Gammeldansk i Jönköping - nu svenskregistrerad [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 26 oktober 2008, 20:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Nu har Arrivas från Danmark importerade bussar som rullar i Jönköping börjat bli svenskregistrerade. Jag såg någon häromdagen och ytterligare ett par idag. Dock hade jag bara möjlighet att se en på närmare håll och även ta bild på den.

Arriva 6732, med reg.nr CDT568, som linje 25 till Månsarp vid Juneporten på Västra Storgatan den 26 oktober.

Peter Öden

Hej !

Vid en koll på CBR anges som reg.ägare Arriva Sverige AB/Helsingborg 08-09-26
och 08-10-24 som reg.datum i Sverige ! Undrar sedan om alla "gammeldanskar"
blir regade på Helsingborg. Borde de inte stå regade på Arriva Jönköping ??

Mvh Peter Ö

Möllers

Jag sog en i Malmö ner jag skulle ditt den stog vid depån i Malmö en gul dansk buss av samma modell.

Bernt Talbrant

Citat från: Peter Öden skrivet 26 oktober 2008, 20:43:48 PM
Hej !

Mvh Peter Ö

Tja, man verkar väl regga alla Jönköpings-bussar i Helsingborg. Det gäller t ex de nya MAN A78 och de OmniCity som går i stadstrafiken.

scaniaolsson

Det är väl så enkelt att Arriva Sverige AB (eller vad det nu kan heta) har sitt huvudkontor i Helsingborg. Låter ju inte helt omöjligt eftersom man haft kontor sedan tiden med Ödåkra Buss som sedan blev Bus Danmark och som köptes av Arriva.

Scaniaolsson
(Helsingborgare i Exil  :D)
Fordonsintresserad elmontör.

Jan

Citat från: Peter Öden skrivet 26 oktober 2008, 20:43:48 PM
Hej !

Mvh Peter Ö

Man har sitt huvudkontor i Danmark, det går dock inte att Svenskregga bussar i utlandet. Eftersom man har sin fordonsansvarige i Helsingborg så är det enklast att ha alla sina bussar på sin Helsingborgsadress.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

De bussar som tidigare var registrerade på Jönköpingskontoret verkar ha överförts på Helsingborg 2006-12-31.

/GL

Niklas Bygdestam

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 oktober 2008, 20:37:53 PM
Nu har Arrivas från Danmark importerade bussar som rullar i Jönköping börjat bli svenskregistrerade. Jag såg någon häromdagen och ytterligare ett par idag. Dock hade jag bara möjlighet att se en på närmare håll och även ta bild på den.

Arriva 6732, med reg.nr CDT568, som linje 25 till Månsarp vid Juneporten på Västra Storgatan den 26 oktober.

Undrar varför de inte har skaffat EU-skyltar till bussarna? EU-skyltarna har mer internationell längd och i alla fall jag tycker att de är snyggare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Davve

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 oktober 2008, 22:31:27 PM
Undrar varför de inte har skaffat EU-skyltar till bussarna? EU-skyltarna har mer internationell längd och i alla fall jag tycker att de är snyggare

Kanske inte varje dag de rullar på utlandet och därför inte behöver landsmärket... :) Nej, men det är helt rätt beslut enl mig. Gillar personligen INTE EU-skyltarna, de gånger jag köper en bil är det första jag gör att beställa nya skyltar utan EU-flaggan på. Fast det beror kanske till största delen på mitt EU-motstånd. :)