EZS 682 (Gunnarssons, Skene 32)

Startat av Ove Bojarp, 23 oktober 2008, 15:51:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

1987 års VH Alizee 360 (#13143)
Vo B10M  (#14834)

j-a

Finns det någon bild på den i Swebus kostym

Peter C

Var är bilden tagen? Inte är det hemma i Skene inte, där finns inga sådana stora byggnader.  ;)

Ove Bojarp

S Svensson

Bussen i fråga hade en period då den gick som linjevagn på linje 300. Den målades sedan helvit och flyttades till Henån. Där var det önskemål att kunna sätta in bussen på röd express. Tanken var att dekala den. Som sagt var den i Henån och då påssade Orusttrafiken,Henån AB att förvärva den.
När jag gick igenom vilka bussar som fanns i bilregistret(från företaget) (*)för något år sedan så var EZS682 i trafik i Östergötland.

Observera att det finns två olika numreringar och jag har skrivit tidigare om båda. Det är dels radionummer med 39001 och vidare och sedan ett löpnummer som sträcker sig till nr 19.
(*) ett antal bussar finns avställda och med körförbud i bilregister. Rör sig om bussar som byggts om till lastbilar med bostadsinredning.
En av Scaniorna har varit med om två svåra oyckor. Den ena olyckan var i Hindås och jag glömde datum. Den andra olyckan var på RV40 i närheten av Strängsered då några "billånare" plötsligt började en omkörning och frontalkrockade med bussen. Denna olycka inträffade 1973 och samma dag eller en dag innan (?) tågolyckan i Skågås med X1 och stoppbocken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 oktober 2008, 18:47:57 PM
Bussen i fråga hade en period då den gick som linjevagn på linje 300. Den målades sedan helvit och flyttades till Henån. Där var det önskemål att kunna sätta in bussen på röd express. Tanken var att dekala den. Som sagt var den i Henån och då påssade Orusttrafiken,Henån AB att förvärva den.
När jag gick igenom vilka bussar som fanns i bilregistret(från företaget) (*)för något år sedan så var EZS682 i trafik i Östergötland.
......
Den andra olyckan var på RV40 i närheten av Strängsered då några "billånare" plötsligt började en omkörning och frontalkrockade med bussen. Denna olycka inträffade 1973 och samma dag eller en dag innan (?) tågolyckan i Skågås med X1 och stoppbocken.

Enligt Svensk Busshistoria såldes EZS682 såldes i februari 2000 till Buss-Åke på Vikbolandet och i juli 2007 till Seklitas Konsult.

Beträffande tågolyckan i Skogås inträffade flera sådana just där i samband med att pendeltåg körde mot stopp och därför växlades in på ett kort säkerhetsspår. Men ingen av dem var särskilt svår och krävde dödsoffer. Möjigen tänker du på olyckan i Södertörns Villastad (nuvarande Farsta Strand) den 12 juli, då ett pendeltåg kom ut på säkerhetsspåret och vidare in i en bergvägg. Vid denna omkom 5 personer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)