Huvudmeny

Snyft...

Startat av Jonas Strömblad, 25 oktober 2008, 23:57:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Så var sagan all...


H27A 4157 med några kompisar står avställda i Täby i avvaktan på transport till de sälla jaktmarkerna


Strippade på Buss-PC och biljettmaskiner mm. Luften slut och dörrarna står på trekvart.

Denna busstyp har jag gillat ända sedan de levererades tidigt 90-tal. Just 4157 levererades till  Tyresö, och var en buss man åkte mycket med som sprillans ny på linje 401 och 801.

/J

Yujin Zhang

Jaha...då var den epoken slut. :-\

JDS

Dessa bussar hade kunnat göra tjänst i flera år till om det inte vore för lokaltrafikens obefintliga branschstolthet. Giriga bussbolag och en icke fullt utvecklad upphandlingskonst samverkade till att skapa den slit och släng-mentalitet som vi nu tyvärr upplever på många håll, där trafikhuvudmännen inte har lyckats komma på något bättre sätt att försäkra sig om att turerna körs med hela, rena och snygga bussar än att begränsa fordonens tillåtna ålder.

Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 00:16:00 AM
17-18 år är normalt ett par år utöver vad som är ekonomiskt försvarbart att bruka bussen, som jag har nämnt tidigare ligger det ytterst sällan en vinst i att byta räntor o amorteringar mot underhålls o repkostnader.

Nu tycker jag du är väldigt okänslig! Det är faktiskt H27A vi pratar om. Lite respekt en sådan här tung dag tack!  :'(
/J  ;)

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 00:16:00 AM
17-18 år är normalt ett par år utöver vad som är ekonomiskt försvarbart att bruka bussen, som jag har nämnt tidigare ligger det ytterst sällan en vinst i att byta räntor o amorteringar mot underhålls o repkostnader.

Det ligger, med få undantag, inte någon vinst överhuvudtaget i att bedriva lokaltrafik...

Peter Rost

Dessa fyra står reggade på Bustrade center Stockholm AB 2008-10-21. Till salu?

/Peter

Simon Bertilsson

Jag önskar jag fick byta med er och bli av med de gamla FL7or vi kör med på jobbet. Är ju helt underbart att få nya fordon!

Epw

Med god tur kanske dom får ett fortsatt liv Finland,dit har ju fler åkt.

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 oktober 2008, 00:55:16 AM
Jag önskar jag fick byta med er och bli av med de gamla FL7or vi kör med på jobbet. Är ju helt underbart att få nya fordon!
FL7?! No way! Nostalgi ju!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Strömblad

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 oktober 2008, 00:55:16 AM
Jag önskar jag fick byta med er och bli av med de gamla FL7or vi kör med på jobbet. Är ju helt underbart att få nya fordon!

Jag har ingenting emot nya fordon och jag gillar skarpt de B12-ledvagnar vi har exempelvis. Tyvärr håller nästan hela flottan på att bli B9S, vilket är ett stort skämt. Jag kör hellre en 18 gammal B10MA än en sprillans B9S.
/J

Ersa

Efter 4160 kommer några reprisbilder av närmaste systern 4161, för att trösta herr Strömblad i denna tunga stund  ;)







yngrot

Att Strömblad gillar dessa mer än B9s är väl inte konstigt.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Beklagar sorgen, tråkigt för mig också.
En vagntyp som var så vanlig att man inte reagerade på att de försvann förrän endast ett fåtal kvarstod..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

blubb

Citat från: Bussmicke skrivet 26 oktober 2008, 21:23:12 PM
Beklagar sorgen, tråkigt för mig också.
En vagntyp som var så vanlig att man inte reagerade på att de försvann förrän endast ett fåtal kvarstod..

Så kommer det också att låta när den sisa 113CLL lämnar länet!