Umeå: Nya bilder med gammal kamera

Startat av Ersa, 26 oktober 2008, 17:41:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag har alltid tyckt att skärpan och färgerna i min gamla Kodak (tillverkad tidigt 2003) har varit bättre än i de olika stora Canon PowerShot jag köpt efteråt. Jag letade fram gamlingen och laddade upp batterierna som räckte många dagar. Vad tycker ni själva?

Husen dock lutar ännu, trots kamerabyte! ::)

---------------

B9S-premiär! Valpen är dock liksom Strömblad helt ointresserad av nyheten. Ser hon en lila VanHool-ledvagn istället kanske? ;)

Peter Erret

Lutningen på husen får man genom att använda vidvinkeloptik, allt under 50 mm blir tyvärr så.

AO

Alltid trevligt med lite nya bussar i trafik!
Har media rapporterat något om att de nya bussarna kommit nu? Media var ju väldigt "på" att rapportera om hur dåliga de bussar som rullar/rullade som vikarier där.

yngrot

Bra vovven har förstånd att inte kolla på en B9S....  ;D  frugan tyckte vovvev är himmla söt,,,, våran Berner är lika söt den .. :)  nu vart lite väl Ot eller???  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Fina bilder. Speciellt de med vovven på. Vissa korkar upp champagnen när MaxCi går ur tiden men jag sparar nog mina några år och drar på en riktig fest när B9S far in i busshimlen. Detta missfoster kommer jag inte att sakna. Borde skrotas ut innan MaxCi försvinner.

bussgrabben

Mycket trevligt!

Jag har aldrig förstått vad som är så fel med B9S. Jag tycker de är både snygga och trevliga att åka.

Fredde

CitatMycket trevligt!

Jag har aldrig förstått vad som är så fel med B9S. Jag tycker de är både snygga och trevliga att åka.

En hel arbetsdag i denna bussen, speciellt på motorväg, är ganska uttröttande. Även under vintern är de svåra, då viktfördelningen är fel. Att komma iväg på hala vägar är inte alltid det enklaste.

Simon Bertilsson

Trevliga bilder!
Vi har ju minst en Omnicity-led från Ultra, i Malmö just nu.

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 oktober 2008, 22:21:00 PM
Trevliga bilder!
Vi har ju minst en Omnicity-led från Ultra, i Malmö just nu.

Veolias Borlängevagnar ja... men de snålt utrustade 0805-0820 utan luftstol och med dalahästar på de grå sätena blev aldrig några äkta "Ultravagnar" trots ny blå lack. Swebus nya B9S med "Ultradetaljer" som skyltskåp på vänster sida samt passagerar-dörrknappar känns mer genuint Västerbottniska. :)

Simon Bertilsson

Hehe, ok. Jag har bara snabbt sett dem när jag kört mejeri i stan.

Jacob med C

Trevlig bilder. Tänk vad Disa har blivit en stor hund. Rullar bara 6907 eller rulla bussar nya B9S?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 26 oktober 2008, 22:11:57 PM
En hel arbetsdag i denna bussen, speciellt på motorväg, är ganska uttröttande. Även under vintern är de svåra, då viktfördelningen är fel. Att komma iväg på hala vägar är inte alltid det enklaste.

De flesta förarna i Umeå hade nog föredragit en 12-liters Volvo-pusher (motsvarande CN113ALB) istället för B9S, både för att de har större innerutrymmen och släpdrift. Men av någon anledning verkar ju B9S vara en modell som bara "måste" in i trafik i snart vartenda län i Sverige. Är det ekonomin som styr, dvs att en sidmotorledvagn är billigare att tillverka/köpa än en likvärdig pusherledvagn?

Citat från: Jacob med C skrivet 27 oktober 2008, 01:42:17 AM
Trevlig bilder. Tänk vad Disa har blivit en stor hund. Rullar bara 6907 eller rulla bussar nya B9S?

Jo, hon växer rejält nu. :) Alla tre nya dvs 6905-6907 är numera ute i trafik, och inom kort lär 3-4 st till komma. :D