linje 10 ska trafikera samtliga 5 år?
I branschen i 40 år

CD

Hur går det med den nya upphandlingen i Skåne? dvs Kristianstad, Eslöv, Ven mlf

Jan

Citat från: CD skrivet 14 september 2009, 10:04:32 AM
Hur går det med den nya upphandlingen i Skåne? dvs Kristianstad, Eslöv, Ven mlf

Sista dag för inlämning har inte varit. Dock så är det snart.
I branschen i 40 år

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 09 september 2009, 21:39:35 PM

Inköp av Miljöbussar ingår för 760 miljoner  där Sl går i borgen om jag fattat de rätt.  vilket mellan handen och armbågen borde bli cirkus 150 biogasbussar fördelade på två depåer om priset är 5 miljoner /st
Tydligen rör det sig om de cirka 250 miljöbussar som det talats om tidigare och som kommer att vara en blandning av etanol och biogas (Eriksberg kommer fortfarande vara för etanol) och som skall vara med från trafikstart (beslut har dock ännu ej fattats i landstingsfullmäktige) Sedan kommer det ju att behövas biogasbussar också till Charlottendal, men depån där beräknas ju inte stå klar förrän 2013. Däremot kommer den nya Gubbängendepån i huvudsak vara helt för biogas (cirka 90 bussar) vid trafikstart. Intressant för den delen är att man valde att slå ihop söderort och botkyrka/Huddinge. Även om SL inte kommer att kräva att man har haft motsvarande storlek i tidigare uppdrag av anbudsgivaren, ställer det förstås höga krav och en viss ansträngning för mindre aktörer att ha någon rimlig chans att lägga anbud. 

Ersa

Citat från: Jan skrivet 11 september 2009, 22:27:29 PM
Läser på TED att upphandlingen Norrlandstrafiken ska göras om. Nya förrutsättningar. är det meningen att linje 10 ska trafikera samtliga 5 år?

Linje 10 har väl inte ens tidigare tänkt att påverkas av järnvägen, vad jag vet. Den enda linje som påverkas (försvinner) är väl "100S", Umeå-Sundsvall?

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 10:44:59 AM
Man kan med stor säkerhet anta att antalet anbudslämnare kommer att bli litet, avsevärt färre än de 6-7 stycken man haft tidigare, det kommer även att var ännu färre som lämnar in på både N/V och Söderort/Botkyrka.

Som jag förstått är SL tanke med stora trafikområden av denna typ att försöka locka nya stora utländska aktörer, av MTR typ, jag betvivlar att detta kommer att lyckas, Stockholm är en på tok för liten marknad globalt sätt.

Blir det fler än tre anbudslämnare/område så blir jag väldigt förvånad.

Får man fråga vilken av de fyra relativt stora aktörerna du inte tror lämnar anbud? Veolia?