någon duktig på illustrator eller photoshop hjälp önskas

Startat av robbes, 15 oktober 2008, 22:19:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

hur kan man få en genomskinlig bakgrund på en bild som man har om man typ skall lägga den på en annan bild men man vill den skall synas i bakgrunden typ genom ett fönter eller så?

Patrik

Förstår inte riktigt hur du menar men det är bara GIF som kan hantera transparent bakgrund.

robbes

skall försöka förklara hur jag menar.

Vi tar en bild på en buss. men jag vill placera in bussen framför örebro slott i stället för drottningholm. Då vill jag ju att örebro slott är det som syns genom bussens fönster samt bakom bussen i stället för drottningholm.

Är du med mer på hur jag menar då

Patrik

Jag tror jag fattar.

I Photoshop så tar du bussbilden och väljer trollstaven och klickar på alla bussens delar som du vill ha kvar (du måste ändra en inställning bredvid där man brukar välja penselstorlekar så att varje gång du klickar så fortsätter markeringen på den gamla istället för att skapa en ny markering).

När du markerat hela bussen så drar du den till bilden med slottet så att bussen hamnar i ett lager ovanför slottet, sen tar du trollstaven igen och markerar allt i fönstrena som du vill ha bort, när du markerar allt så trycker du bara på Delete-knappen så allt i fönstret försvinner.

robbes

jag tar och testar det patrik blir det problem återkommer jag

robbes

väcker dettgen troligen jag osm är trög men får inget att fungera

ville klippa ut en buss man kört o få en ren bakgrund utan folk, det är en bild på orusttrafikens Udu992 som den såg ut innan orust trafiken fick den dvs första helgen den gick i trafik o jag hade den till tyskland.

Simon Bertilsson

Trollstaven är bra ibland, men jag kan bli nipprig på den. Ibland är det enklare att använda lasso, magnetlasso eller att måla fram det man vill markera med en snabbmask.

robbes

den där staven har jag numera blivit nipprig på ja sedan resten fattar jag nada av tyvärr