Huvudmeny

Bussvrak i Liberia

Startat av Niklas Bygdestam, 27 oktober 2008, 17:21:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Klicka på länken nedan

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=72641

Det är ett inlägg från diskussionsforumet Postvagnen som egentligen ska handla om järnväg. Men i inlägget som länken leder till finns det bilder på bussar. Det är gamla svenska bussar, eller i alla fall bussar av svenskt ursprung som skickats till "svensk-kolonin" i Liberia då LAMCO var verksamma där under 1960- och 1970-talen. Nederst ser man en typisk intrumentbräda från Volvo från 1960-talet. Fast den är i bedrövligt skick och mycket är plundrat. Till och med ratten är borta. Men kan någon här identifiera dessa bussar? Kan någon se vilka modeller och karosser det rör sig om? Och kan bussarna ha ett förflutet hos någon svensk ägare? Eller kan de ha levererats nya till Liberia?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kim

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 oktober 2008, 17:21:33 PM
Klicka på länken nedan

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=72641

Det är ett inlägg från diskussionsforumet Postvagnen som egentligen ska handla om järnväg. Men i inlägget som länken leder till finns det bilder på bussar. Det är gamla svenska bussar, eller i alla fall bussar av svenskt ursprung som skickats till "svensk-kolonin" i Liberia då LAMCO var verksamma där under 1960- och 1970-talen. Nederst ser man en typisk intrumentbräda från Volvo från 1960-talet. Fast den är i bedrövligt skick och mycket är plundrat. Till och med ratten är borta. Men kan någon här identifiera dessa bussar? Kan någon se vilka modeller och karosser det rör sig om? Och kan bussarna ha ett förflutet hos någon svensk ägare? Eller kan de ha levererats nya till Liberia?

Jeg tror det er Volvo BB57, de blev solgt i Afrika fra ny af.. Fordøren er efter forakslen, og det er kendetegnet for BB57 at den har kort frontoverhæng.