Enkla fönsterrutor 2008??

Startat av Lars Ödlund, 26 oktober 2008, 18:14:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund


yngrot

Verkar ju underligt med enkelglas  har inte sett en enda ny buss med enkelglas förutom på förarplats och varför är det så??? enkelglas med värmetrådar i vilket i vissa lägen ger sämmre sikt på grund av ränder efter värmetråden...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

beror inte oljud på bristfällig isolering ??? Vissa läs Säffle är väl inte bra på isolering?? se bara B9s
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

#3
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 18:45:41 PM
Jo men här gäller det ju bussar med dubbelt golv och de äldre med G8 låda låter inte alls lika illa.
För att illustrera ovanstående länkar jag här nedan vad jag förmodar att Lars syftar på.
Medhåll från mig när det gäller transmissionsljudet men på senare generations Volvobussar (den med senaste instrumenteringen) är det inte lika påtagligt.
Länk till klipp
Ovanstående är filmat under en resa med Swebus Express Stockholm-Malmö juli 2006.
Ännu ett klipp
Ovanstående spelades in under en resa från Sunne till Karlstad och i klippet passeras köpcentret Bergvik.
Redigerat:Länkarna är nu korrigerade.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 oktober 2008, 19:09:50 PM
För att illustrera ovanstående länkar jag här nedan vad jag förmodar att Lars syftar på.
Medhåll från mig när det gäller transmissionsljudet men på senare generations Volvobussar (den med senaste instrumenteringen) är det inte lika påtagligt.
Länk till filmklipp
Ovanstående är filmat under en resa med Swebus Express Stockholm-Malmö juli 2006.
Ännu ett filmklipp
Ovanstående spelades in under en resa från Sunne till Karlstad och i klippet passeras köpcentret Bergvik.


Fast det är samma fimklipp Martin

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 oktober 2008, 19:31:46 PM
Fast det är samma fimklipp Martin
Tack för upplysningen, det är nu ändrat.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 oktober 2008, 19:09:50 PM
För att illustrera ovanstående länkar jag här nedan vad jag förmodar att Lars syftar på.
Medhåll från mig när det gäller transmissionsljudet men på senare generations Volvobussar (den med senaste instrumenteringen) är det inte lika påtagligt.
Länk till klipp
Ovanstående är filmat under en resa med Swebus Express Stockholm-Malmö juli 2006.
Ännu ett klipp
Ovanstående spelades in under en resa från Sunne till Karlstad och i klippet passeras köpcentret Bergvik.
Redigerat:Länkarna är nu korrigerade.

Underbart motorljud. Tom Mercas V8:or ligger i lä.

Greger Larsson

Det verkar ha blivit poppis att ha åsikter om "transmissions"-ljud numera.. Vadå transmission, är det inte motorljudet man menar egentligen? För att Volvos B12:or med mittmotor låter mer/råare än tidigare B10M är det nog inget tvivel om. Vad det beror på kanske det finns någon förklaring till, men jag skulle gissa på: annan utformning av avgassystem, annan utformning av insugssystem, större luftinsläpp till kylaren t ex. Att transmissionen (ja, vad räknas dit, växellåda, koppling/i förekommande fall eller momentomvandlare, kraftöverföringsaxlar, bakaxeln kanske?), att den skulle ha något speciellt ljud som överröstar motorn tror jag knappast. Och inte låter det väl mer för att man sätter en I-shift på G8-lådan?

/GL

Martin Maltkvist

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 oktober 2008, 23:19:25 PM
Det verkar ha blivit poppis att ha åsikter om "transmissions"-ljud numera.. Vadå transmission, är det inte motorljudet man menar egentligen? För att Volvos B12:or med mittmotor låter mer/råare än tidigare B10M är det nog inget tvivel om. Vad det beror på kanske det finns någon förklaring till, men jag skulle gissa på: annan utformning av avgassystem, annan utformning av insugssystem, större luftinsläpp till kylaren t ex. Att transmissionen (ja, vad räknas dit, växellåda, koppling/i förekommande fall eller momentomvandlare, kraftöverföringsaxlar, bakaxeln kanske?), att den skulle ha något speciellt ljud som överröstar motorn tror jag knappast. Och inte låter det väl mer för att man sätter en I-shift på G8-lådan?

/GL
I mina ovanstående klipp hörs ett påtagligt vinande ljud och först vid acceleration träder motorljudet fram.(Enligt mina öron)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Är det inte ändå lite så att man inte kan både ha kakan kvar och äta upp den? Om man åker med ett företag som kör från Arlanda eller Bromma så slipper man långa eländiga bussresor av den sorten...

Greger Larsson

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 27 oktober 2008, 23:37:50 PM
I mina ovanstående klipp hörs ett påtagligt vinande ljud och först vid acceleration träder motorljudet fram.(Enligt mina öron)

Mja, är det inte motorljud? Turbo, kylfläkt etc?

[/quote]
Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 23:41:41 PM
Är det inte ändå lite så att man inte kan både ha kakan kvar och äta upp den? Om man åker med ett företag som kör från Arlanda eller Bromma så slipper man långa eländiga bussresor av den sorten...

Helt riktigt. Inte kan man väl behöva köra med de bästa(=dyraste) bussarna till lågprisflyget!

/GL

Danne B.

För att återgå till frågan i första inlägget...

Enkelglas i en så pass ny buss...? Det har jag väldigt svårt att tro...

Överhuvudtaget var texten (varifrån kommer den?) relativt grötig, svårläst och skriven på det sedvanliga "klaga på allt man kan komma på när man ändå håller på"-manéret, vilket också sänker trovärdigheten... Eller?

//Danne

Frippe Fribas

#12
Toni brukarslå an en ganska rå ton, men i sak brukar han naturligtvis ha en poäng, så hans krönikor brukar ha visst läsvärde.
Jag tvivlar dock på att det var så illa som han beskriver i detta fall, när jag åkte sista bussen från Skavsta var vi nämligen bara typ 10-15pers i bussen varav majoriteten skulle till Södertälje varpå jag bara hade sällskap av 2-3pers till i bussen till Skärholmen där vi alla klev av...  ;D
Direktbussen till Cityterminalen den gången hade dock något fler resenärer med sig från Skavsta.
När jag åkte motsvarande anslutning i Barcelona för ungefär två år sedan var bussen knökfull trots 15m Scaniachassi med 2+2 stolsrader genom hela bussen.
//Fredrik

Ersa

Den nyaste buss jag personligen sett som haft enkelglas var en Volvo B7R Carrus av 1998 års modell ursprungligen tillverkad för den franska marknaden. Den fick dock dubbelglasade fönster efter att den importerats till Sverige. Att detta ska förekomma även nu 10 år senare låter ytterst märkligt!

Trafikar´n

Det kanske är så enkelt som det är billigast?
För i upphandlingens världen är det ju billigast som vinner, knappast bäst. Samma sak gäller även på städning, yttre underhåll etc. Det som i avtalet inte är bindande med vite utgår-inklusive förarmiljö. Vilket emellanåt reflekteras i kundbemötande, efter 6-7 timmar utan att kunna sitta ordentligt och bekvämt främjar inte förarens tålamod.
Tror aldrig jag hört talas om att invändig ljudnivå varit specat i något avtal.

Så ni som vill ha renare bussar, tystare bussar, bekvämare bussar, tätare bussturer osv, får väl tänka lite på hur mycket mer ni vill betala också. För biljetterna och på skattsedeln...