Vid Nils Eriksson-terminalen del 5

Startat av Niclas Rosenius, 12 november 2008, 11:13:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Så kommer nästa del.

   Swebus 6760

 

   Orust 337

 

  Uddevalla 123

 

  GS 213 (Stämmer invnr?) denna hade jag tur med att det var en del köer.

 

   Lite utlänskt fanns på plats också, bla denna EOS E200 från Benli Reisen.

   

   Nettbus 170

   

  Hallgrens Setra

 

   Horredstrafiken

 

   Orust 361 fd Säfflebussen

   

   //Niclas

 

Nupski

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 november 2008, 11:13:53 AM
  GS 213 (Stämmer invnr?) denna hade jag tur med att det var en del köer.

 

 

Den kallas 13 hos beställningen med har nummer 213. Upsprungligen röd och gick på Röd Express.

Janne Rickman

Citat från: Tomas skrivet 12 november 2008, 11:48:13 AM
Den kallas 13 hos beställningen med har nummer 213. Upsprungligen röd och gick på Röd Express.

Är detta inte en f.d. Ekmansbuss????

/Janne

Nupski

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 november 2008, 12:03:40 PM
Är detta inte en f.d. Ekmansbuss????

/Janne

Nej. Men vem var det som beställde den ursprungligen? Leja hade väl två systrar till denna eller hur var det?

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 12 november 2008, 12:07:57 PM
Nej. Men vem var det som beställde den ursprungligen? Leja hade väl två systrar till denna eller hur var det?

Just denna vill jag minnas var beställd av Marstrand-Hermansby Buss som även hade två likadana (Lysekilsexpresser) årgång 98 senare övertagna av Strömstad-Tanum Buss då Marstrand-Hermansby sålde av linjeverksamheten. Leja hade tre (två Strömstadsexpresser + en Orange Express). Bara Orange Expressen vars nummer jag lyckats förtränga överlevde kontraktstiden ut (de andra brann upp) och gick de sista åren som Strömstadsexpress. Vill minnas att den flyttades från Orange då första Neoplanen brann och ersattes av en Setra. Neoplanen i sin tur ersattes av en Horisont under 2006.

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 12 november 2008, 11:48:13 AM
Den kallas 13 hos beställningen med har nummer 213. Upsprungligen röd och gick på Röd Express.

   Tackar för det, Thomas

   //Niclas

Nupski

Citat från: Johan B skrivet 12 november 2008, 15:17:54 PM
Just denna vill jag minnas var beställd av Marstrand-Hermansby Buss som även hade två likadana (Lysekilsexpresser) årgång 98 senare övertagna av Strömstad-Tanum Buss då Marstrand-Hermansby sålde av linjeverksamheten. Leja hade tre (två Strömstadsexpresser + en Orange Express). Bara Orange Expressen vars nummer jag lyckats förtränga överlevde kontraktstiden ut (de andra brann upp) och gick de sista åren som Strömstadsexpress. Vill minnas att den flyttades från Orange då första Neoplanen brann och ersattes av en Setra. Neoplanen i sin tur ersattes av en Horisont under 2006.

Så var det. Tackar och bockar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 12 november 2008, 22:26:20 PM
Så var det. Tackar och bockar.

Det blev lite oklart där tycker jag. Om vi fortfarande pratar om RFW622 så levererades den som ny till Göteborgs Spårvägar och den är av årgång 2000. Om den beställts av någon annan och överfördes till GS innan leveransen vet jag dock inte.
Den nuvarande färgsättningen är den som Göteborgs Spårvägar använder för sina beställningsbussar. Den är inspirerad av Ekmanbuss och anledningen lär vara att avdelningen köpte en begagnad Ekmanbuss och behöll färgerna. Dessa blev så uppskattade att flertalet av de andra beställningsbussarna fick denna färg.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2008, 09:45:31 AM
Det blev lite oklart där tycker jag. Om vi fortfarande pratar om RFW622 så levererades den som ny till Göteborgs Spårvägar och den är av årgång 2000. Om den beställts av någon annan och överfördes till GS innan leveransen vet jag dock inte.
Den nuvarande färgsättningen är den som Göteborgs Spårvägar använder för sina beställningsbussar. Den är inspirerad av Ekmanbuss och anledningen lär vara att avdelningen köpte en begagnad Ekmanbuss och behöll färgerna. Dessa blev så uppskattade att flertalet av de andra beställningsbussarna fick denna färg.


Kan då ta och förtydliga att mina uppgifter om RFW622 är andrahandsuppgifter och därmed ska bedömmas därefter. Efter vad jag har hört och vad vi tidigare kommit fram till då bussen diskuterats på forumet så beställdes den av M.H.B. till en trafikutökning som aldrig blev av och därför hamnade bussen hos GS direkt vid leveranns. GS borde ju rimligen ha övertagit den redan under byggtiden eftersom den som sagt var Röd Express från början. Mig veterligen har den aldrig haft Bohuslack men man kan kanske skrapa lite i ngt hörn ;)?  Tittar man i bussen så har den Bohustrafikens klädsel vilket talat emot att den skullte beställts till en GL-linje och i övrigt så är invändigt färgschema samt en del yttre detaljer som de extra positionsljusen på taket typiskt för M.H.B.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 15 november 2008, 10:58:51 AM
Kan då ta och förtydliga att mina uppgifter om RFW622 är andrahandsuppgifter och därmed ska bedömmas därefter. Efter vad jag har hört och vad vi tidigare kommit fram till då bussen diskuterats på forumet så beställdes den av M.H.B. till en trafikutökning som aldrig blev av och därför hamnade bussen hos GS direkt vid leveranns. GS borde ju rimligen ha övertagit den redan under byggtiden eftersom den som sagt var Röd Express från början. Mig veterligen har den aldrig haft Bohuslack men man kan kanske skrapa lite i ngt hörn ;)?  Tittar man i bussen så har den Bohustrafikens klädsel vilket talat emot att den skullte beställts till en GL-linje och i övrigt så är invändigt färgschema samt en del yttre detaljer som de extra positionsljusen på taket typiskt för M.H.B.

Jo, jag det är ett mycket sannolikt resonemang. Det vore ju konstigt om GS skulle ha beställt en i sammanhanget udda buss till Röd Express. Däremot kan man ha köpt den om man fick den "billigt" och var i akut behov av fler bussar. Det torde man ha varit på Röd Express. De beställda Bova fungerade väl inte så där hundraprocentigt och linjen hade en kraftig trafikökning vid den här tiden.





Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2008, 11:45:05 AM
Jo, jag det är ett mycket sannolikt resonemang. Det vore ju konstigt om GS skulle ha beställt en i sammanhanget udda buss till Röd Express. Däremot kan man ha köpt den om man fick den "billigt" och var i akut behov av fler bussar. Det torde man ha varit på Röd Express. De beställda Bova fungerade väl inte så där hundraprocentigt och linjen hade en kraftig trafikökning vid den här tiden.


Det är nog pris och bussbrist som är orsaken till införskaffandet av denna ja. Beställt den själva har man knappast gjort, i synnerhet inte som man köpte Volvo samma år till både Röd och Blå, sen om den från början var avsedd för Marstrand Hermansby eller helt enkelt ett spekulationsbygge från Neoplan enligt M.H.Bs spec från bussarna de köpte 98 får vi kanske säga vara lite osäkert.