Huvudmeny

VL-Buss 240

Startat av Niclas Rosenius, 24 oktober 2008, 22:47:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


Jona

HEJ

Tack för alla trevliga och fina bilder från Göteborg du så vänligt behagade och visa oss. Men det är en sak jag i all väl-mening och utan att det ska ses som kritik eller påhopp undrar. Väljer och ställa frågan här trotts att den lika gärna skulle kunna passa under vilken bild som helst.

Varför visar du bilderna en och en i varsin tråd. Blir en massa klickande först på rubrik sedan på bakåt, sedan nästa rubrik, följt av backa osv. Kunde du inte visat alla dessa bilder i en tråd. Alltså tex alla GS i en och samma tråd, Alla Orust i en annan och så vidare.... Hade underlättat när man vill kolla på alla bilder.

Antar du har riktigt bra anledning till ditt sett och visa bilder och jag bara inte förstått den logiken.

Tack ändå för alla bilder...

/J
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 oktober 2008, 22:47:37 PM
   

   //Niclas
Är detta en förstärkningslinje mellan Härryda kommun och Göteborg? Normalt åker man väl Grön eller Röd Express här?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Man kan nog kalla linje 610 för förstärkningstur. Linjen Rävlanda-Hindås-Göteborg tillkom nov 1998. Det kom att köras med två omlopp bussar. Det var 1152(?) och 2105 som tillfördes Rävlanda. Den tur som 2105 körde gick då tom och körde sedan linje 210 i extratur och fortsatte som 610 (611) till Rävlanda. Linjen var att anse som tillfällig och permanentades senare. 2105 ersattes av 096 . Senare tog VL över från Linjebuss (Connex).
För att förstå linje 610 måste man gå tillbaka till 1987 och 1992. 1987 ändrades linjen Göteborg-Landvetter till att bli GL express med direktkörning motorvägen och sedan gamla RV40 till Rävlanda. Vissa turer kördes en kort tid Landvetter-Rävlanda mind mindre uppehåll (611 gjorde uppehåll,610 gjorde det inte med en tidsvinst på ca 5-6 min.Nackdelarna gjorde att det blev uppehåll på samtliga hållplatser).
1992 blev det en "riktig" GL express och linjenr 201 Stenungsund-Göteborg-Rävlanda.
1998 ändrades det hela så att det blev nya entreprenörer i aug 98. Linjen till Rävlanda delades i Landvetter så linje 611 återkom som linjenr Landvetter-Rävlanda m,ed Connex/Linjebuss som trafikutövare. Linje 201 kördes Landvetter-Göteborg-Stenungsund med GSAB och ca 10 omlopp. Linjebuss hade ursp 4 omlopp.Brytpunkten var Landvetter och först skulle bussarna placerats i Partille men istället hyrdes lokaler av Landvetterbuss i Rävlanda(bussarna på Kungsbacka-Frillesås upphörde).
Det var trafikköer och bussarna till/från Landvetter var ofta försenade. Klagomål gjorde då att det blev direktbuss från Rävlanda till Göteborg. Så har det varit sedan nov 98 alltså. GSAB och Landvetterbuss bytte tjänstgöring juni 2002 så att Spårvägen kom att köra  linje 613 mot Tahult och Linjebuss linje 613 Landvetter-Mölnlycke. Landvetterbuss kompencerades sedan genom egna turer på linje 201 till Stenungsund och på linje 611 som nu utgick från Mölnlycke till Rävlanda. Linjebuss och Landvetterbuss hade tidigare visst byte av turer så LB körde bl a någon tur på linje 616 över Bugärde.