Nya bilder på några välkända bussar

Startat av Cyklisten, 27 oktober 2008, 22:14:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Alla som regelbundet läser bussnack känner väl till dessa fyra bussar:

Veolia 4897 & 4899 vid Södervärn, Malmö

Och så den där Ultra Omncityn med typisk omniproblem. Södertorp i Malmö.

Sist kommer den röde MAN, på den relativt nybyggda delen av Lorensborgsgatan.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Visst, fattar inte varför jag skriver fel varenda gång... täcker Omnicity, skriver Omnilink.

Möllers

Blir så svart sjuk där kan man åka till södervärn med dom innan jag var där kunde man inte köra det  :-\
Snygga bilder.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Trevligt. :)
Är bilderna dagsfärska? Jag mötte Ultrabussen idag.

JDS

Citat från: Cyklisten skrivet 27 oktober 2008, 22:21:21 PM
Visst, fattar inte varför jag skriver fel varenda gång... täcker Omnicity, skriver Omnilink.

För att omnilink är en kortbuss och omnicity är en ledbuss?

Rickardo

Trevliga bilder Cyklisten.
Säfflebussens design är inget vidare...även om den gamla inte var speciell rolig den heller.

/Rickardo

Martin Maltkvist

Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 23:11:45 PM
För att omnilink är en kortbuss och omnicity är en ledbuss?
Omnicity är en låggolvad buss medan Omnilink är en lågentrédito.
Mao: City=genomgående lågt golv Link= Lågt golv fram till första bakdörren, sedan normalnivå.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 27 oktober 2008, 23:20:43 PM
Omnicity är en låggolvad buss medan Omnilink är en lågentrédito.
Mao: City=genomgående lågt golv Link= Lågt golv fram till första bakdörren, sedan normalnivå.

Jaha, då förstår jag. Men även jag brukar förväxla dem och då av den anledning jag skrev (här i Stockholms innerstad förekommer omnilink bara som kortvagn och omnicity mest som ledvagn).

Cyklisten

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 oktober 2008, 22:57:58 PM
Trevligt. :)
Är bilderna dagsfärska? Jag mötte Ultrabussen idag.

Ja, alla togs idag, jag tog en promenad från centrum till Kroksbäck med kameran i beredskap.

virtual1

Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 23:26:26 PM
Jaha, då förstår jag. Men även jag brukar förväxla dem och då av den anledning jag skrev (här i Stockholms innerstad förekommer omnilink bara som kortvagn och omnicity mest som ledvagn).

Öööööh, absolut inte!!! - OmniLink-leder har du rätt många av på 5XX-linjerna som rullar längs sveavägen, mer innerstad än så blir det inte =) - f.ö. så har du en drös med OmniCity som är kortvagnar med, alla som Lidingö förfogar o körs på 73:an t.ex. - sen alla gamla i serien 5168-5181 så totalt är det nog närmare ett 40-tal, knappast få o med tanke på att massor av 53XX-vagnar försvunnit till söderort är det nog ungefär lika många led som kort numer i innerstan =)

JDS

Citat från: virtual1 skrivet 28 oktober 2008, 19:39:42 PM
Öööööh, absolut inte!!! - OmniLink-leder har du rätt många av på 5XX-linjerna som rullar längs sveavägen, mer innerstad än så blir det inte =) - f.ö. så har du en drös med OmniCity som är kortvagnar med, alla som Lidingö förfogar o körs på 73:an t.ex. - sen alla gamla i serien 5168-5181 så totalt är det nog närmare ett 40-tal, knappast få o med tanke på att massor av 53XX-vagnar försvunnit till söderort är det nog ungefär lika många led som kort numer i innerstan =)

Mest sa jag, och med det syftar jag inte på absoluta antalet utan på sannolikheten att man får syn på en i Vasastan. Förresten kan jag inte skilja mellan dem, vilket talar till min fördel eftersom sammanblandning var ämnet! Och tresiffriga linjer räknar jag inte till innerstan även om man då och då stöter på en 515!  ;D

virtual1

Citat från: JDS skrivet 28 oktober 2008, 21:33:45 PM
Mest sa jag, och med det syftar jag inte på absoluta antalet utan på sannolikheten att man får syn på en i Vasastan. Förresten kan jag inte skilja mellan dem, vilket talar till min fördel eftersom sammanblandning var ämnet! Och tresiffriga linjer räknar jag inte till innerstan även om man då och då stöter på en 515!  ;D

Men innerstan består väl mer än av vasastan hoppas jag ;-) - f.ö. ser jag en drös med 5XX-bussar dagligen på mornarna vid hötorget ;-)

JDS

Citat från: virtual1 skrivet 28 oktober 2008, 21:50:52 PM
Men innerstan består väl mer än av vasastan hoppas jag ;-) - f.ö. ser jag en drös med 5XX-bussar dagligen på mornarna vid hötorget ;-)

Med innerstan menade jag nog ursprungligen innerstadsgaragen, men vad man än menar så kommer det ändå alltid någon annar och menar motsatsen!  ;D

Som jag nyss antydde någon annanstans så har jag endast vaga begrepp om vad som egentligen försiggår på stadens gator på morgonen...