Min lilla jordenruntresa med frikortet

Startat av Cyklisten, 06 november 2008, 22:07:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Hela resan var i stort sätt oplanerad och kaotisk, precis som jag gillar ;) Tanken var att jag endast skulle åka buss, men först tog jag mej till Stehag med Pågatåget... sen gick det bättre, bara bussar hela vägen. Det enda som var planerat var att jag skulle ta mig till Klippan sedan Örkeljunga och antingen Markaryd eller Laholm. Jag struntade i att kolla tidtabeller mm. det var ju bara linjesträckning som var intressant (såklart). Ni får se vart jag hamnat.

I Stehag var det Veolia 2695 som väntade för att ta mig vidare, klockan är ca. 6:32. Kvinnan bakom ratten körde bra och säkert trots mörker och relativt smal och krokig väg (för en buss alltså). Jag minns när jag en gång frågade om komfortskillnaden mellan 8500LE och 8700LE. Nu fick jag uppleva det själv och ja, Säffle borde lära sig lite mera om ljuddämpning. Motorbromsning gjorde att man fick huvudvärk.

Här lämnar jag bussen i Klippan (eller är det bussen som lämnar mig?) klockan 7:23.

Vidare åkte jag med 521 mot Örkeljunga, det blev en Vega. Fast just denna vagn var ganska trevlig att åka med. Framme vid 9-tiden.

Sen blev det lite ändringar. Linje 257 (mot Laholm) blev det helt omöjligt att åka med, jag skulle behöva vänta till sen eftermiddag... alternativet var Skåneexpressen 10 till Markaryd, men jag var inte säker om jag skulle kunna ta mig vidare därifrån med 532, så jag avstod. Har ju inte tidtabeller i huvudet  ;) Istället åkte jag till Hässleholm med en Vest Contrast. En fin buss med snygg inredning och behaglig motorljud, men en del ungar tyckte att det var roligt att klo**ra ner de där utfällbara borden vid sittplatser.

Till Hässleholm kom jag strax efter 11 och då visste jag redan vart jag ska ta mig vidare. Färdmedel blev torktummlarrymdskeppet 20 från Thygessons. Det enda jag kunde klaga på var ganska hårda stolar med konstiga nackstöden.

Det blev mitt första besök i Broby, så jag vandrade lite, gick förbi Thygessonsgaraget innan jag tog en Setra på Ske 7 kl. 13:30. Även denna buss var riktigt trevlig, men det var en sak jag verkligen saknade. Ni ser ju att det har kommit lite sol och eftersom det är höst så ligger solen ganska lågt. Gardiner är väl inte så dyra? Eller var de kanske i tvätten? En annan sak jag lade märke till var konstiga knackande ljud som kom  från boggin när den körde över ojämnheter i vägbanan.

I Kristianstad blev det en hel del bilder, men jag rörde mig inte så långt ifrån Resecentrum. Det blev dags för lite sen lunch så jag gick in på BK och det tog ju lite tid att beställa och förtära maten. Bilder från Kristianstad kommer kanske sen i ett annat inlägg. Åkte 15:25 med Ske 1, det var fullt med skolungar så jag fick tyvärr stå ca. halva vägen till Hörby. Innan jag kom fram hann det bli mörkt och blåsigt, men jag ändrade till ISO 800 och gjorde mitt bästa:

Den sista regionbussen att åka med på linje 474 blev... samma Säffle igen. Här en motionblur-bild tagen i Hörby

Och här framme i Eslöv.

Beklagar eventuella stavfel och liknande, jag hade inte sovit natten till idag och hela resan skedde i en riktig Möller-anda  ;), kunde inte gå alltför långt ifrån busstationer/resecentrum för att snabbt kunna nå den lokala kiosken-kaffekällan. Och jag ville ju helst sitta på bussen och inte stå ute och frysa. Men fler bilder kommer senare.

Möllers

snygga bilder hur mycket ISO har du på bilderna ner bussen stog stilla ner det var mörkt ute  ???

AO

Trevligt bildsvep med snygga bilder. Hur många Volvo 8500 rullar det i Skånetrafiken?

Rickardo

Citat från: AO skrivet 06 november 2008, 22:24:29 PM
Trevligt bildsvep med snygga bilder. Hur många Volvo 8500 rullar det i Skånetrafiken?
Regionbuss av Volvo 8500LE finns bara en. Ska man räkna med stadsbussar finns det bla i Ängelholm.
Trevliga bilder cyklisten. Själv var jag i Kristianstad idag men tyvärr inte på bussmuppsresa... :)
/Rickardo

Möllers

Gissa finns 3 i Malmö o en i lund o 2 i eslöv en i klippan  ???

Cyklisten

Jag skiftade lite mellan ISO400 och 800, den sista bilden togs med en fickkamera som lades på ett stabilt underlag och där gick det bra med ISO100. Angående Volvo 8500LE så har vi 2 st. i Eslöv. Den su ser i Klippan är bussen från Eslöv och i bl.a. Malmö finns några 8500 från Kalmar dock inte Low-Entry. Jag vet inte om det finns fler 8500LE i Skånegult, har inte sett de själv.

Möllers

okey jo jag lär mig fota i mörker jag men är svårt att fota ibland tycker jag ner det är mörkt ute.

Yujin Zhang

Vet inte varför alla ska klaga på 8500LE. För mig låter (dvs diverse skrammelljud från hatthyllan, biljettmaskinen, gnissel från stolpar, o diverse ljud från förarplatsen) 8700LE precis lika mycket (om inte mer än) som 8500LE. De nyare 8500LE med I-shift är klart skönare att åka än 8700LE...

Cyklisten

Det jag tyckte gällde just denna individ, har inte åkt med fler 8500LE. Dessa är ju förflyttade till Skåne från Dalatrafiken (eller har jag fel?) så de är kanske i lite sämre skick än om de fanns i Eslöv från början. Och just denna buss har nog blivit krockskadad med tanke på de konstiga färgnyanser på sidan så det kan orsaka en del bonusljud.

Möllers

Har aldrig åkt en 8500LE själv skulle vilja sen 8700LE är mycket skön buss av alla region bussarna jag har åkt med men volvo 8700LE kommer nr 1 i min lista där sen kommer MAN sen kommer volvo Vega sen har inga fler bussar jag gillar alls typ 4927 swebus vilken trong buss det var oj fick ont över allt i den ingen vidare buss alls som 4020 Lebussen ligga trong nästan med.
Har liten fråga till Cyklisten har du Adobe Photoshop Elements 6 till dina bilder lite nyfiken har lust köpa det har hört dom blir bätttre där om man har det  ::)
Motorljutet står mig inte så mycket bästa motorljutet jag har hört i en buss var en Mercedes O 405 Landskrona hade mellan 1995 1997 sen var det Scania VanHollen som körde på linje 217 240 241 för minns jag mycket bra.
Volvo 8700LE är ochså häligt ljud i dom med  :)

Cyklisten

Själv tycker jag om de där Swebus 492X, inte på något speciellt sätt, men känner någon slags sympati. Det kan ha att göra med en varm sommardag då jag åkte från Center Syd mot Landskrona och det var den första bussen med fungerande AC:n  ;D

Programmet jag använder sedan ca. halvår är Photoshop 8, fick det som en polsk version med som tur blev det installerad på engelska på min svensk Vista. Innan körde jag med antingen Photoshop 6 eller 7, minns inte, den hade jag från skolans webbdesignkurser.
Har testat GIMP för rätt länge sedan men blev inte så imponerad, även Paint Shop Pro, men då hade jag bilder i format 640x480, för väldigt länge sedan.

Möllers

Jag åke med den ifrån Malmö till Landskrona sist jag var i Malmö trevligt fick man åka i en sån för första gången en Volvo NL2000 Boggie av swebus 4927.
Jo har tänkt köpa ett bildprogram men har skitet i det varje gång men sog dom var slut sålda över allt nu så blir det inget nu heller  :P

Cyklisten

Jag skulle nog inte köpa och betala så sjukt mycket för Photoshop, då skulle jag köra med irfan view eller liknande, eller så skulle jag göra något som inte är riktigt korrekt  ;) Själv känner jag en del folk som kör Photoshop, men jag känner ingen som var villig att betala en massa pengar för programmet, även om det är riktigt bra.

Möllers

Håller med det är för dyt själv kör jag med irfan view och PhotoFiltre jätte bra bild program kostar inget heller.

bjalle

Du åkte till min arbetsort och så sa du inget >:( >:( ;D