Forrige mandags busstur til Malmö [9 bilder]

Startat av Bergenga, 15 oktober 2008, 20:55:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Først bussen jeg reiste til Malmö med. Gråhundbus/Jørgen Andersen, Ballerup #17. Dette er en Volvo B10MA-55, Carrus Vega bygget ved Volvo Poland, Wroclaw med byggenummer C-325. Levert i 1999 som demobuss i Spania og kom til Danmark i 2002.
Legg merke til den noe spesielle dørløsningen 1-0/2-0. Det lille "kjøleskapet" på taket tyder nok på at den har gått i Spania.

SJ 88170 ved Rådhuspladsen, København, 06.10.2008.

SJ 88170 ved Gustav Adolfs torg, Malmö, 06.10.2008.

Veolia Transport Sverige #3596.

XUM 773 ved Gustav Adolfs torg, 06.10.2008.

Og så en danske, tilhørende Vikingbus A/S. Dette selskapet har mange ansikter, og er mest kjent for Paaske Bus, sightseeingbussene i København og Stockholm, og Copenhagen Excursions som denne tilhører.

RV 96353 ved Malmö C, 06.10.2008.

Jumbolans eier denne Setra S319UL som tydeligvis stod og venta på elever.

HYS 997 ved Malmö C, 06.10.2008.

Arriva Sverige #6267.

XYD 497 på Norra Vallgatan, Malmö, 06.10.2008.

Swebus #4023.

DDK 979 på Carlsgatan, Malmö, 06.10.2008.

Og så til slutt, bussen jeg reiste tilbake til København med. Dette er #27, Volvo B12MA-55, Jonckheere Mistral 50 Arrow med byggenummer 27467 fra 2005.

UB 93545 ved Gustav Adolfs torg, Malmö, 06.10.2008.

UB 93545 på Øresundbroen, 06.10.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Cyklisten

Har aldrig rest med Gråhundbuss, men är det bättre än tåget? Åker man tur-o-retur med Skånetrafikens biljett så kan man nog åka med HT inom Köpenhamn på samma biljett, så jag har alltid åkt tåg.

Möllers

var stannar dom i malmö så kunde man ha åkt med dom till damnark nån dag nästa år med bussen.
Tar dom rebatt kort genom skånetrafiken eller man får betala danska pengar  ???

Ronni Svensson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 oktober 2008, 23:09:10 PM
var stannar dom i malmö så kunde man ha åkt med dom till damnark nån dag nästa år med bussen.

Hej
Du kan også betale med svenske Kronor
http://www.graahundbus.dk/index999.htm

Möllers

Vad jag sog på sidan om man åker med rebatt kort kostade det 1700kr åka över det var skit dyrt woow aldrig jag åker då  :o
Jag kan ha fel med.

Bergenga

Gråhundbus har eget billettsystem, men de er ikke så veldig dyre. Jeg kjøpte tur-retur for 120DKK (150SEK). Det var billigere enn jeg greide å finne at det kunne bli på toget.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 oktober 2008, 23:22:27 PM
Vad jag sog på sidan om man åker med rebatt kort kostade det 1700kr åka över det var skit dyrt woow aldrig jag åker då  :o
Jag kan ha fel med.

For 1700SEK får du et klippekort med 40 turer. Det blir 42,50SEK per tur, og er altså omtrent halvparten av vanlig billett på 80SEK. Med tur-retur blir det 75SEK per tur, men tur-retur-billetten gjelder kun samme dag. Dette rabattkortet er nok bare for de som pendler over sundet daglig.

Bussene går til Gustav Adolfs torg i Malmö, som du kan se på bilde 2. Det er noen hundre meter sør for centralstasjonen tror jeg. Var i hvert fall ikke langt å gå.
Mvh.
Øyvind Berg

Möllers

okey sog den s***nnde på södervärn med så om jag hitta hålt platsen den 20 okt.
Ska jag fota den då.

Cyklisten

Du skall betala 150 svenska  kronor om du ska dit och tillbaka under en dag, detta "rabattkort" så finns på hemsidan är inte samma sak som Skånetrafikens rabattkort. Så oroa dig inte för priset  ;D

Cyklisten

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 oktober 2008, 23:34:15 PM
okey sog den s***nnde på södervärn med så om jag hitta hålt platsen den 20 okt.
Ska jag fota den då.

Gråhundbussen stannar ca. 100 meter norrut från Södervärns busstation, alltså lite mot Lönngatan, mitt emot komvux. Du ser säkert den gula hållplatsskylten!

Möllers

okey ska göra det om jag hittar annas kan jag ta bussen ditt om jag inte hittar typ  ;)

Möllers

Tycker den är mycket lätt åka buss i malmö tycker jag där står det var jag ska hen allafall då är det mycket svårare åka i Helsingborg.
Jo kommer gå mycket den 20 okt i malmö ska gå vilse med alla gånger det skiter jag i var jag hamnar i malmö kanske i rosengård  ::)
Bara ta bussen så hamnar man rätt om det skulle vara så vilse den dagen.

Simon Bertilsson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 oktober 2008, 23:09:10 PM

Du kan ta tåget helt bytesfritt från Landskrona. Eller så åker du via Helsingborg - Helsingör med färjan. :)