Huvudmeny

Lågentréled?

Startat av Frippe Fribas, 19 oktober 2008, 14:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Nu när låggolv verkar bli på modet hos allt fler huvudmän har jag nyfiket börja luska i hur många som erbjuder kombinationen ledbuss och lågentré, de enda jag spontant kommer på är Omnilink och B9SALE.
Är detta med lågentré och ledbuss så typiskt svenskt att det inte varit någon idé för utländska tillverkare att bygga sådana modeller?
De flesta tillverkare erbjuder ju kortvagnar och i vissa fall boggiebussar med lågentré, så det borde ju finnas teknik att bygga vidare på?
//Fredrik

Fredde

Har för mig att detta även finns hos Vanhool och Solaris..

JAB

Volvo B12BLEA finns också, även om den är vanligare i Australien än hemma i Sverige.
Det skall dock finnas en...http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13199.msg90341#msg90341

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 19 oktober 2008, 14:49:07 PM
Har för mig att detta även finns hos Vanhool och Solaris..

När Polarbuss köpte Solaris Urbino fick man låggolv på ledvagnarna, men lågentré på kortvagnarna. Huruvida Solaris tillverkar lågentré-leder idag vet jag iofs inte.

Frippe Fribas

Nej, det var ett av exemplen jag tänkte på och jag har för mig att det är samma sak hos MAN och Van Hool.
Det är genomgående låggolv på ledvagnarna men möjlighet till lågentré på kortvagnarna vilket jag tycker verkar märkligt.
//Fredrik