Falcks Omnibus Gällivare [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 12 juli 2007, 13:29:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

För en dryg månad sedan var Svenska Motorvagnsklubben på resa längs Inlandsbanan. En dag, den 8 juni, gjordes det en avstickare från Porjus till Jaurekaska decauvillebana och den turen företogs med buss och båt. Nedan några bilder på bussarna vi åkte med.

Byte från tåg till buss i Porjus. Flertalet deltagare fick åka med denna buss, EMR973, en Volvo B10M/Berkhof från 1997. Några fick dock åka med ett mindre fordon, se längre ner.

Avstigning för byte till båt vid Aluokta som ligger längs vägen till Stora Sjöfallet.

"Lite till!" Det var inte helt enkelt att vända den stora bussen på parkeringen där.

OBE822 utanför Hotell Porjus där det blev lunch efter utflykten.

Mer om utflykten till Jaurekaska finns här: http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/768194.htm

Ersa

Kul takramp i "taxistuk" på den sista bilden. Vore nåt på en TL-bil  :)

Robban

Hörru Verspieder du som brukar finnas i närheten åker inte hela Norrtäljetaxis flotta omkring med sånna där ramper?  ;)

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Ersa

Stämmer bra det. Eller så är det konkurrenten Roslagstaxi.  :)

Patrik

Förlåt alla för att jag drar upp den här tråden men jag måste tacka Bernt för de här vackra bilderna i ett vackert landskap!

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 00:08:39 AM
Förlåt alla för att jag drar upp den här tråden men jag måste tacka Bernt för de här vackra bilderna i ett vackert landskap!

Tack för det!  :D  Jag är ganska övertygad om att vi har samma uppfattning om landskapet däruppe! Lite mer miljöbilder finns på inlägget i Postvagnen från denna mycket trevliga utflykt - klicka här för att komma dit.

Patrik

Absolut, ja jag såg den länken och misstänker att Eniros kartor när man söker på Aluokta inte riktigt visar platsen där bussen släppte av er  :)

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 01:58:08 AM
Absolut, ja jag såg den länken och misstänker att Eniros kartor när man söker på Aluokta inte riktigt visar platsen där bussen släppte av er  :)

Efter en titt på Eniros karta och flygbild så får jag det till att bussen släppte av oss på andra sidan älven jämfört med där det står Aluokta på kartbilden. På flygbilden syns platsen där vi gick i båtarna ganska tydligt. Om det blåst för mycket, och det hade inte behövts särskilt mycket vind, hade man inte kunnat köra med sina småbåtar. Om det blivit så illa hade man en reservplan på att istället låta bussen fortsätta upp till Stora Sjöfallet och ett besök där. Om vi kommit dagen innan hade denna plan fått tas till...

Patrik

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 januari 2008, 16:59:37 PM
Efter en titt på Eniros karta och flygbild så får jag det till att bussen släppte av oss på andra sidan älven jämfört med där det står Aluokta på kartbilden. På flygbilden syns platsen där vi gick i båtarna ganska tydligt. Om det blåst för mycket, och det hade inte behövts särskilt mycket vind, hade man inte kunnat köra med sina småbåtar. Om det blivit så illa hade man en reservplan på att istället låta bussen fortsätta upp till Stora Sjöfallet och ett besök där. Om vi kommit dagen innan hade denna plan fått tas till...

Det var precis vad jag tänkte om kartan, lika fantastiskt iaf och ett besök till Stora Sjöfallet är inte så pjåkigt det heller  ;)

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 17:00:56 PM
Det var precis vad jag tänkte om kartan, lika fantastiskt iaf och ett besök till Stora Sjöfallet är inte så pjåkigt det heller  ;)

Absolut inte - men det är betydligt enklare att åka dit på egen hand än till Jaurekaska.  :)

Patrik

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 januari 2008, 17:40:56 PM
Absolut inte - men det är betydligt enklare att åka dit på egen hand än till Jaurekaska.  :)

Det är sant, vi borde göra någonting åt det  :)

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 17:56:12 PM
Det är sant, vi borde göra någonting åt det  :)

Vi får ta upp saken med Båtklubben Trallgänget som både driver banan och sköter båttransporterna.  :D