Västtrafik - nya tåg beslut om köp

Startat av S Svensson, 28 oktober 2008, 20:58:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Västtrafiks styrelse har beslutat att anskaffa nya tåg. Det blir 11 pendeltåg och 6 regionaltåg.
Vilken typ av tåg är inte ännu offentligt.
Västtrafiks styrelse har alltså beslutat. Detta är egentligen ett önskemål och 17 november fattar Regionstyrelsen det slutgiltiga beslutet.

Det är ännu ej heller sagt hur det blir med inköp av äldre tågsätt. Det gäller dels inköp av äldre tågsätt för att öka trafiken. Dessutom finns önskemål att Västtrafik skall stå som formell ägare till de tågsätt som nu trafikerar Västtrafik.
Det gäller de tågsätt som går i huvudsak Uddevalla-Varberg och Skövde-Nässjö. Här har även Länshuvudmänen i Halland och Jönköping önskemål.
Vad jag kan förstå så finns även önskemål om en 3 delad Itanomotorvagn (Y32) ytterligare.

Källa: Politiker och VT pressmeddelande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2008, 20:58:18 PM
Västtrafiks styrelse har beslutat att anskaffa nya tåg. Det blir 11 pendeltåg och 6 regionaltåg.
Vilken typ av tåg är inte ännu offentligt.
Västtrafiks styrelse har alltså beslutat. Detta är egentligen ett önskemål och 17 november fattar Regionstyrelsen det slutgiltiga beslutet.

Det är ännu ej heller sagt hur det blir med inköp av äldre tågsätt. Det gäller dels inköp av äldre tågsätt för att öka trafiken. Dessutom finns önskemål att Västtrafik skall stå som formell ägare till de tågsätt som nu trafikerar Västtrafik.
Det gäller de tågsätt som går i huvudsak Uddevalla-Varberg och Skövde-Nässjö. Här har även Länshuvudmänen i Halland och Jönköping önskemål.
Vad jag kan förstå så finns även önskemål om en 3 delad Itanomotorvagn (Y32) ytterligare.

Källa: Politiker och VT pressmeddelande.

Som jag förstår gäller det inte 11 nytillverkade pendeltåg utan inköp av begagnade X12 och X14 från SSRT och SJ AB. X12-orna kommer då att byggas om till ett X11-liknande utseende. De är redan förberedda för detta. Sedan lär det blir sex nya Regina trevagnarssätt.
Itano skall vara Itino. Förmodligen ren felskrivning från din sida.

Eftersom tågtrafiken i Västsverige upphandlas med trafikstart i december 2010 är det knappast möjligt att SJ AB äger den del av fordonen som skall användas. Det skulle ge SJ en otillbörlig konkurrensfördel. Västtrafik skall alltså stå för alla fordon som behövs enligt upphandlingen. Under dessa omständigheter får det nog betraktas som givet att regionstyrelsen bifaller Västtrafiks önskan.

ch

Varför kan inte VT äga alla bussar som ska användas också? ;)

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 30 oktober 2008, 13:04:20 PM
vad kostar ett regina tågset ungefär

Man räknar med mellan 50 och 60 miljoner för en trevagnars Regina.