Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 mars 2009, 17:50:51 PM
Fast SkEx 12 var ju en Swebuslinje.....
Den egentligen delen som Thygessons har på 555 tillhör deras avtal som jag fattat det?

Nej Veolia hade 65 % och Swebus 35 %. Thygessons har ett tilläggsavtal enligt en förare som jag talade med för något år sedan.
I branschen i 40 år

bjalle

Citat från: Jan skrivet 08 mars 2009, 18:53:28 PM
Nej Veolia hade 65 % och Swebus 35 %. Thygessons har ett tilläggsavtal enligt en förare som jag talade med för något år sedan.

Oh fan......Trodde 12an till Markaryd var en Swebuslinje, hur såg "vagnfördelningen" ut där....
Du är mer insatt i branschen än mig.....

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 mars 2009, 19:10:34 PM
Oh fan......Trodde 12an till Markaryd var en Swebuslinje, hur såg "vagnfördelningen" ut där....
Du är mer insatt i branschen än mig.....

Varsin vagn, men Veolia körde 7 dagar medan Swebus körde M-F.
I branschen i 40 år

bjalle

Citat från: Jan skrivet 08 mars 2009, 20:13:57 PM
Varsin vagn, men Veolia körde 7 dagar medan Swebus körde M-F.

Veolia Kristianstad och Swebus (Hässleholm?)

Jeppe Hagelbäck

Lägger mig i diskussionen lite...
SkEx 12 gick ju mellan Helsingborg och Ängelholm-Båstad.
SkEx 8 (vilken jag misstänker att ni pratar om egentligen) ersattes av 555 mellan Kristianstad-Hässleholm och där kör Veolia fortfarande någon enstaka tur.
Eller pratar ni kanske till och med om SkEx 11 som gick Halmstad (enstaka turer) -Markaryd-Hässleholm-Kristianstad (enstaka turer)?

bjalle

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 mars 2009, 20:37:56 PM
SkEx 8 (vilken jag misstänker att ni pratar om egentligen) ersattes av 555 mellan Kristianstad-Hässleholm och där kör Veolia fortfarande någon enstaka tur.

12an kördes ju av I-K
Jag fick för mig att de var 11an vi snackade om (fast blandade med 12) men 8an ja...där va de Swebus och Veolia
Kör verkligen Veolia mer på 555, ser aldrig nåt annat än Thygessons och I-K, innan förra tidtabellsskiftet var Veolia med på ett hörn

Jan

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 mars 2009, 20:37:56 PM
Eller pratar ni kanske till och med om SkEx 11 som gick Halmstad (enstaka turer) -Markaryd-Hässleholm-Kristianstad (enstaka turer)?

Visst är det 8;an vi snackar om, sorry....
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Hörde det senaste om upphandlingen av lokaltrafiken i Boden från en bussägare ansluten till Centrala Buss.
Centrala Buss överklagade Bodens kommuns beslut att tilldela Veolia trafiken genom det anslutna bolaget Arvidsjaur Trafik. Länsrätten beslutade fredagen den 6 mars att upphandlingen skall göras om eftersom det fanns många fel i Bodens kommuns anbudsunderlag. Fram till sommaren 2010 kommer dock Veolia att köra på förlängt kontrakt.
Nu får vi väl se om Bodens kommun överklagar till Kammarrätten. Många turer blir det. Ärendet har ju redan gjort en runda i länsrätt och kammarrätt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

F.Å

Hittade ingen info om utvecklingen i Sörmland i denna tråd och lägger därför in länk till pressmeddelande från Länstrafiken.

http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5313.aspx

bilomnibussen

Hej! Upphandlingen i Örebro är nog klar nu. Kammarrätten har avslagit Busslinks överklagning. Redan förra veckan tecknade länstrafiken eller kommunen ett s k direktavtal med Swebus för att inte förlora tid, trafikstarten är framskjuten till 1 oktober. Återstår att se om Busslink överklagar vidare. All denna information har jag fått via ortstidningen, jag var ledig i går.

Det är märkligt med de juridiska turerna. När Busslink överklagat till Länsrätten tecknade kommunen och Swebus ett s k villkorat avtal för att inte upphandlingen skulle passera bäst-före-datum. Nu har man tecknat ett direktavtal med Swebus. Vad är det då för vits med Länsrättens resp Kammarrättens beslut att avtal inte får tecknas innan dom fallit. De beskrivna förfaringssätten är såvitt jag förstår helt lagliga. Det är bara en teater.

Mvh Jan G

Magnus

Idag kan man läsa på TED att dessa linjer ska upphandlas:

Linje 100 Sundsvall-Umeå.
Linje 100 Haparanda-Umeå.
Linje 20 Haparanda-Umeå.
Linje 12 Skellefteå-Umeå.
Linje 21 Skellefteå-Umeå.
Linje 10 Sundsvall-Umeå.

Är det dom s.k kustbussarna som Veolia kör idag?

Jan

Citat från: Magnus skrivet 13 mars 2009, 14:45:25 PM
Idag kan man läsa på TED att dessa linjer ska upphandlas:

Linje 100 Sundsvall-Umeå.
Linje 100 Haparanda-Umeå.
Linje 20 Haparanda-Umeå.
Linje 12 Skellefteå-Umeå.
Linje 21 Skellefteå-Umeå.
Linje 10 Sundsvall-Umeå.

Är det dom s.k kustbussarna som Veolia kör idag?

Jag har precis läst detta med trafikstart den 15 juni 2009, vad har hänt när trafikstart ligger 3 månader i förväg? Har Veolia sagt upp eller vad?
I branschen i 40 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 13 mars 2009, 16:31:10 PM
Jag har precis läst detta med trafikstart den 15 juni 2009, vad har hänt när trafikstart ligger 3 månader i förväg? Har Veolia sagt upp eller vad?

Går det ens att upphandla så snabbt? Tryckfelsnisse kanske?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!