En ovanlig gäst i Eslöv

Startat av Cyklisten, 09 november 2008, 22:13:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Sista helgen med banarbete mellan Malmö och Lund, själv trodde jag att det var slut och ville åka med Pågatåget 0:53 från Malmö C. Informationen från Skånetrafiken var så gott som obefintlig, det fanns växlingspersonal från Trafficare som tittade på kaoset med kunde inte bidra med någon information, det fanns även några förvirrade tågvärdar, en av dem tyckte att jag ska byta i Kävlinge för att ta mig till Eslöv, mitt Skånekort går dock inte till Kävlinge... Bussen jag fick åka med var FAC 706, trevlig att åka med, men sittplatser räckte inte till så jag fick stå hela vägen fram till Lund. Lite jobbigt att åka via alla mellanstationer, kom fram till Eslöv runt 2:15, alltså 50 minuter senare än om jag åkt Pågatåget. Här kommer några dåliga bilder jag tog lite snabbt, hade bråttom hem då jag jobbar både lördag och söndag.

Rickardo

Tja...när jag åkte tidigare på kvällen fanns det ganska bra information. Dels på avgångsskyltarna samt andra skyltar på stationen som var utplacerade.
Dock kanske det var värre med infromation om för resande som skulle norr om Lund?
Hemsidan och reseplaneraren var dock informationen obefintligt...Tågturerna fanns kvar i reseplaneraren vilket inte är lyckat

RamkvillaSetran verkar varit i Malmö några dagar. Såg den tillsammans med en FlygbussVolvo och en VeoliaTemsa på en abonnemangskörning i fredags.
/Rickardo

Cyklisten

Det fanns ganska enkel information på de infoskärmar som finns i mitten mellan avgående och ankommande tåg, men där stod det inget förutom att det är bussersättning och att vissa tåg leds om på en annan bana (Lommabanan?) Det fanns några handskrivna skyltar på bussarna, t.ex. "Hässleholm via alla mellanstationer" men frågade man chauffören så var han inte helt säker på vart han ska köra, det blev en del telefonsamtal innan han fick reda på något, sen fick han springa runt i Lund och prata med andra chaufförer innan han fick besked att köra vidare. Allt detta vore roligt om jag kunde ta en sovmorgon idag (läs: söndag) men jag ville bara ta mig hem och blev lite förbannad på Skånetrafikens sätt att upplysa resenärer.
Och varför inte tåget mellan Lund-Kristianstad osv? Det var ju bara Malmö-Lund som var avstängt.

Rickardo

Citat från: Cyklisten skrivet 10 november 2008, 00:13:14 AM
Det fanns ganska enkel information på de infoskärmar som finns i mitten mellan avgående och ankommande tåg, men där stod det inget förutom att det är bussersättning och att vissa tåg leds om på en annan bana (Lommabanan?) Det fanns några handskrivna skyltar på bussarna, t.ex. "Hässleholm via alla mellanstationer" men frågade man chauffören så var han inte helt säker på vart han ska köra, det blev en del telefonsamtal innan han fick reda på något, sen fick han springa runt i Lund och prata med andra chaufförer innan han fick besked att köra vidare. Allt detta vore roligt om jag kunde ta en sovmorgon idag (läs: söndag) men jag ville bara ta mig hem och blev lite förbannad på Skånetrafikens sätt att upplysa resenärer.
Och varför inte tåget mellan Lund-Kristianstad osv? Det var ju bara Malmö-Lund som var avstängt.

Konstigt att tågen inte gick norr om Lund. Säkert kunde man fixat det mycket bättre. På det Pågatåg mellan Malmö-Lund jag åkte med vid 18-tiden påminnde man t.o.m resenärerna om att det inte gick några tåg efter 23 vilket jag tyckte var en bra information.
/Rickardo

Cyklisten

Ibland är Skånetrafiken hyfsat bra med information, ibland är de värdelösa :D Men det känns ändå bättre än flera andra länder, inklusive mitt hemland.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 10 november 2008, 01:33:37 AM
Ibland är Skånetrafiken hyfsat bra med information, ibland är de värdelösa :D Men det känns ändå bättre än flera andra länder, inklusive mitt hemland.

Under min pendlingstid upplevde jag Skånetrafiken som bra och informativ. Å andra sidan har jag inget annat kollektivtrafikbolag att jämföra med, men jag var allt som oftast nöjd med Skånetrafiken.

Btw: Vilket är ditt hemland? :)

Fredrik Thurfjell

Citat från: Rickardo skrivet 10 november 2008, 00:35:10 AM
Konstigt att tågen inte gick norr om Lund. Säkert kunde man fixat det mycket bättre. På det Pågatåg mellan Malmö-Lund jag åkte med vid 18-tiden påminnde man t.o.m resenärerna om att det inte gick några tåg efter 23 vilket jag tyckte var en bra information.
/Rickardo

Tåget gick visst norr om lund. Dock i ett senare läge. Anledningen till att skribenten fick upplysningnen om att åka via Kävlinge var just att tåget utgick från Kävlinge i anslutning till tåget (01.00 mot Helsingborg) från Malmö. Sedan efter riktningsbyte i Lund gick man vidare mot Kristianstad. Exempelvis ankom man Eslöv 02.01.

Är säker på att du fått åka den vägen även om ditt skånekort hade fel zoner.

Cyklisten

Citat
Btw: Vilket är ditt hemland? :)

Sveriges granne i söder (med Östersjön emellan ;) )

Är det några tillfälliga störningar i stadstrafiken i någon av de stora polska städer så får man gå runt och fråga sina medresenärer som kanske har hört någonting om ersättningstrafik osv. Är det planerade störningar så finns det oftast någon form av papperslapp med information på hållplatsen såvida ingen har rivit ner den (eller rent av hela tidtabellsplåten). Men det har kanske blivit bättre, det finns nog någon form av upplysning på nätet och i vissa fall via sms (iaf i Warszawa), vet inte riktigt om det funkar, har inte varit där på länge.
Här i Sverige har vi ju Metro med "Raka Vägen" info på nätet och i telefon (om man nu kommer fram...) och i de flesta fall vid stora störningar finns det någon personal tillgänglig på de större stationer/hållplatser.

Cyklisten

Citat från: frethu skrivet 10 november 2008, 09:27:04 AM
Tåget gick visst norr om lund. Dock i ett senare läge. Anledningen till att skribenten fick upplysningnen om att åka via Kävlinge var just att tåget utgick från Kävlinge i anslutning till tåget (01.00 mot Helsingborg) från Malmö. Sedan efter riktningsbyte i Lund gick man vidare mot Kristianstad. Exempelvis ankom man Eslöv 02.01.

Är säker på att du fått åka den vägen även om ditt skånekort hade fel zoner.

Hmm, jag tittade runt lite, det stod tåg på spår 7,8 och 9, men alla var tomma på folk och det fanns ingen skyltning på plattformskyltar, så jag trodde att det bara var bussar som gällde. Men jag kom fram i alla fall. Själva ersättningstrafik var alltså rätt bra, det är informationsbrist jag egentligen "klagar" på :)