Swebus 6905, 6906 och 6907 nyleverade

Startat av Ersa, 19 oktober 2008, 15:14:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så var de på plats på Västerslätt. Nu hann ju Simon först... men då jag ändå knäppt och formaterat bilderna är det ju lika bra att lägga upp dem ändå.

Vi tackar för "Polarbuss-dörrknappar" för passagerarna samt "original extraljus" i fronten! :D Extra isolerad braskamin gör den inte tystare... men motorn är så stark att den gott får mullra lite. Ingen barnvagnsplats i släpet gör att man får in lite fler sittande, vilket är ännu ett plus. I mitten av nästa vecka ska dessa tre vara i trafik. Sedan kan man så smått börja skicka tillbaka lånevagnarna till bl.a. Enköping och Skövde. :)

bussgrabben

j***ar vad snygga de är. Jag ser fram emot att få börja se dessa på gatorna. Trevligt med interiörbilder också.

Fredde

Instämmer, passar bra i färgsättningen!

Två olika modeller på sista bilden dessutom...

Krille

Fint!
Ser gärna bilder på förarplatsen åxå  :P
Hur många sådana här ska ni få?

/K

Kent Skoog

Citat från: Krille skrivet 19 oktober 2008, 16:31:35 PM
Fint!
Ser gärna bilder på förarplatsen åxå  :P
Hur många sådana här ska ni få?

/K
17 st skall levereras till Swebus Umeå.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jo

Var kameraövervakning krav från beställaren eller är det infört på Swebus eget initiativ?

LinusA

homer

riktiga stoppknappar och en flytt av spegeln vid mittendörren var två positiva grejer,
men den första sätesraden innan motorn kunde gott vara bakvänd för att de ska bli lättare att använda de innersta platserna

bussgrabben

Varför har man valt vanliga matrisskyltar istället för diodskyltar?

Mattias Andersson

Jaha då får man lyfta på hatten och gratulera Umeå till
dessa nyförvärv!

Dessa bussar gjorde att man fick tillbaka bussglädjen igen
med lite riktigt muller från motorn :)

Även den tydliga klisterlappen med "självservice" på dörrarna va jättebra.
Jag minns inte att stockholm hade det på sina när jag och Tomas Fransson va där
i slutet på september ???

Ersa

Citat från: Jo skrivet 19 oktober 2008, 17:13:25 PM
Var kameraövervakning krav från beställaren eller är det infört på Swebus eget initiativ?

Det är krav som ställdes i upphandlingen. Bussar som går ute i trafik på kvällar (och helger?) ska ha kameror.

Citat från: bussgrabben skrivet 19 oktober 2008, 18:22:24 PM
Varför har man valt vanliga matrisskyltar istället för diodskyltar?

Bra fråga! Jag vet inte om priserna skiljer mellan skyltarna... men att beställa nya matrisskyltar till orter utanför SL-land (Umeå och Skövde) verkar vara nåt som Swebus är rätt ensamma om. Jag har för mig att diodskyltar har längre livslängd, så om matrisskyltar är något billigare verkar det en aning "dumsnålt".

bjalle

Trevliga bilder Verspeider, enda som saknar är bilder på förarplatsen

homer

Citat från: Verspieder skrivet 19 oktober 2008, 19:29:14 PM
Jag har för mig att diodskyltar har längre livslängd, så om matrisskyltar är något billigare verkar det en aning "dumsnålt".

Dem håller nog åtminstånde bussens livslängd i sverige, de har dem ju gjort på bussar förr...

Björn Ax

Hur fungerar det att man får öppna dörrarna själv?? När börjar den lysa?
Måste föraren göra nånting för att dom ska aktiveras?