Härliga höst... Härliga Säffle...

Startat av virtual1, 29 oktober 2008, 21:57:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Men jag tvivlar på att den här finns kvar idag... :-(

Bussmicke

Trevlig bild men kan du inte skaffa dig en riktig hemsidesplats.
Dessa Gratisssidor tar ju evigheter att ladda ner..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2008, 21:58:54 PM

Tack! - men vad har du för seg anslutning egentligen? =) - o jag ska skaffa egen, men just nu är det mest bekvämt såhär...

Oskar A

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2008, 21:57:31 PM

Men jag tvivlar på att den här finns kvar idag... :-(

Jodå, den ska finnas kvar om får tro Bilregistret.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2008, 21:58:54 PM

Då är den svarta remsan längst ner ett större problem. Den är dessutom estetiskt motbjudande.

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 22:13:25 PM
Då är den svarta remsan längst ner ett större problem. Den är dessutom estetiskt motbjudande.

Vad menar du?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Härnösand? Byn "Via" ligger ju strax norr om Hudiksvall!

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 29 oktober 2008, 22:49:27 PM
Härnösand? Byn "Via" ligger ju strax norr om Hudiksvall!

*ler* Må så vara, men där befann sig inte den här bussen i alla fall =) - har för mig att det var
en växlande skylt, bussen går nämligen Härnösand-Härnösand (via...)

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2008, 22:45:15 PM
Vad menar du?

Han har lagt en tjock svart remsa längst ned på bilden, med en massa onödig information. Information som dels finns i bilden, och som man dels med fördel skriver som ren text i forumsinlägget istället.

Var hängde du inte med?

bussgrabben

Sådan information kan vara bra att ha i bilden om man som jag t.ex sparar bilden på datorn. Om jag senare tittar på bilden kommer jag kanske inte ihåg att info om bilden. Dessutom är det bra att ha detta i bilden om någon annan lägger ut bilden på nätet.

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:10:02 PM
Han har lagt en tjock svart remsa längst ned på bilden, med en massa onödig information. Information som dels finns i bilden, och som man dels med fördel skriver som ren text i forumsinlägget istället.

Var hängde du inte med?

Vad pratar du om???? - de här bilderna kommer ju inte på något sätt _enbart_ att visas här i forumet, utan den informationen som
finns med har man tämligen noll aning om vad det är för buss eller var bilden är tagen, eller när för den delen - inte alla bussar som direkt tar o är väl utmärkta med varesig inventarienummer eller operatör! - stör mig då betydligt mer på de bilder där det inte står någonting, tagen ur sitt kontext blir ju en bild helt anonym isf!

Bussmicke

//Bussmicke.

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2008, 23:15:28 PM
Vad pratar du om???? - de här bilderna kommer ju inte på något sätt _enbart_ att visas här i forumet, utan den informationen som
finns med har man tämligen noll aning om vad det är för buss eller var bilden är tagen, eller när för den delen - inte alla bussar som direkt tar o är väl utmärkta med varesig inventarienummer eller operatör! - stör mig då betydligt mer på de bilder där det inte står någonting, tagen ur sitt kontext blir ju en bild helt anonym isf!

Håller lite med Simon faktiskt - att bilden får användas med bibehållen ©-info säger sig självt enligt lagen och känns lite onödigt att skriva ut. ©virtual1 räcker gott och väl.
Dessutom är bildtexten ganska onödigt stor - även jag som har glasögon kan mycket väl läsa en mindre text  som precis som Simon skriver - inte blir estetiskt motbjudande.

Tommy E

Jag vet inte om någon är intresserad av att höra min åsikt, men jag tycker att textremsor stör helhetsintrycket av bilden. Därför föredrar jag att inte skriva textremsor på mina bilder (och dessutom orkar jag inte skriva en remsa på varenda bild!)
Jag medger dock att det är ett bra hinder mot att någon annan utger sig för att vara bildens upphovsperson, och om man befarar detta kan det vara vettigt att använda textremsor.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Patrik

Att visa på något sätt vad bilden föreställer, var och när den är tagen är ett måste för att besökare ska bli intresserade, annars kommer bilderna bara ignoreras och glömmas bort.

Men det går självklart att visa informationen på olika sätt, beroende på var man visar bilden. En liten bildtextsdel under själva bilden är bra och stör inte den riktiga bilden och den kan beskäras om man behöver det utan att förstöra något (jag har själv beskurit mina bildtextsbilder för att jag använt bilden i ett annat syfte).