Vilken kan vara Sveriges mest kända Scania CR 76?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 oktober 2008, 11:13:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Tänkte ta upp ett fullständigt onödigt ämne. Vilken är den idag allra mest kända Scania CR 76? Och vilken har avbildats flest gånger? Jag skulle faktiskt kunna sträcka ut mig till att detta även kan gälla Scania CR 110 och CR 111 också, eftersom de så att säga ingår i samma familj

Jag tror inte alls att jag är fel ute om jag gissar på att det borde vara Uppsalabussen 212 med regnummer BAF 292. Bussen har ju de senaste åren synts tydligt som veteranbuss på somrarna och medtagit passagerare och gått i trafik så gott som varje helg under sommartid. Inte minst det här året då den använts flitigt från försommaren och ända fram till slutet av september. Sedan har bussen visats upp på olika utställningar av olika slag som veteranbuss. Men bussen finns också med i minst en film nämligen filmen "Så som i himmelen" där den lite kort dyker upp i filmens början i en scen som ska föreställa 1960-talet

Frågan jag ställer tillhör verkligen onödigt vetande. Men skulle det kunna stämma att Uppsalabussen 212 är den allra mest kända bussen av typerna Scania CR 76, CR 110 och CR 111? Jag tror faktiskt det i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Även frågor i kategorin "riktigt onödiga men kanske ändå lite kul" får väl som du skriver tillfalla denna..;)
Och så må det väl bero på vilka parametrar man kategoriserar i "mest kända"...
Den individ från "CR-familjen" som även s.a.s. utanför busskretsar må vara den som synts mest och används i offentligheten skriver jag under på torde vara just Uppsalas 212.
En kort insats gjorde den även som du nämner i "Såsom i himmelen", men jag minns att 212:ans filmdebuterade någon gång på 90-talet, i en reklamfilm för Länsförsäkringar.
Men just mest fotade och visad här, ja, det är väl kanske 212:an.

Går vi söderut kanske våra skånska vänner å andra sidan tycker ML 201 är mer känd, den används väl också i museitrafik vissa tillfällen?

När ämnet ändå är uppe så verkar det vara helt obefintligt med just CR 110 M, tror inte det finns en enda CR 110 M som är bevarad idag (eller?), inte ens på någon skrot eller liknande, mer eller mindre som orginal, utan de få som fortfarande existerar är samtliga omgjorda till husbussar. CR 110 L är det rätt tunt med likaså, den enda i orginalskick är väl SJ 1444?

CR 111:or är nog den i "CR familjen" flest i antal som fortfarande finns i några mer eller mindre "orörda" exemplar, tex Spårvägsmuseet har väl en, minns inte inv nr. just nu, SvOf har väl minst två, den ena från Trollhättan, Uddevalla Omnibus 63 finns som bekant, fd. Rystad Buss AB (EJT 164), Jämtlands Veteranbilsklubbs fd Jämtlandsbuss 46, Spårvägssällskapet har väl också en fd. SL H59? Får det till minst sju CR 111 M. Även en utav Svofs tidigare CR 111:or användes väl i somras för någon resa söderut i Europa. Dock rejält ombyggd invändigt. Så då blir det åtta. Fler?

/M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header