Huvudmeny

Söndagsjobb i bilder

Startat av Marc, 04 november 2008, 20:53:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Tänkte det var dags igen för ett litet live-reportage från en vardag bakom ratten. Okej, kanske inte vardag utan snarare söndag 2 nov 2008 efter en väldigt röd Alla Helgons helg.
Då kör vi:

Klockan är strax före 10 på söndagmorgonen, då jag kommer in på garaget. Längst in står våra nya stjärnor på rad, denna helg har jag haft äran att ratta omkring i Interbus 529.
På schemat idag står: Passning åt Swebus Express.
Det kan betyda: Västervik, Linköping, Jönköping, Örebro, Falun, Mora, Uppsala, ja i princip allt som man når inom 4,30h från Stockholm.

Bussen blir varm och vi rullar upp till CT (Cityterminalen).

Har riktigt tur idag och lyckas knipa en av de åtrovärda platserna närmast terminalen. Bussparkering i Stockholm är annars ett kapitel för sig...

Inget är som väntans tider...nu är det bara att avvakta. Slänger i mig en kulinarisk burgare och strövar omkring i den renoverade Cityterminalen. Blev liten ansiktslyftning...

Utanför dyker så denna nya Cerisbuss upp. Någon som har ett nummer på den?

Sedan går allt väldigt fort. Trippel-åtta till 3-K kvart på tolv blev ordern. Jawohl chef!
Efter att ha jobbat i terminalen till och från sedan 1992 kan jag översätta detta med, linje 888 till Karlskoga-Kristinehamn-Karlstad med avgång 11.45!
Tyvärr bar det sig så illa att de som köpte biljetter i sista stund fyllde den ordinarie bussen och jag blev tvungen att lasta folk även i Västerås och Örebro.

E18 Bålsta: avstängd i över 1 timme, innebar att jag körde lokalt genom Kungsängen-Bro-Bålsta. Detta kostade tid, så bilder från färden blev det inga.

Västerås -10, Örebro -2, Skoga +/- 0 och efter 4,28h från Stockholm slängde jag i p-bromsen och lade färdskrivaren på vila mitt på Karlstad busstation.

Inte så populärt att stå ivägen för lokalbussarna, men nu rör jag inte bussen en meter de närmaste 45min. 300 norrut verkar vara en populär avgång på söndagen. Är det skolor eller jobb uppe i skogarna som lockar? Extrabuss står bakom!

Bredvid så lastas avgången 1625-1630 mot Örebro/Stockholm. 200personer skall med och lättare röra på planen. Själv ska jag först gå 1730 via Kristinehamn/Karlskoga direkt till Stockholm.

Ordinariebussen på 16.30 (som jag för övrigt hann före till Stockholm)

Både Larsson och Väse kör extra.

Sedan var det bara att köra hemåt med fullsatt buss genom kvällen, åter på Cityterminalen för en snabbare städning.

Bakom mig står Alternativ Trafik som ska förstärka natten ner till Skåne.

Dagen är slut och det är dags att rulla ut till garaget och snygga till bussen så att den ordinarie föraren blir nöjd när han dyker upp om ett par timmar igen.

Hoppas reportaget var av intresse!! :) :)

Fredde

Mycket trevligt reportage, Marc!!

Angående Alternativ Trafik, hade man två förare, eller klarar man sig på de 4,5h?

Viktor

riktigt trevligt bildrepotage

Esbjörn

Citat från: Marc skrivet 04 november 2008, 20:53:00 PM

Utanför dyker så denna nya Cerisbuss upp. Någon som har ett nummer på den?

Hoppas reportaget var av intresse!! :) :)

Dina reportage brukar oftast vara av intresse, och det här var riktigt trevligt!

Kul att du fått den sprillans nya Ceris 38:an på bild.
Jag kikade på den för allra första gången så sent som i onsdags.

Cityliner

Citat från: Fredde_J skrivet 04 november 2008, 21:15:29 PM
Mycket trevligt reportage, Marc!!

Angående Alternativ Trafik, hade man två förare, eller klarar man sig på de 4,5h?

Den turen var bemannad med 2 förare..
avgick 12.45 från Helsingborg-Jönköping-Stockholm.. o likadant på vägen ner...

Fredde

Då fick jag min nyfikenhet stillad, tack!

Niclas Rosenius

Som alltid när det gäller dig och dina repotage så är det av intresse att se vad du hittar på. Det händer alltid nåt spännande.

Trevliga bilder, Marc.

//Niclas

Hagri

Citat från: Marc skrivet 04 november 2008, 20:53:00 PM

Västerås -10, Örebro -2, Skoga +/- 0 och efter 4,28h från Stockholm slängde jag i p-bromsen och lade färdskrivaren på vila mitt på Karlstad busstation.

Inte så populärt att stå ivägen för lokalbussarna, men nu rör jag inte bussen en meter de närmaste 45min. 300 norrut verkar vara en populär avgång på söndagen. Är det skolor eller jobb uppe i skogarna som lockar? Extrabuss står bakom!

Trevliga bilder!
Du verkar ha parkerat ca en busslängd framför rastparkeringen. På helgerna är det inte så många bussar i rörelse så det är inte så farligt att stå i vägen. Dessutom är en del förare på lokalbussarna duktiga på att rasparkera på hålplatserna på vardagar, då det är mycket mer liv och rörelse, vilket väcker ont blod hos andra förare.
En annan fråga i sammanhanget. Swebus Express attraherar mycket resenärer på sina linjer och har mycket dubbleringar. Säfflebussen har tappat en hel del resenärer över tid som det verkar. Vad beror det på?

Frippe Fribas

Antingen prissättning eller rykte kan jag tänka mig?
Säfflebussen har ju fått en del badwill genom flera uppmärksammade olyckor de senaste åren, men det brukar iofs inte avskräcka folk mer än tillfälligt, så det är säkert något annat som ligger bakom tappet.
//Fredrik

Fredde

CitatEn annan fråga i sammanhanget. Swebus Express attraherar mycket resenärer på sina linjer och har mycket dubbleringar. Säfflebussen har tappat en hel del resenärer över tid som det verkar. Vad beror det på?

Vi kan ta ett exempel för en vuxen, nu på Fredag, den 8 november:

Sträckan Oslo-Malmö med Swebus Express går att få en biljett för 247 kr, hos Säfflebussen går den billigaste vuxenbiljetten på 330 kr.

Yujin Zhang

Trevliga bilder! En fråga, vad skulle ha hänt om du inte når Karlstad busstation efter 4h 30min körning? Är du tvungen att stanna (kanske mitt i ingenstans) och ta den 45min rast eller finns det något sätt att gå runt regeln?

Marc

I grunden JA, jag stannar bussen efter 4,30h körtid.
Nu förhöll det sig så att vi hade en olycka på vägen, så i detta fall hade jag nog kunnat överskrida körtiden med ett par minuter och noterat/hänvisat till "exceptionell händelse".