Huvudmeny

Volvo 66

Startat av Camilla, 09 november 2008, 01:40:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Det här var den första bil jag körde i mitt liv.
Kvaliten på bilden är usel för det är ett skannart kort.

Peter Rost

En gammal DAF. ;) Steglös automat, remdriven växellåda, toppfarten låg väl på 135 tror jag det var.

/Peter

bussgrabben

Remjohan! Och brun dessutom!

De är nog bättre i minnet än i verkligheten. ;)

Camilla

Citat från: Peter Rost skrivet 09 november 2008, 01:58:05 AM
En gammal DAF. ;) Steglös automat, remdriven växellåda, toppfarten låg väl på 135 tror jag det var.

/Peter
Ja det kanske var en daf från början men det här är ju en volvo och enligt vad jag hört så ska bilen gå lika fort bakåt som framåt.

Camilla

Citat från: bussgrabben skrivet 09 november 2008, 02:29:58 AM
Remjohan! Och brun dessutom!

De är nog bättre i minnet än i verkligheten. ;)
Den är röd men på min dåliga skanner så ser den nog ut att vara brun

bussgrabben

Citat från: Camilla skrivet 09 november 2008, 02:32:35 AM
Den är röd men på min dåliga skanner så ser den nog ut att vara brun

Ok. Men eftersom den ser brun ut på bilden låtsas jag som att den är brun ;)

Peter C

Citat från: Camilla skrivet 09 november 2008, 02:30:12 AM
Ja det kanske var en daf från början men det här är ju en volvo och enligt vad jag hört så ska bilen gå lika fort bakåt som framåt.

Har hört talas om detta oxå, har aldrig haft förmånen att prova!  8)

Leif D

Du har så rätt så Camilla, de är en Volvo, de syns ju på märket i grillen.
Peter har iofs rätt också, för modellen är en DAF-modell, som Volvo tog över då man köpyte DAF-fabriken i Holland, gissar på 1976 ungefär.
Färgen ser ut att vara den som man gärna kallade för bajsbrun..... ;)
;-)

Hagri

Ha ha!  :) Kul bild som väcker minnen till liv. Även jag hade en Volvo 66 modell GL. Orange med breda svarta streck på sidorna som standard.  Att den var orange var en fördel för då syntes inte rosten så bra. Den hade lika god motståndskraft mot rost som en gammal Opel som på sin tid kallades Gevalia, lätt rostad. Den lät en del under acceleration men när man kom upp i marschfart så gick den hyggligt tyst. Steglös fram och backväxel men det fanns en knapp på instrumentbrädan som gjorde att variomaticen kunde låsas i ett lägre område som skulle användas vid motorbroms i kraftigt backig terräng. Har ett minne av att det var en del problemet med Renaultmotorn på elsidan och den var efter sin storlek ganska törstig, fast bensinen var ju billig då.
Den stora fördelen var att Volvo hade någon typ av verkstads prisgarant på den tiden.  363.- kronor har jag för mig att det kostade. Detta gjorde att den var billig att serva och laga under den tiden som garantin gällde.

Christer K

Jodå har haft en sådan också, gick väldigt bra. Hade den när jag bodde och körde hos Göteborgs Spårvägar. Perfekt att åka runt i stan med snabb och lätt körd. Sålden den vidare till en på spårvägen som behövde en bil snabbt.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nupski

Syrran hade en Volvo 66 GL i blåmetallic, fast man såg knappt färgen för rosten. Den gjorde 120 framåt och 135 bakåt, det är testat på Torslanda gamla flygfält. Det var växellådan som tog knäcken på den vet inte om det vart drivrem eller helknas på lådan.

Bengt Jönsson

En Volvo 66 var säkert lika Politiskt Korrekt som en Renault 4 på det "radikala" 70-talet.  70-talet innan "discoeran" som började 76/77
En f.d granne till mina föräldrar hade en Volvo 340 med samma motor och transmission.  Med tiden blev transmissionen mer och mer sliten och när den skulle köras iväg på morgonen lät det som om motor- och växellådspaket skulle skjutas rakt upp ur bilen..
8) ::) 8) :o

/B

Fredde

Det är denna typ du menar va, Bengt?

http://www.blocket.se/vi/18465770.htm?ca=11_s

En fin RemJohan ;D

Bengt Jönsson