Huvudmeny

Bussar i Budapest..

Startat av Bussmicke, 11 juli 2007, 18:52:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nyss hemkommen i eftermiddags så är den första dagens bilder omdöpta och några i ordninggjorda.
Första dagen bjöd på regn, precis som hemma. Men men, den ordgie i Ikarus som de kommande dagarna
skulle bjuda på kunde man då inte klaga på..
Jag njöt varje sekund, speciellt då man fick åka en.
Enjoy..

//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Om två månader hoppas jag kunna leverera lika trevliga bilder, hoppas dock att jag slipper regnet  8)

Bussmicke

Resan avslutades med regn igår förmiddag. på eftermiddagen blev vädret mycket bättre.
Det märkte jag efter några timmar i tunnelbanan..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Mycket trevliga bilder. Gissa om jag är irriterad på mig själv för att jag inte fotade några bussar när jag var där för några år sedan. Särskilt de gamla ryska trådbussarna av märket Ziu hade varit trevliga att ha på bild. Fanns de kvar ännu?

CD

Citat från: christianm skrivet 12 juli 2007, 07:39:57 AM
Mycket trevliga bilder. Gissa om jag är irriterad på mig själv för att jag inte fotade några bussar när jag var där för några år sedan. Särskilt de gamla ryska trådbussarna av märket Ziu hade varit trevliga att ha på bild. Fanns de kvar ännu?

Ziu finns kvar och kommer nog att finns kvar ett par år till, de äldsta är "bara" 30år gamla så man kan nog krama ut några år till innan de säckar ihop totalt. Annars väntar på man leverans av 10st Solaris trådbussar nu i sommar.

CD

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2007, 18:52:28 PM
Nyss hemkommen i eftermiddags så är den första dagens bilder omdöpta och några i ordninggjorda.
Första dagen bjöd på regn, precis som hemma. Men men, den ordgie i Ikarus som de kommande dagarna
skulle bjuda på kunde man då inte klaga på..
Jag njöt varje sekund, speciellt då man fick åka en.
Enjoy..

//MN

Fick du nån bild på JOY-222?

Bussmicke

Jodå, EN bild fick jag på den, i regnväder dessutom.
Däremot vet jag inte hur många gånger JOY-217,220 och 223 fastnade..
Vad var det för specielt med 222?

//Bussmicke.

Bussmicke

7/173, En Linjekombination inför kommande Metrolinje M4.
Någon som vet vad Gyors betyder?

//Bussmicke.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 12:38:57 PM
7/173, En Linjekombination inför kommande Metrolinje M4.
Någon som vet vad Gyors betyder?

Anna hälsar att det betyder "Snabb/snabbt".

Fredde

Kan det ju göra. Annars är ju Gyor en stad i Ungern...

/Fredde

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juli 2007, 13:09:29 PM

/Fredde

Hon frågade hennes mamma som är från Budapest...

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juli 2007, 13:09:29 PM

Visserligen, men namnet på staden stavas »Győr«... Användandet av diakritiska tecken brukar ändra uttalet en del, i det här fallet vill jag ha det till att det uttalas som ett långt O. Sedan var ju ordet på bussarna 'Gyors' och inte 'Gyor' och även det kan nog göra en viss skillnad i både betydelse och uttal. Jämför med att t.ex. en 'lök' och ett 'lok' är två helt skilda företeelser på svenska!  ;) :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ove Bojarp

Kan det vara så att de bussarna då motsvarar våra s.k snabbussar (eller direktbussar)?

M224

Citat från: Ove Bojarp skrivet 12 juli 2007, 18:01:06 PM
Kan det vara så att de bussarna då motsvarar våra s.k snabbussar (eller direktbussar)?

Det var så jag förstod det.

CD

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 12:06:20 PM
Jodå, EN bild fick jag på den, i regnväder dessutom.
Däremot vet jag inte hur många gånger JOY-217,220 och 223 fastnade..
Vad var det för specielt med 222?

ser du inte skillnanden? Det är en Ikarus 284 med bakmotor, de vanliga 280orna har den under golvet som en Volvo.