Etanolen inte längre billigast

Startat av Ersa, 11 november 2008, 18:44:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"E85 kostar just nu 9.59 kronor per liter på de flesta ställen. Men eftersom förbrukningen är större i en etanolbil blir priset per körd mil cirka en krona högre än om du tankar vanlig bensin, vilket rent tekniskt fungerar utmärkt i en etanolbil".

http://www.vk.se/Article.jsp?article=230117

Magnus

Jag kör etanolbil som tjänstebil. Har jag förstått rätt att jag lika gärna kan tanka vanlig 95 oktanig bensin utan några problem i en sån? Drar den mindre då än när jag kör på etanol?

Kinslayer

Den känner ju av vad det är för bränsle och ställer om efter det så det går ju att variera efter behag. Vet inte dock om det är så bra att blanda typ hälften/hälften. Är väl bäst att köra ett bränsle i taget skulle jag tro men jag vet inte.

JB

Citat från: Stellan S skrivet 11 november 2008, 21:07:01 PM
Vet inte dock om det är så bra att blanda typ hälften/hälften. Är väl bäst att köra ett bränsle i taget skulle jag tro men jag vet inte.

Det ska gå att blanda etanol och bensin hur man vill.

I alla fall så länge det inte är mer än 85% etanol i den totala blandningen.

/Jonas

RoTe

Min etanolkonverterade bil går numera på härligt billig bensin.  ;D

Simon Bertilsson

Fabriksproducerade etanolbilar anpassar sig efter rådande blandning. Du kan alltså fritt blanda E85 och vanlig bensin.
Däremot finns det ju efterkonverterade bilar (är detta lagligt idag?) som är byggda för att enbart gå på E85 och som alltså inte ställer om sig. Dessa ska inte gå på något annat än vad de är byggda för.

Walter

Citat från: RoTe skrivet 11 november 2008, 23:29:28 PM
Min etanolkonverterade bil går numera på härligt billig bensin.  ;D

Härligt billig vet jag inte, själv kör man en riktig oljebrännare för 12kr/l
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!