Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Jan skrivet 16 november 2007, 10:16:37 AM
'
'
Nog Jonas så år Swebus Gotland välskött, men när det gäller pengar är det alltid en sekondär sak. Tyvärr.

Visst är det så att priset avgör men om upphandlingen sköts någorlunda seriöst tittar man också på hur relevant leverantörens prissättning är i förhållande till vad som avses levereras och med vilken kvalitet detta kan tänkas ske. Med andra ord försöker man i en upphandling få en relation att väga kostnaden emot. Nu vet jag inte hur kriterierna var uppställda på just Gotland och hur utvärderingen gick till, men om utvärderingen görs på det sätt jag beskrivit kan ett företag som Swebus, som förefaller välskött på Gotland, få dåliga poäng därför att man har en massa verksamhet på andra håll som dras med dålig kvalitet, dåligt rykte, sköts illa eller har andra problem. "Bad news travels fast" i alla branscher och kan man inte skapa tillräcklig trovärdighet kan det vara svårt att vinna på en lokal marknad, även om den har skötts perfekt historiskt sett.

/Cero

bjalle

Hur många bussar handlar det om som Buss i Väst tog i TO Färgelanda resp Munkedal då?

Bussmicke

Betyder detta Uddevalla Omnibus fortsätter i Munkedal?
Noterar att Bergkvarabuss återkomer efter ett antal års frånvaro.
Rätt?

Ska bli intressant att se vilken som ska köra för Buss i Väst i Öster..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 november 2007, 11:44:59 AM
Betyder detta Uddevalla Omnibus fortsätter i Munkedal?

Fördelningen mellan Buss i Väst-företagen görs sedan man fått klart för sig att man vunnit upphandlingen. Men det är väl inte speciellt höga odds på en vadslagning att Uddevalla Omnibus får fortsätta att köra i Munkedal.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

På Kalmar upphandlingen står det ju olika paket, finns det någonstans man kan kolla vilka paket som är vad?

bjalle

Magnus

Oj, jag kanske skulle ha kollat resten av forumet först :) Jag kan iaf meddelande att trafiken i Munkedal och Färgelanda omfattar ca 30 bussar.

bjalle

Citat från: Magnus skrivet 21 november 2007, 16:30:47 PM
Oj, jag kanske skulle ha kollat resten av forumet först :) Jag kan iaf meddelande att trafiken i Munkedal och Färgelanda omfattar ca 30 bussar.

Den infon tackar vi för!

Kristofer

Enligt gotlandska.se har Swebus överklagat Gotlands kommuns upphandling pga formella fel.

(Ber om ursäkt ifall detta redan meddelats här.)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Walter

Är det sedvanliga andelningar till att man överklagat Jönköping och Gotland? Ovanligt att Länsrätten stoppar dock
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2007, 22:26:15 PM
Att man fattar ett interemistiskt beslut är väldigt vanligt, man behöver inte ens visa att det skett något fel, bara göra troligt att det kan ha skett ett sådant, sedan handlägger länsrätten talan i sinom tid.

Anledningarna och om man enligt min mening gjort sannolikt att det skett något fel avstår jag från att kommentera, det är dock två lite ovanliga punkter man siktat in sig på.

//Lars

Tycker det verkar mer sport i att överklaga tilldelningsbeslut än i att vinna kontrakt numera

blubb

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 november 2007, 23:01:41 PM
Tycker det verkar mer sport i att överklaga tilldelningsbeslut än i att vinna kontrakt numera

Den som överklagar får reda på vad som de konkurrerand bolagets pris och går överklagan igenom så vet man vart man ska lägga priset för att vinna upphandlingen!

IDG hade en artikel om "ondska i teknikbolag "http://www.idg.se/2.1085/1.131662 men mycket av det kan nog tillämpas även inom bussbraschen

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 november 2007, 23:01:41 PM

Jag letar långt bak i minnesbanken.

Det är väl bara Orusttrafiken som vann i Värmland som sedan förlorade till Swebus som vunnit ett överklagande de senaste åren?
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 23 november 2007, 14:52:52 PM
Jag letar långt bak i minnesbanken.

Det är väl bara Orusttrafiken som vann i Värmland som sedan förlorade till Swebus som vunnit ett överklagande de senaste åren?

I Karlstad i så fall. Men Orusttrafiken vann? Det var väl Swebus som vann efter det att upphandlingen gjordes om. Samma sak i Borås där Orusttrafiken vann men sedan Borås Lokaltrafik fick köra efter det att upphandlingen gjorts om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 11:37:04 AM
Östergötland Klar 24/8
Vikingstad Blåklintsbuss AB

Är det den trafik Stångåbuss Trafik kör idag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.