Gamla Upsala Buss AB - foto från 1970

Startat av Hans Broman, 06 november 2008, 11:41:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Broman

Bilden är tagen omkring den 10 juni 1970 på busstationen bredvid Uppsala C, mellan stationshuset och Kungsgatan. Bussen är en av de många udda bussar som Gamla Upsala Buss AB hade. Som framgår av uppgifterna nedan, hämtade från www.svenskbusshistoria.se , hade bolaget köpt denna Scania/Lier 1959 begagnad från utlandet 1967. Redan 1971 avregistrerades bussen, och numret C 207 övertogs av en ny buss som samma bolag köpt in.

På den tiden hade Gamla Upsala Buss AB två linjer, 51 och 52, i taxesamarbete med Uppsala Stads Trafik AB (eller vad nu det kommunala bussbolaget hette). Linje 51 gick från Uppsala busstation (vid Kungsgatan, intill centralstationen) till Gamla Uppsala den kortaste vägen, medan 52 gick från busstationen en parallellväg förbi studentbostadsområdet Kantorsgatan och Esso Motor Hotell till Löten, sydost om Gamla Uppsala. Så småningom förlängdes linjen till Nyby och sedan vidare till Gamla Uppsala, men då hade nog Uppsalabuss tagit över trafiken, tror jag.

Chassinummer: 172165
Registreringsnummer: C207
Årsmodell: 1959
Registreringsdatum: 1967-06-16
Avregistreringsdatum: 1971-04-23
Chassitillverkare: Scania-Vabis
Chassityp: BF7353V
Karosstillverkare: Lier Karosseri
Längd: 12300
Bredd: 2350
Axelavstånd: 6250
Tjänstevikt: 8640
Totalvikt: 13810
Hästkrafter: 150
Bränsle: Diesel
Motor: Scania D648
Växellåda: G652-1
Bakaxelutväxling: 5,13
Ägarhistorik: 1967-06-16 Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
Övrig information: Import begagnad

Björn Forslund

Trevlig bild. Bussen kom från Norge. GUB hade även en fd dansk buss. Det mesta av lokaltrafiken bedrevs med begagnade bussar, främst från SJ.

Stefan P

Hej

Vilken var skillnaden mellan Uppsala buss och Gamla Uppsala Buss, var det körningarna i så fall vem hade vilka körningar eller var ägarförhålladen var det två bolag som konkurrade med varann?
Fin bild på en udda buss.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 11:41:05 AM

Bilden är tagen omkring den 10 juni 1970 på busstationen bredvid Uppsala C, mellan stationshuset och Kungsgatan. Bussen är en av de många udda bussar som Gamla Upsala Buss AB hade. Som framgår av uppgifterna nedan, hämtade från www.svenskbusshistoria.se , hade bolaget köpt denna Scania/Lier 1959 begagnad från utlandet 1967. Redan 1971 avregistrerades bussen, och numret C 207 övertogs av en ny buss som samma bolag köpt in.

På den tiden hade Gamla Upsala Buss AB två linjer, 51 och 52, i taxesamarbete med Uppsala Stads Trafik AB (eller vad nu det kommunala bussbolaget hette). Linje 51 gick från Uppsala busstation (vid Kungsgatan, intill centralstationen) till Gamla Uppsala den kortaste vägen, medan 52 gick från busstationen en parallellväg förbi studentbostadsområdet Kantorsgatan och Esso Motor Hotell till Löten, sydost om Gamla Uppsala. Så småningom förlängdes linjen till Nyby och sedan vidare till Gamla Uppsala, men då hade nog Uppsalabuss tagit över trafiken, tror jag.

Chassinummer: 172165
Registreringsnummer: C207
Årsmodell: 1959
Registreringsdatum: 1967-06-16
Avregistreringsdatum: 1971-04-23
Chassitillverkare: Scania-Vabis
Chassityp: BF7353V
Karosstillverkare: Lier Karosseri
Längd: 12300
Bredd: 2350
Axelavstånd: 6250
Tjänstevikt: 8640
Totalvikt: 13810
Hästkrafter: 150
Bränsle: Diesel
Motor: Scania D648
Växellåda: G652-1
Bakaxelutväxling: 5,13
Ägarhistorik: 1967-06-16 Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
Övrig information: Import begagnad

Sånt här tycker jag alltid är roligt att se. Det är alltid roligt med lite saker som berör det historiska kring ens egen hemstad :D

Kan det här helt enkelt ha varit ett sätt att bara snabbt, enkelt och billigt få tag på högertrafiksbussar? Att det helt enkelt var billigt och smidigt att importera begagnade utländska bussar istället för att bygga om vänsterbussar eller för dyra pengar köpa in helt nya bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Broman

Citat från: Stefan P skrivet 06 november 2008, 12:05:33 PM
Hej

Vilken var skillnaden mellan Uppsala buss och Gamla Uppsala Buss, var det körningarna i så fall vem hade vilka körningar eller var ägarförhålladen var det två bolag som konkurrade med varann?
Fin bild på en udda buss.

mvh Stefan P

Uppsala Stads Trafik AB var Uppsala stads (från 1971 Uppsala kommuns) eget bussbolag. Om jag inte tar alldeles fel vad det detta bolag som bytte namn till Uppsalabuss så småningom.

Gamla Upsala Buss ägdes av familjen Gustafsson och hade bara två förortslinjer. GUB var större på beställningstrafik än på linjetrafik. De båda bolagen samarbetade om taxor och tidtabellshäften, men jag tror inte att GUB hade rollen som entreprenör åt "storebror". Nu talar jag alltså om tiden innan länshuvudmannen UL bildades, bestämde taxor och tidtabeller och upphandlade trafik från olika bussägande företag.

Stefan P

Hej

Tack för svaret. Nu förstår jag lite mer av det hela.

mvh Stefan P

Ulf Broman

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 11:41:05 AM

Jag minns att 1971 hade de inte taxesamarbete, utan tvärtom fick man ha en pling-biljett (=Almex) för Gamla Upsala buss när man åkte med 52-an, och en annan plingbiljett när man åkte med stadstrafiken med 7-an (eller vad den hette) på Råbyvägen.
Sen något år senare så övertogs linjerna 51 och 52 av stadstrafiken, och bytte linjenummer och fick modernare bussar och då blev det förstås samma taxa.
Såvida bror inte med taxesamarbete menar att det kostade ungefär lika mycket in till stan oavsett med vem man åkte, fast det måste man väl hellre kalla kartellbildning.

Hans Broman

Citat från: Ulf Broman skrivet 06 november 2008, 22:20:54 PM
Jag minns att 1971 hade de inte taxesamarbete, utan tvärtom fick man ha en pling-biljett (=Almex) för Gamla Upsala buss när man åkte med 52-an, och en annan plingbiljett när man åkte med stadstrafiken med 7-an (eller vad den hette) på Råbyvägen.
Sen något år senare så övertogs linjerna 51 och 52 av stadstrafiken, och bytte linjenummer och fick modernare bussar och då blev det förstås samma taxa.
Såvida bror inte med taxesamarbete menar att det kostade ungefär lika mycket in till stan oavsett med vem man åkte, fast det måste man väl hellre kalla kartellbildning.

Ja, då mindes jag nog fel, för jag hade för mig att stadstrafikens plingbiljetter gällde också på 52:an. Men det var nog egentligen som du skriver att Gamla Upsala Buss hade egna biljetter för sina plingappparater.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Broman skrivet 06 november 2008, 22:28:19 PM
Ja, då mindes jag nog fel, för jag hade för mig att stadstrafikens plingbiljetter gällde också på 52:an. Men det var nog egentligen som du skriver att Gamla Upsala Buss hade egna biljetter för sina plingappparater.

Jag får väl kasta mig in i den här brödrakonflikten. Det är broder Ulf som har rätt. Jag bodde själv på Bellmansgatan åren 1969-1970 och då var det ungefär lika nära till linje 52 som linje 7. Det hände därför att jag åkte 52-an och jag hade ett speciellt plingkort för denna linje. Korten såg dock likadana ut frånsett firmanamnet. Det var också samma avläsningsapparat - Almex.

Detta blev mitt inlägg nr 5 000 i Bussnack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)