Huvudmeny

Bussar i Budapest..

Startat av Bussmicke, 11 juli 2007, 18:52:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Citat från: Ove Bojarp skrivet 12 juli 2007, 18:01:06 PM
Kan det vara så att de bussarna då motsvarar våra s.k snabbussar (eller direktbussar)?

Det stämmer bra, bussar med nummer i rött är snabbussar på bussar med matris skyltas detta genom en kvadrat runt linjenummret. Men de är inte för kommande M4 dessa har kört så här i många år långt innan beslutet om M4 togs. Linje 7 familjen är rätt stor med 7 7 73 173 innan fanns även 7A 173E

Bussmicke

På så vis, inte för att jag kan se mer skillnad än på rutorna i framdörrarna..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: CD skrivet 12 juli 2007, 21:23:32 PM
Det stämmer bra, bussar med nummer i rött är snabbussar på bussar med matris skyltas detta genom en kvadrat runt linjenummret. Men de är inte för kommande M4 dessa har kört så här i många år långt innan beslutet om M4 togs. Linje 7 familjen är rätt stor med 7 7 73 173 innan fanns även 7A 173E

I så fall infinner sig frågan; varför är de flesta bussar på 7/173 lackade så här?
Både Leif o Jag trodde det hade med M4 att göra.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CD

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 21:35:06 PM
I så fall infinner sig frågan; varför är de flesta bussar på 7/173 lackade så här?
Både Leif o Jag trodde det hade med M4 att göra.

Varför är stombussarna i Sockholm blå? Tanken bakom detta ligger nog i att linjen är en rätt tung linje genom stan och ut till ett stort bostadsområde, så någon form av stomlinje där bussarna har/hade högre standard än de andra linjerna.

Bussmicke

7/173 är nog tung ja, de kom ju stup i ett.
En och annan Volvo B7 så man också, i alla fall på linje 7.
//Bussmicke.

Leif D

Citat från: M224 skrivet 12 juli 2007, 19:36:09 PM
Det var så jag förstod det.

Mmmm....   nu dök detta upp i huvudet på mej också, vi diskuterade ju detta om du minns Micke.....
Bussar med rött linjenummer är ju snabbussar/direktbussar.
Mitt minne från 2003 då jag var där förra gången, var att man då precis börjat bygget av Metro 4 och då skapade den snabba förbindelsen som Metro 4 ska bli, redan då, men med bussar. Just detta att man ville skapa denna snabba förbindelsen är orsak till den avvikande målningen mm.
Det finns alltså 7 och 173 med röd skylt, och där vräker man fram bussar i mängd under stora delar av trafiktiden, 3-4 min intervall (i rusningstid) på två linjer dessutom tycks man dubblera turerna också, innebär formidabla bussköer tidvis, eftersom de ju går parallellt med många andra linjer.  /Leif D
;-)

Leif D

Citat från: CD skrivet 12 juli 2007, 21:23:32 PM

Nja, det där med röd ram på matrisskyltarna, det varierade nog en del. 7 och 173 hade matrisskyltar med röd text, medan det fanns andra linjer som hade gul siffra och röd ram om denna (finns/fanns faktiskt skylttyper som klarade detta).  /Leif D
;-)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 21:28:04 PM
På så vis, inte för att jag kan se mer skillnad än på rutorna i framdörrarna..

Du (Micke)  kanske minns att vi såg denna buss sista kvällen vid, då vi stigit av 18-47V för att byta till UV-vagn ?  Jag tog allafall bild på den då....  bakifrån.   /Leif D
;-)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 22:02:15 PM
7/173 är nog tung ja, de kom ju stup i ett.
En och annan Volvo B7 så man också, i alla fall på linje 7.

Stämmer nog ja, 7 och 73 gick med stor mängd Volvo B7, medan 7 gick med Ikarus 280. /Leif D
;-)

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 12 juli 2007, 22:59:48 PM
Mmmm....   nu dök detta upp i huvudet på mej också, vi diskuterade ju detta om du minns Micke.....
Bussar med rött linjenummer är ju snabbussar/direktbussar.
/Leif D

Det behöver du inte säga, det visste jag.
Det sa jag ju efter koll på kartan första dagen..
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 12 juli 2007, 23:08:36 PM
Du (Micke)  kanske minns att vi såg denna buss sista kvällen vid, då vi stigit av 18-47V för att byta till UV-vagn ?  Jag tog allafall bild på den då....  bakifrån.   /Leif D

Kan inte minns någon JOY-222 från det tillfället, bussen som stod brevid den med vikdörrar vi åkte i hade inte dubbla rutor i framdörrarna.
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 12 juli 2007, 23:05:21 PM
Nja, det där med röd ram på matrisskyltarna, det varierade nog en del. 7 och 173 hade matrisskyltar med röd text, medan det fanns andra linjer som hade gul siffra och röd ram om denna (finns/fanns faktiskt skylttyper som klarade detta).  /Leif D

Bussarna på 7/173 hade annan typ av matriskylt varför texten hade annan färg.
Men nu var det inte det det gällde, det handlade om varför Ikarusbussarna på 7/173 hade den lack de hade.
Alltså inte inför M4.
Läs vad CD skrev.
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 12 juli 2007, 23:12:45 PM
Stämmer nog ja, 7 och 73 gick med stor mängd Volvo B7, medan 7 gick med Ikarus 280. /Leif D

7 och 173!
7 och 173 gick mestadels med Ikarus.
73 med B7, 7 med en del B7.
//Bussmicke.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2007, 00:15:29 AM
Det behöver du inte säga, det visste jag.
Det sa jag ju efter koll på kartan första dagen..

Möjligt, synd du inte sa de till mej då då.....
;-)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2007, 00:18:24 AM
Kan inte minns någon JOY-222 från det tillfället, bussen som stod brevid den med vikdörrar vi åkte i hade inte dubbla rutor i framdörrarna.

Kan så vara, men då finns det flera, med bakmotor. Det går inte att se numret på den jag tog bild på pga mörker och avstånd.
;-)