Huvudmeny

Corporate Coaches

Startat av Henrik Palmqvist, 19 oktober 2008, 09:22:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Frippe Fribas

Trevligt Henrik, har du lyckats få lite semester från åkeriet?

Om jag inte missminner mig helt byggs dessa bussar hos Van Hool i Belgien och skeppas sedan över till USA med båt.
Det måste uppenbarligen vara billigare än att bygga bussarna i USA, men jag är lite förvånad eftersom både Setra och tidigare även Neoplan byggde sina bussar i Kanada eller USA för den Nordamerikanska marknaden.
Vad gäller Setra kanske det kan ha att göra med att de ägs av Daimler som ju även äger en del andra buss- och lastbilstillverkare som trafikerar de Amerikanska vägarna.
//Fredrik

Johan B

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2008, 14:08:39 PM
Trevligt Henrik, har du lyckats få lite semester från åkeriet?

Om jag inte missminner mig helt byggs dessa bussar hos Van Hool i Belgien och skeppas sedan över till USA med båt.
Det måste uppenbarligen vara billigare än att bygga bussarna i USA, men jag är lite förvånad eftersom både Setra och tidigare även Neoplan byggde sina bussar i Kanada eller USA för den Nordamerikanska marknaden.
Vad gäller Setra kanske det kan ha att göra med att de ägs av Daimler som ju även äger en del andra buss- och lastbilstillverkare som trafikerar de Amerikanska vägarna.
//Fredrik

Ja de byggs i Belgien. En hel del av dessa (kanske rent utav alla?) skeppas ut från Zeebrügge med Wallenius Wilhelmsen.

Fredde

Trevliga bilder!

Det pratades om skokartong... ::) ;D