Huvudmeny

PTS 3007

Startat av Bussmicke, 07 november 2008, 23:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius



   En liten annorlunda parkering vid CT.

   //Niclas

homer

Den här bussen är väl bara "dekaltrimmad" med nya lamporna va?

Yujin Zhang

Citat från: homer skrivet 07 november 2008, 23:51:29 PM
Den här bussen är väl bara "dekaltrimmad" med nya lamporna va?

Precis. Vill du se "äkta" OmniLink led med nya designen får du åka till Råsta där de börjar komma i trafik nu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 november 2008, 23:31:59 PM

   En liten annorlunda parkering vid CT.

   //Niclas

Jovisst, men med vederbörligt tillstånd med anledning av att Cityterminalen återinvigdes i går.
Jag hade förövrigt ett samtal med bussföraren, som kört den här bussen hela veckan. Han berättade att det varit ungefär halvbelagt mellan Nynäshamn och Stockholm på morgon och motsvarande på eftermiddagen. Stockholm-Nynäshamn på morgonen och åter på eftermiddagen hade bara haft ett 10-tal resenärer.
Normalt hade han kört på under 50 minuter. Som mest hade det gått åt 59 minuter under normala förhållanden. En dag var Söderleden blockerad av en olycka och han hade därför kört annan väg men blev bara cirka 10 minuter försenad. Några få pendeltåg direkt Nynäshamn-Stockholm på morgonen går på 55 minuter, de flesta tar 63 minuter med byte i Västerhaninge.
Resenärerna hade undantagslöst uppskattat bussen. Och resandeutfallet bedömdes som hyfsat. Hade försöket förlängts hade det säkert blivit fler resande. Som tidigare påpekats var tiderna inte heller de optimala för arbetspendling Nynäshamn-Stockholm.
Resan kostade inget. Tvärtom fick man en dricka och en tidning. Biljett skulle hämtas på Willys men man kunde också få dem på bussen i mån av plats. Och sådan fanns som sagt alltid.
Ingen kunde svara på om den här linjen kommer att permanentas men det ansågs av Cityterminalens företrädare inte som uteslutet. Angagligen då med fler bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 10:49:21 AM
Problemet lär ju heta "SL", som länshuvudman har man ju veto mot all linjetrafik inom länet, gratisbussar undantagna.

Ja, man måste ju ha SL med sig på något sätt. Nynäshamns kommun lär dock ligga hårt åt. Och SL är delägare i Cityterminalen, som också har stort intresse av den här typen av trafik för att få in fler angöringar.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 10:49:21 AM
Problemet lär ju heta "SL", som länshuvudman har man ju veto mot all linjetrafik inom länet, gratisbussar undantagna.

Hur gör IKEA? Har SL godkänt den linjen eller bygger den på någon annan regel?

Fredde

Fnns ju fler, Eckerölinjen är väl samma princip?


Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 14:11:18 PM
Eckerö och båtbussarna till Kapellskär, Nynäshamn, Stadsgården räknas inte som vanlig linjetrafik

Pendeltrafik utan logi kanske de klassas som?

/K

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 14:18:31 PM
Dessutom kan det vara omöjligt att senare upphöra med busstrafiken eftersom pendlarna då vant sig vid att få en snabb o bekväm resa till city istället för det extremt opålitliga och långsamma tåget.

Det märks inte alls att du är bussmänniska. Det finns en uppsjö av olika sätt att skapa attraktiva tågförbindelser Nynäshamn-Stockholm, t.ex genom att inte stanna överallt med tågen och köra med något högre komfort (än den X1-standard som fortfarande råder) i tågen.  Frågan är om viljan finns..

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 14:10:15 PM
Det kostar väl inget att åka med IKEA bussen?

Nej, jag tror inte det. Har aldrig testat den.

Krille

Citat från: Karsten skrivet 08 november 2008, 14:29:19 PM
Det märks inte alls att du är bussmänniska. Det finns en uppsjö av olika sätt att skapa attraktiva tågförbindelser Nynäshamn-Stockholm, t.ex genom att inte stanna överallt med tågen och köra med något högre komfort (än den X1-standard som fortfarande råder) i tågen.  Frågan är om viljan finns..

Det hjälper väl föga att ha högre komfort på tågen så länge själva banan fungerar så dåligt?
Dubbelspår hela vägen till Nynäshamn kan man väl kosta på...?  ::)

/K

Karsten

Citat från: Krille skrivet 08 november 2008, 14:56:21 PM
Det hjälper väl föga att ha högre komfort på tågen så länge själva banan fungerar så dåligt?
Dubbelspår hela vägen till Nynäshamn kan man väl kosta på...?  ::)

/K

Grunden i all trafik är självklart att infrastrukturen fungerar tillfredsställande. Problemen på dagens Nynäsbana är att mötesspåren är placerade fel i förhållande till dagens tidtabellslösning samt att ställverket i Ösmo inte fungerar som det ska.

Det jag försöker säga med högre komfort är att jag tycker det är märkligt att nya bussar utrustas med höga ryggar, individuell belysning och gardiner medan nya tåg inreds likt operationssalar på ett sjukhus. Det finns en sådan potential att göra något bra, men man prioriterar väldigt märkligt ibland.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 15:10:25 PM
annars har det ju genom åren funnits förslag att koppla Uppsala och Nynäshamn med genomgående tåg av Uppsalatyp med uppehåll bara i Älvsjö-Farsta och Haninge.

Det hade varit guld om det fanns så man slapp alla mjölkpallar däremellan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

När det gäller busslinjer vara eller inte vara, så är det allmänheten som får bestämma. Inte vet väl SL eller någon annan huvudman vad som är bäst fäör alla och en var? Jag är så trött på dessa mentaliteter att ta bort fullsatta bussar för att sedan föra över dessa till tåg. Varför tar folket bussen där tåg går paralellt? Det måste finnas en anledning? >:(
I branschen i 40 år