GUB 268 (Neoplan ledbuss)

Startat av Christian W, 23 oktober 2008, 18:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian W


Rickard

Skramligare bussar får man leta efter, vid stillastående på tomgång så skakar de som en pansarvagn.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 23 oktober 2008, 18:38:50 PM
Skramligare bussar får man leta efter, vid stillastående på tomgång så skakar de som en pansarvagn.

Jag upplever ändå OmniCity som ännu skramligare med all sin plast i inredningen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Körde den här bussens syskon 266 till bälinge här om dan.

Fy fan säger jag bara.

Tog hur lång tid och komma upp i 90 och när man väl var där så låg man som en orm över vägen. Nästan så man blev lite rädd. :(

Kör hellre scania bussarna då även fast dessa endast går i 70.

Dessa bussar samt dom lite äldre neoplanerna ska inte gå på 111 eller 115 och 110. Hoppas jag slipper det igen. :(

Rickard

#4
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 20:24:41 PM
Jag upplever ändå OmniCity som ännu skramligare med all sin plast i inredningen

Maskinellt har Omnicity vad jag tycker mycket tystare och mindre skakiga motorer. Däremot kan jag hålla med om att den plastiga känslan inte alls är rolig, dessutom är ledversionerna av Omnicity riktigt stötiga tycker jag, självaste chassiet och inredningen är alltså bättre i Neoplan. Helhetsintrycket är väl ganska oavgjort mellan vagnsorterna om du frågar mig i alla fall, vore det så att Omnicity kunde gå snabbare än 70 så hade de dock vunnit.

Christian W

Nu kommer flera bilder båda 268 och 266






















Simon A

Citat från: Björn Ax skrivet 23 oktober 2008, 21:44:14 PM
Körde den här bussens syskon 266 till bälinge här om dan.

Fy fan säger jag bara.

Tog hur lång tid och komma upp i 90 och när man väl var där så låg man som en orm över vägen. Nästan så man blev lite rädd. :(

Kör hellre scania bussarna då även fast dessa endast går i 70.

Dessa bussar samt dom lite äldre neoplanerna ska inte gå på 111 eller 115 och 110. Hoppas jag slipper det igen. :(
Men om det är några bussar som är, eller åtminstone var, extremt vingliga över väger är ju 270- vagnarna. På den tiden när 111: an fortfarande vände inne på Dragarbrunn så hade lista 12(som pappa gick på då) en fast tjänst på 111/1 på morgonen och en på eftermiddagen i fyr och femtjänsten. Pappa fick ofta plocka ut en 270 vagn på dessa och han sa att det ofta var en riktig utmaning att ligga rakt på vägen för att bakvagnen gungade så friskt.

//Simon

Rickard

#7
Citat från: Simon A skrivet 25 oktober 2008, 20:55:30 PM
Men om det är några bussar som är, eller åtminstone var, extremt vingliga över väger är ju 270- vagnarna. På den tiden när 111: an fortfarande vände inne på Dragarbrunn så hade lista 12(som pappa gick på då) en fast tjänst på 111/1 på morgonen och en på eftermiddagen i fyr och femtjänsten. Pappa fick ofta plocka ut en 270 vagn på dessa och han sa att det ofta var en riktig utmaning att ligga rakt på vägen för att bakvagnen gungade så friskt.

//Simon

De har väl bränsletanken framför framaxeln? Det finns väl inte så mycket rum inne i bussen på grund av det låga golvet? Om jag får gissa så tror jag den sitter under förarplatsen. Det gör att vagnarna som fulltankade får en del vikt över framaxeln och bakaxeln (då motorn sitter bakom bakaxeln) ingen vikt i mitten alltså. Som att köra en bil med bränsletanken längst fram och med en motorn längst bak i en släpvagn, cirka en-två meter bakom släpvagnsaxeln. Skulle inte vilja köra en sån bil...  :-\

har inte dessa ledbussar någon form av motvikt vid mittaxeln förresten? Har nämligen noterat en slags upphöjningar strax framför mittenhjulen.

Simon A

Citat från: Rickard skrivet 26 oktober 2008, 16:00:32 PM
De har väl bränsletanken framför framaxeln? Det finns väl inte så mycket rum inne i bussen på grund av det låga golvet? Om jag får gissa så tror jag den sitter under förarplatsen. Det gör att vagnarna som fulltankade får en del vikt över framaxeln och bakaxeln (då motorn sitter bakom bakaxeln) ingen vikt i mitten alltså. Som att köra en bil med bränsletanken längst fram och med en motorn längst bak i en släpvagn, cirka en-två meter bakom släpvagnsaxeln. Skulle inte vilja köra en sån bil...  :-\

har inte dessa ledbussar någon form av motvikt vid mittaxeln förresten? Har nämligen noterat en slags upphöjningar strax framför mittenhjulen.
Nej, de har inte bränsletanken framför framaxeln. Däremot hade 620-626 det och de bussarna har jag hört var otroligt vingliga även vid låga hastigheter. 270-vagnarna är vingliga av att någon dämpare eller lem är slut i leden.

//Simon

Optimal

Citat från: Rickard skrivet 24 oktober 2008, 16:54:09 PM
Maskinellt har Omnicity vad jag tycker mycket tystare och mindre skakiga motorer. Däremot kan jag hålla med om att den plastiga känslan inte alls är rolig, dessutom är ledversionerna av Omnicity riktigt stötiga tycker jag, självaste chassiet och inredningen är alltså bättre i Neoplan. Helhetsintrycket är väl ganska oavgjort mellan vagnsorterna om du frågar mig i alla fall, vore det så att Omnicity kunde gå snabbare än 70 så hade de dock vunnit.

Omni i Stockholm går i 90 resp 100

Jacob

266-269 tillhör de bussar jag tycker mest om. Av dessa fyra gillar jag 266 bäst.
Särskrivning är en dödssynd!

Christian W

Citat från: Jajje skrivet 27 oktober 2008, 17:47:49 PM
266-269 tillhör de bussar jag tycker mest om. Av dessa fyra gillar jag 266 bäst.

Håller med dej ;D