Tre korta och en lång ost i Lindome (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 30 oktober 2008, 00:10:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Fyra stycken bussar av fabrikatet som GS är ensamma om i Norden. Notera att 528 är längre än de tre andra, det ser man på en extra, lite smalare sidoruta.
Lindome som ligger mellan Mölndal och Kungsbacka var en gång känt för sin möbeltillverkning, "Lindomestol" är ett känt begrepp. Här började också Danmark innan freden i Brömsebro 1645.






//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

JDS

Var inte den där bussen som Wasatrafik körde på 65:an av samma fabrikat?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 00:35:47 AM
Var inte den där bussen som Wasatrafik körde på 65:an av samma fabrikat?

Wasatrafik använde först en Volvo FL614 med Helmark-kaross på linje 65. Efter ett par år byttes denna ut med en lämpligare busstyp, nämligen van Hool A508 Buster. Det är antagligen den senare du tänker på och den har inget annat gemensamt med den Oudsten än att den också tillverkades i Holland. SL körde även Buster i egen regi på 65-an och den fick litt H93. Det var axeltrycket på bron mellan Nationalmuseum och Skeppsholmen som inte medgav stora bussar.

ch

Hmmm... Man vet aldrig om det är bilder från samma dag eller 10 år gamla bilder med tanke på stripningen ;)

Varför tillåter Västtrafik denna typen av dekor?

JDS

Citat från: ch skrivet 30 oktober 2008, 08:37:05 AM
Varför tillåter Västtrafik denna typen av dekor?

För att det är deras dekor? (Jaja GL:s, men Västtrafik har väl sas ärvt GL:s traditioner...)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 30 oktober 2008, 08:37:05 AM
Hmmm... Man vet aldrig om det är bilder från samma dag eller 10 år gamla bilder med tanke på stripningen ;)

Varför tillåter Västtrafik denna typen av dekor?


I det här fallet får nog Västtrafik skylla sig själva. När bussarna beställdes var det specat att de skulle få Västtrafiks nya lack. Men lanseringen av denna fördröjdes och för att bussarna inte skulle levereras olackade så fick man ta den gamla lacken. Hade Västtrafik fått tummen ur och presenterat sitt nya designprogram när det var utlovat hade detta inte hänt. Och Västtrafik har inte heller velat bekosta en omlackering. Allteftersom bussarna blivit dåliga i lacken har de målats om av Göteborgs Spårvägar. Främst gäller detta den första generationen av den Oudsten ledbussar.


yngrot

Apropå Lindome vad har G-S för bussar i fd Kålleredsbussarna garage i Rävekärr ?? Enbart Ostar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2008, 08:56:14 AM
När bussarna beställdes var det specat att de skulle få Västtrafiks nya lack. Men lanseringen av denna fördröjdes och för att bussarna inte skulle levereras olackade så fick man ta den gamla lacken. Hade Västtrafik fått tummen ur och presenterat sitt nya designprogram när det var utlovat hade detta inte hänt.

Och jag är bara glad och tacksam att bussarna fick GL-lack och inte VT Blå.
Det påminner ju lite om vad som en gång var så vanligt (Och trevligt)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2008, 23:16:45 PM
Apropå Lindome vad har G-S för bussar i fd Kålleredsbussarna garage i Rävekärr ?? Enbart Ostar??

GSAB hyrde garaget i Kållered/Mölndal när de fick över trafiken från Linjebuss 2001. Det uppges ha suttit hårt inne. För Kålleredsbussarna havererade och konkursförvaltaren sålde garaget till ett lastbilsåkeri. Det visade sig att i byggnadstillståndet var inskrivit att byggnaderna var avsedda för persontransporter. Så någopt förråd av sopcontainrar blev det inte. Både Jonas och några anda har skrivit om vilka bussar GSAB har och var de finns. Mölndal betyder att bussarna står i Rävekärr som ligger mellan Kållered och Mölndal.Dessutom står bus4you där och troligen också en bokbuss.Det finns alltså även andra bussar än oudsten.Oudsten med 13 m längd 521-540.




Erling.L

Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2008, 23:16:45 PM
Apropå Lindome vad har G-S för bussar i fd Kålleredsbussarna garage i Rävekärr ?? Enbart Ostar??


nej finns en del Volvo boggie i 600 serien några Skåne importer o och bar bussen (244) bussen med bord för passagerarna.

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Brollan

Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2008, 23:16:45 PM
Apropå Lindome vad har G-S för bussar i fd Kålleredsbussarna garage i Rävekärr ?? Enbart Ostar??


Mölndal har följande bussar:
169 Volvo B12 Carrus 8500
197-200 Volvo B10 Säffle
244 Volvo B10 Säffle
257 Volvo B6 Carrus City
350-359 Den Oudsten
365-367 Den Oudsten
501-515 Den Oudsten
521-540 Den Oudsten
655,656 Volvo B12 Carrus 8700

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Erling.L

Citat från: Mats B skrivet 01 november 2008, 12:21:26 PM

Mölndal har följande bussar:
169 Volvo B12 Carrus 8500
197-200 Volvo B10 Säffle
244 Volvo B10 Säffle
257 Volvo B6 Carrus City
350-359 Den Oudsten
365-367 Den Oudsten
501-515 Den Oudsten
521-540 Den Oudsten
655,656 Volvo B12 Carrus 8700


169 var bara utlånad medans vissa bussar fick itid monterad tillhör Kruthusgatan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616