Vagntyper som Släpvagnar i Göteborg

Startat av Bussmicke, 28 oktober 2008, 09:10:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

1992 när jag besökte Götet gick M25 mestadels som släpvagn, det var ju mot slutet av dess livstid som trafikvagn.
Samma fenomen upplevdes vid senaste besöket i staden, de flesta M28 var släp.
Då liksom nu gick M25/M28 endast i fåtal fall som ledarvagn.

Våra vänner i Götet kan säkert redovisa varför det förhåller som som det gör.

Mellanvagn i 3-vagnståg..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Sklijer det så mycket i förarmiljön mellan M25 och M28 resp. M28 och M29?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Brollan

Det finns bara 1 M25 kvar och den används enbart i utbildningssyfte, (det har hänt att den har gått i trafik vid vagnsbrist).
Anledningen till att M28 går som 2:dravagn är att det inte finns någon försäljningsautomat på dessa vagnar, ett fåtal har, medan samtliga M29 har försäljningsautomat ombord, då får de gå som 1:stavagn.

Bussmicke

Varför sätter man inte in automater i alla vagnar?
//Bussmicke.

Mattias Andersson

Börjar med och säg,,Snygga bilder!

Sen ang ämnet med vilka som går "på släp" så är det sagt att
dem  äldsta vagnarna skall hängas på.
28:orna börjar som sagt bli väldigt gamla,så för varje dag som går så
är risken stor att det blir sk "klarsignalsfel" eller andra fel.
29:orna har ett annat datorsystem  och bromssystem ,så dem lämpar sig
mer och gå som förstavagn.
Visst,,28:orna bromsar också därbak,men saker och ting slits mer på förstavagnen,så
därav anledningen. :)
Kan jäm föras med att en gammal buss går på kortaste omloppen..

Bengt Jönsson

Har sett M28 som första vagn med en M29 på släp för några dagar sedan.  :o  :o
Hann inte kolla efter så noga men jag tror att det var en av de specialrenoverade M28:orna som gick först.

/Bengt

Mattias Andersson

Jo det händer emellanåt att dem kom mer i fel ordning också,,men som du säger så
är det förmodligen 1 av dem sk "PLC vagnarna" som går först.
Dem har liknande dator typ en M31,men där har varit en hel del strul med dem ändå.
Svårt och blanda ny å gammal teknik :)

Sen har vi ju allmän vagnsbrist,så vissa dagar kommer det 2 28:or ihop,så...

Nu väntar jobbet!

Nupski

Fanns väl inget direkt skäl till att man satte M25 som släp utan det blev som det blev.

Det finns många M25 kvar. GS har 518 samt 552. Ringlinien har 582, 606 samt 621. 569 har den flyttat till Malmköping? 602 står eller stod i Mannaminne samt att det finns nåt lik kvar i Oslo.

Sen rullar det en halv M25 på stan, 716 har fronten från 610 man ser det tydligt då dessa vagnar inte har samma profil på taket.

M28 skall väl helst gå som andra vagn för att dessa saknar myntautomater, och detta pga av att lågvoltssystemet klarar inte belastningen, gäller inte PLC vagnar. Får se vad som händer om dessa 40åringar får ett nytt liv i 5-10år genom helrevision.