Gävle Gub Trafik 188 531

Startat av Bussmicke, 11 november 2008, 18:36:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nån som minns denna skolbuss i Gävle?
Hur länge levde den i Uppsala efter återkomsten?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2008, 18:36:16 PM

Nån som minns denna skolbuss i Gävle?
Hur länge levde den i Uppsala efter återkomsten?

Bussen levererades till Uppsala 1987 och avfördes 2001. Bussen hade vid leverans den på sin tid normala lacken som då var i grönt och mycket vitt. Den blev senare omlackad till reklambuss för Stadshypotek. När avtalet som reklambuss hade gått ut blev bussen omlackad igen till standardlack fast då i den nyare lacken i helt grönt med en smal vit rand som syns på bilden. Fast en datalj kan man se på lacken som inte är helt standard. Bussar i den lack som syns på bilden ska egentligen ha svart vid fönsterraden och det hade inte den här bussen vilket man kan se på bilden. Ett antal lite äldre bussar som lackades om till nyare lack fick ibland dehn här förenklingen utan svart vid fönstren. Antagligen för att det då blev lättare att lacka bussen och det kanske också blev lite billigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AO

Jo den bussen kommer man ihåg. Kommer även ihåg en annan vit/grön buss som rullade som skolbuss. En Volvo Wiima ledbuss (länk till bussmickes sida http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/Gavle_Trafik/slides/Gavle_Trafik_187_CKO291_Gavle_980326.html ). Va även den från Uppsala? Den rullade även på andra skolbeställningar, åkte själv med bussen på skolutflykter när jag gick i skolan.

Niklas Bygdestam

Citat från: AO skrivet 11 november 2008, 19:14:07 PM
Jo den bussen kommer man ihåg. Kommer även ihåg en annan vit/grön buss som rullade som skolbuss. En Volvo Wiima ledbuss (länk till bussmickes sida http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/Gavle_Trafik/slides/Gavle_Trafik_187_CKO291_Gavle_980326.html ). Va även den från Uppsala? Den rullade även på andra skolbeställningar, åkte själv med bussen på skolutflykter när jag gick i skolan.

Nej, den är från Södermanland. Uppsala har aldrig haft Wiima
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Den vita/gröna ledbussen hos dåvarande Gävle Trafik köptes från
AB Jämtlandsbuss, fd. inv.nr 99.
Den gick under "öknamnet" gröna faran.

Mvh Peter Ö

Ersa

Både texten "JämtlandsBuss" och numret "99" syns väldigt tydligt på bilden. :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2008, 21:12:40 PM

Är bussen alltså från början levererad till Jämtland? Den har aldrig rullat i Södermanland? Jag tycker att grönfärgen känns mer som Södermanland. Men nu kanske jag har fel

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2008, 21:26:40 PM
Ja det har du, den levererades till Jämtlandsbuss 1981 tillsammans med vagn 220, användes i princip uteslutande i trafiken Östersund-Brunflo.

Tack! Då vet jag. Man har ju inte alltid rätt ;D

yngrot

Uppsala har aldrig haft Wiima

Synd då har ni missat nått verkligt bra i bussväg... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Janne Rickman

Citat från: yngrot skrivet 12 november 2008, 13:40:01 PM
Uppsala har aldrig haft Wiima

Några Wiimor har funnits i Uppsala.

GUB har ägt en Wiima, de var en kort period 1985-04-24 - 1985-06-10
CCE 785 Scania BR85 562/Wiima
Chassi nr: 524478
Är det som har historik om denna buss?

Sen lånade de in GS 908 ca. 14 dagar under 1980.
JGL 387 Volvo B58-55/Wiima ledbuss
Chassi nr: 8098

/Janne

Greger Larsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 15 november 2008, 20:13:47 PM
Några Wiimor har funnits i Uppsala.

GUB har ägt en Wiima, de var en kort period 1985-04-24 - 1985-06-10
CCE 785 Scania BR85 562/Wiima
Chassi nr: 524478
Är det som har historik om denna buss?

Sen lånade de in GS 908 ca. 14 dagar under 1980.
JGL 387 Volvo B58-55/Wiima ledbuss
Chassi nr: 8098

/Janne

CCE785 var en Finlandsimport via Virave i Haparanda. Första svenska ägare torde ha varit Jacobssons Busstrafik i Tängstamon(Y-län). Jag antar att GUB lånade bussen från Busscentrum under perioden ovan? Senare kom den att ägas av G:la Uppsala Sportklubb mellan 1986 och 1993.

/GL

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 november 2008, 21:19:59 PM
Är bussen alltså från början levererad till Jämtland? Den har aldrig rullat i Södermanland? Jag tycker att grönfärgen känns mer som Södermanland. Men nu kanske jag har fel

Jämför gärna färgen med dessa bilder:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/J/JamtlandsBuss_JB/index.html
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5300/index.html

Janne Rickman

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 november 2008, 23:34:15 PM
CCE785 var en Finlandsimport via Virave i Haparanda. Första svenska ägare torde ha varit Jacobssons Busstrafik i Tängstamon(Y-län). Jag antar att GUB lånade bussen från Busscentrum under perioden ovan? Senare kom den att ägas av G:la Uppsala Sportklubb mellan 1986 och 1993.

/GL

Tack!

/Janne