Gamla Volvo Amazoner (bildönskan)

Startat av Bengt Jönsson, 23 oktober 2008, 20:29:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Förr på det glada 80-talet var gamla Volvo Amazon alla "raggares" favoritbil om jag förstått det hela rätt.  En riktigt "raggaramazon" skulle ha "gangsterkeps", "teddytärningar" , "wunderbaum" doftgran hängandes i backspegeln, stora feta extraljus, inredning i lila eller rosa krossad plysch och gärna också en påspacklad spoiler på bakluckan under vilken doldes ett antal backar med öl klass 3.
;D 8) 8) :o
Någon som ha en bild på ett dylikt "åkdon" ?

/Bengt
f.d VW Golf DIESEL ägare.. (utan raggfaktor)

Muk

Du glömde "en plastig spoiler" fram och/eller "borttagen kofångare". Det fanns häftiga killar där jag växte upp också.  ;D

Björn Forslund

Hade själv en Amazon -67 som första bil. Hängde på lite prylar från Comfort Racing, som Weberförgasare, extraktorgrenrör och fetare avgassystem....Mycket jox med munstycken till förgasaren, men till sist gick den väldigt bra.
Efter ett par år köpte jag en annan Volvo. En 164 E -73:a. Oj, vilken tyst elegant glidare jämfört med Amazonen. Och det blev sista Volvon jag köpte.

Bengt Jönsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2008, 09:31:33 AM
Hade själv en Amazon -67 som första bil. Hängde på lite prylar från Comfort Racing, som Weberförgasare, extraktorgrenrör och fetare avgassystem....Mycket jox med munstycken till förgasaren, men till sist gick den väldigt bra.
Efter ett par år köpte jag en annan Volvo. En 164 E -73:a. Oj, vilken tyst elegant glidare jämfört med Amazonen. Och det blev sista Volvon jag köpte.

Dräggel!  Weberförgasare och extraktorgrenrör...
164:an drog väl en hel del bensin antar jag..  :o :o  även om E-versionerna med insprutning väl var något "snålare" än förgasarversionerna..
En annan fördel med Amazon och Volvos B18 motorer var väl att de i princip var/är outslitliga och kan köras på det mesta flytande som har en flampunkt...  ;D

/Bengt

..

Stefan Lindberg

Jag har själv ägt 3 Amazoner, en -62 4 dörrars, en -65 2 dörrars och en -67 kombi
Ska leta upp lite bilder och scanna ... dessutom hade kompisen en mattsvart Amazon
med bortplockade kofångare, gangsterkeps, spoiler på bakluckan, tärningar och hela kitet

Bengt Jönsson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 24 oktober 2008, 23:21:40 PM
Jag har själv ägt 3 Amazoner, en -62 4 dörrars, en -65 2 dörrars och en -67 kombi
Ska leta upp lite bilder och scanna ... dessutom hade kompisen en mattsvart Amazon
med bortplockade kofångare, gangsterkeps, spoiler på bakluckan, tärningar och hela kitet

*dreglar*
;D 8)

/B

Simon Bertilsson

Vad är ett extraktorgrenrör, eller rättare sagt, Vad utmärker det från ett vanligt grenrör? :)

Björn Forslund

Extraktorgrenrör är ett optimerat grenrör som ger så lite motstånd som möjligt för att evakuera avgaserna. På "amerikanska" heter det "headers".
På en vanlig Amazon är insuget och grenröret en ihopgjuten klump som knappast tillåter några högre effekter. Byter man förgasare måste även insuget bytas till ett separat, och därmed krävs även separat grenrör, och då blir det givetvis ett av extraktortyp för lite extra effekt.

Simon Bertilsson

Aha. Vilken motor sitter i Amazonen? B18?

Björn Forslund

B16, B18, B20 satt i under Amazonens produktionstid. Sedan fanns det givetvis vassare varianter som de eftertraktade sportmodellerna..

JDS

Det var synd att du inte frågade för 20 år sedan för då fanns det Amazoner överallt! Men det är kanske därför du frågar just nu  ::)

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 19:31:20 PM
E och F varianterna av B20 (o B30) fanns i två varianter, 1971-1973 med D-Jetronic elektronisk insprutning och 1974-1975 med det nyare mekaniska K-Jetronic, D-Jetronic bilarna fungerde ypperligt när de fungerade men man kunde råka ut för de mest besynnerliga problem med dessa (hade själv en 142 GL 1972), K-Jetronic systemet var ett under av driftsäkerhet i jämförelse.

Min far hae en VW 1600 TLE kombi 72:a med bränsleinsprutning.  Var jämnt strul med denna!
::) :o

/B

Bengt Jönsson

Hittade denna informativa länk om bränsleinsprutning.
Grunden till dagens chiptrimning, lambdasonder och avgasrening.

http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm

/B

Stefan Lindberg

Så har man då äntligen fått kopplat in scannern till datorn.
Bilderna är tagna tidigt 90 tal och då var jag inte ett dugg intresserad
av foto, bara bilar och musik.
Bilderna är just därför tagna med en Kodak Instamatic  ;D

Denna Amazonen av årsmodell -67 köpte jag i Floda för 1000:- har jag för mig.
Min flickväns morfar hjälpte mig att bogsera hem den (gubben höll 90-100 hela vägen i hällande regn)

Gossen på bilden är min son som fyllde 20 i Augusti ... snacka om att tiden går

Bilen rostlagades och ströks med ett lager grundfärg sedan var den klar.
På bilden står den bredvid min Amazon -62 som jag köpte för 300:- av en gubbe som
hade ställt den i skogen 5 år tidigare, ett nyladdat batteri och lite bensin behövdes sedan körde jag hem den.