Huvudmeny

Volvo 66

Startat av Camilla, 09 november 2008, 01:40:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Okej, ja dom var ju lite anorlunda... ::)

Nupski

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 november 2008, 19:31:18 PM
En Volvo 66 var säkert lika Politiskt Korrekt som en Renault 4 på det "radikala" 70-talet.  70-talet innan "discoeran" som började 76/77
En f.d granne till mina föräldrar hade en Volvo 340 med samma motor och transmission.  Med tiden blev transmissionen mer och mer sliten och när den skulle köras iväg på morgonen lät det som om motor- och växellådspaket skulle skjutas rakt upp ur bilen..
8) ::) 8) :o

/B

Dags att spänna remmarna....  ;D Den slirar och slirar och slirar och slirar tills den får grepp det ljudet låter ungefär som en raketavfyrning från Esrange  ;D

Den ända bilden som inte blev rak och skarp när jag besökte Volvomuséet, beror nog på rökvanorna hos dem som jobbade i fabriken i Holland.

Jonas Gustafsson

Mycket speciell bil...
Min kusin hade en sådan som jag körde ett par gånger. Man skakade sönder och blev lomhörd över 90 km/h. Remtransmissionen tog ett tag att bli kompis med...
Kusinens exemplar var vitt med underbar velourklädsel i purpurfärg.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Camilla

Citat från: Tomas skrivet 09 november 2008, 11:02:41 AM
Syrran hade en Volvo 66 GL i blåmetallic, fast man såg knappt färgen för rosten. Den gjorde 120 framåt och 135 bakåt, det är testat på Torslanda gamla flygfält. Det var växellådan som tog knäcken på den vet inte om det vart drivrem eller helknas på lådan.
En kille till mig fick för sig att testa hur fort bilen gick att köra bakåt men det gick inget vidare för han tappade kontorlen över bilen så den färden slutade i en snödriva.

Ersa

Volvo 340/360-modellen hette ursprungligen DAF 77.
Roliga bilar! :D

Nor1

Min första bil var en "DAF 77", under pseudonymen Volvo 360 Glt års mod -83. En hyffsat pigg sak ändå med sin B19 motor insprutning och 120 friska, nåja, hästar.
  Fick några är senare en 360 Gls, med kass koppling, av en kompis till morsan som betalning för att hon fick låna min 740 under ett par månader tills hon hade hittat ny bil.
  Men roligaste minnet är ändå när farsan lånat min fasters 343 DL -78/79 nånting med variomatic låda, remmen slirade, som sej bör...men när den fick grepp igen så gick den av istället, det såg ut som någon lekt med en konservöppnare i baksätet plåten i golvet var helt uppfläkt  :o

Fredde

Här har vi en 343 DL automatic från -79 i närbild!

Se och njut :D

http://www.youtube.com/watch?v=mxQyUawt1rg

Muk

Min mamma hade en Volvo 343 utan remdrift från -79 till början av 90-talet och det var nog det sämsta skräp som jag har tvingats åka med, och ful var den. "Oturligt" nog gav den upp precis innan det var dags för mig att börja övningsköra.  :)

S Svensson

Om jag inte har glömt alltför mycket så var det 1974 som AB Volvo förvärvade DAF:s personbilstillverkning. Eftersom DAF var kvar så fick man inte kalla bilen för DAF. Sedan vill i alla fall jag minnas att Volvo 66 egentligen hade en annan tresiffrig beteckning. Den som har  PV handboken kan titta där.
Sedan kom Volvo 343 (fd DAF77). Den kallades så 1975 då den kom. En bekant som arbetade på inköp på Lastvagnars reservdelsavdelning var med och köpte in delar till den modifierade varianten. För efter ca ett år så kom en sådan. Den lär ha sett ut som den gamla men nästan alla komponenter hade bytts ut. Det var någon som såg en 343 med dubbla pedalställ. En annan hade dubbla rattar. Men slutet gott allting gott. S40 tillverkades i Holland och den bilens uppdatering fungerar mycket bra. Hur efterföljarna är vet jag inte för i fabriken lär numera smart bilarna tillverkas. Om dessa vet jag inget om.343 följdes av en 363 och även 365 där man slopat Variomatic. Den senare köpte inte Volvo egentligen. Det finns även några 244 som har samma drivningssystem som DAF. Det berättas att luckan lossnat och man plogat Torslandavägen med denna. Någon serieproduktion med 240 och Variomatic blev det inte.
343,345,363 och 365 följdes senare av en 440 och 460.(343,363 2 framdörrar+lucka bak;345,365 4 dörrar+lucka bak)
Orsak till att AB Volvo förvärvade personbilstillverkningen från DAF hänger intimt ihop med att Kalmar Verkstads AB skulle bli en biltillverkare. Här tillverkades DAF varianten "Tjorven". KVAB tog även över ansvaret för reservdelar och viss försäljning av vanliga DAF också. För att reservdelarna skulle finnas till Tjorven mm tog Volvo alltså över delar av DAF. Svenska staten var alltså inblandad. Senare kom ett nedläggningsbeslut på KVAB och Volvo fick pengar att bygga en sammansättningsfabrik utanför Kalmar. Här tillverkades första året USA varianten av 164,modellår 1975.Senare tillverkades varianter av 240 och 260. Senare tillverkade Kalmarfabriken 740 och 760 med en specialbakaxel. Standard i 760 och tillval på vissa marknader i 740. I samband med krisen på 90 talet lades Kalmarfabriken ned. Långa transporter av material och sedan långa transporter till hamnar i väst gjorde fabriken olönsam. Den tidens anda var att sv staten gav företag pengar för att ha tillverkning på alla möjliga och omöjliga ställen. Detta kallades för samhällsekonomiskt stöd. Ibland som lokaliseringsstöd ibland gavs också transportstöd. När dessa stöd upphör så förändras ofta produktionen. Exempel är 1971 då tillverkning av plasttyger sk "Galon" flyttas från Mölndal till Färgelanda och Bengtsfors (med stöd).Då stöd upphör upphör viss tillverkning. Men även tillverkning i Halifax (Canada) läggs ner då det blir andra betingelser. Korta transporter är viktiga och då stöd upphör blir det flyttning av tillverkning.Ofta nära moderfabrik.