Spårförbifart Sthlm & pendeltågsring

Startat av Bengt Jönsson, 24 oktober 2008, 14:56:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Visade inte urspårningen på Centralbron fär några dagar sedan också det akuta behovet av en ny järnvägsförbindelse runt och förbi Stockholm?  Den nuvarande "sammanbindningsbanan" är ju från 1870-talet och närmaste förbifart för järnvägen från norr till söder utan att passera Stockholm ligger ju vid Örebro!

/Bengt

Mr G

Åja, Kvicksund då? Ligger halvvägs till Örebro.

Men du har förstås rätt i sak. En järnväg i ungefär samma sträckning som Västerleden skulle lätta upp belastningen betydligt i det som kallas Getingmidjan. Tyvärr är järnvägsplanerarna fast i föreställningen att all trafik måste passera samma punkt, dvs Cst. Och så kommer vi gång efter annan att hamna i söndagens situation med totalavstängd syd/nordgående järnvägstrafik genom Stockholm.

Själv skulle jag vilja se en dubbelspårig järnvägssträckning för såväl lokaltåg som godståg på sträckningen Flemingsberg-Barkarby-Sollentuna nånstans. Med triangelspår vid anslutningspunkterna skulle det medföra betydande förbättringar i trafikmöjligheterna.

T ex en pendelringlinje med följande staioner

Stockholm C
Stockholm S
Årstaberg
Älvsjö
Stuvsta
Huddinge
Vårby/Skärholmen
Ekerö
Vällingby
Barkarby
Kista
Ulriksdal
Solna
Karlberg
Stockholm C

吉先生