Huvudmeny

GS 166

Startat av olasand, 05 november 2008, 19:30:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Hej!

Fick äran att köra GS 166 igår. En mycket trevlig buss på alla sätt och vis.
Några anledningar till att jag gillar den:
-Den skramlar inte
-Den har lagom mjuk fjädring
-Motorn går bra och är tyst
-Alla reglage, brytare, radioapparater mm. sitter lättåtkomligt och överskådligt.
-Förarstolen är okej (om än utan armstöd)
   Vad mer kan man begära egentligen?

Några bilder:

Buss 166 i Snipen den 4 november 2008.

Innuti ser det ut så här...

...och så här.

Slutligen en bild på förarplatsen. iTid datorn uppe till vänster är bara några dagar gammal...

Johan B

Trevliga bussar som bidrar till variation på 80:an men saknar Bovorna och 212+214.

olasand

Ja, är det någon linje som Bovorna passar på så är det väl linje 80. Ganska mycket rakt fram... Många kollegor är glada att de börjar försvinna. Själv har jag bara kört Bova en gång och det var när jag övningskörde linje 63! (Jodå, det gick bra!)

Vad var 212 och 214 för något?

Johan B

Citat från: olasand skrivet 05 november 2008, 21:12:18 PM
Ja, är det någon linje som Bovorna passar på så är det väl linje 80. Ganska mycket rakt fram... Många kollegor är glada att de börjar försvinna. Själv har jag bara kört Bova en gång och det var när jag övningskörde linje 63! (Jodå, det gick bra!)

212 är en Carrus Vega B10M-boggi och 214 är likadan som Säfflevagnarna på Blå fast med 360-hästarsmotor. Båda är fd Röd Express och bor numera på Majornagaraget.

Nupski

Alla 161-168 är väldigt slitna efter Kungsbacka äventyret men de går djäkligt fint trots sina 80-100 tusen mil. Det som är mest irriterande är att det sitter fyrstegade automater i bussarna så de råmar som brunstiga älgtjurar.

Citat från: Johan B skrivet 05 november 2008, 21:22:48 PM
212 är en Carrus Vega B10M-boggi och 214 är likadan som Säfflevagnarna på Blå fast med 360-hästarsmotor. Båda är fd Röd Express och bor numera på Majornagaraget.

214 är de av de två som jag rattat mest och den går som ett spjut. Fick iof hämta den en kväll när jag var reserv, de klagades att det var fel busstyp för linjen. Nåväl vid hämntning visade det sig att det var växellådan som gett upp, och det märkte jag först när jag tappade drivningen vid ett rödljus bakom Järntorget  ;D. Positivt är att byta växelåda på en B10M görs på en pissekvart så den var ute nästan direkt igen.

Zella

Citat från: olasand skrivet 05 november 2008, 21:12:18 PM

Nej... absolut inga bovor på 80  ::)

Calle

Citat från: olasand skrivet 05 november 2008, 19:30:04 PM
Hej!

-Den skramlar inte
-Alla reglage, brytare, radioapparater mm. sitter lättåtkomligt och överskådligt.

Några bilder:

Buss 166 i Snipen den 4 november 2008.

Innuti ser det ut så här...

...och så här.

Slutligen en bild på förarplatsen. iTid datorn uppe till vänster är bara några dagar gammal...

Bullriga Kungsbackabussar...  >:(

olasand

Citat från: Calle skrivet 06 november 2008, 23:45:16 PM
Bullriga Kungsbackabussar...  >:(

Ja på utsidan låter de en hel del. Men framme hos föraren är de väldigt tysta...

Mikael Ringmarck

Citat från: olasand skrivet 05 november 2008, 19:30:04 PM
Hej!

-Den skramlar inte

Nu har jag bara erfarenhet av den 2-axlade versionen av B10BLE men jag måste hålla med om att det är riktigt trevliga bussar att köra.
De känns lite "svampigare" (eller hur man nu ska förklara) än Scania MaxCi, kanske beror på mjukare fjädring i kombination med att jag inte upplever styrningen lika exakt som i MaxCin. Stort plus får Volvon från mig för bra servo, den utomordentliga rattinställningen (=lätt att hitta bra körställning) samt relativt lite skrammel. Dessutom sitter man högt!  ;D