GS 605 recesion ur förar perspektiv [Bild]

Startat av Nupski, 14 oktober 2008, 23:58:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Fick idag nöjet att ratta Göteborgs Spårvägars senaste tillskott till bussflottan. En av de nya MAN A23 bussarna med EEV motor. Delar in recensionen i olika steg.

Motor och växellåda:

Motorn är en 320hk 10,5l common rail diesel som alstrar 1600Nm vridmoment under större delen av sitt register. Motorn är kopplat till en Voith Diwa låda som är inställd för sparsam körning, den smeker in sista växeln, 4e steget, ibland så tidigt som vid 35km/h vilket gör att motorn varvar strax under 1000varv. Så med lätt fot på pedalen kan du ligga på cirka 2,5l/mil under gymnsamma förhållanden. Under min lilla körning idag på 5timmar blandade körförhållande sörplade maskinen i sig i snitt 4,8l/mil enligt färddatorn.

Det kan bli ganska träigt att ligga och sniffa 1000varvs gränsen i uppförsbackar men den här motorn har två sidor. Trampar du till kickdown kontakten om du vill ut på motorled eller uppför backar så skickar växellådan i lägre växlar snabbt som attan och använder hela sitt register tills du släpper efter då den lungnar ner sig och lägger sig och lågsniffar varv. Så att hålla uppe ångan är ingen konst och motorns känns maffig och låter maffigt.

Betyg: 5

Bromsar:
Bromsarna är grymt mustiga ingen fading trots ibland ganska hårt handhavna. En oljeretarder är integrerad i fotbromsen och hjälper till. Bromsarna är lätta att dosera och bromsa mjukt med.

Betyg: 5

Styrning och fjädring:
Modellerna innan har haft en tendens att vara lite små tröga i styrningen och inte tyckt om potthål som fått framvagnen att vobbla, inget av detta märktes på den här vagnen. Fjädringen överlag har fått en uppryckning med de senaste årsmodellerna och tycks bli bättre hela tiden. Bussen är helluftfjädrad och bussens nivå kontrolleras hela tiden av elektriska givare. Detta system fungerar för det mesta bra men ibland så kan fjädringen slå igenom. Att köra igenom centrala Göteborg i rusningstrafik med en kopp kaffe på hyttgolvet är inga problem det skall mycket till för att den välter.

Betyg: 4

Speglar och sikt:
Normala ytterspegalr med god sikt. Invändigt är inte speglarna mycket att hurra över  Svårt att se om man råkar klämma någon eller inte, så man får nog hysta in lite mer böjda doningar än de platta som sitter där nu.
Sikten från förarplats är ruskigt bra, stora glasytor och minimalt med reflektioner från inredning.

Betyg: 3

Så överlag är detta en mycket trevlig buss att jobba med, bättre blir det nog när MANs dataprogrammerare hittat buggen i dörrprogrammet så man slipper "boota" om bussen var annan timme. Efter 5 timmar känner man sig inte trött i kroppen. Mustiga bromsar, bra växellåda och maffig motor gör hela jobbet ganska enkelt. Så helhets betyg blir en stark 4a.

Niclas Rosenius

Grattis till en härlig buss, Thomas.

Kan förstå dig  ;) våra är lika sköna att köra som du beskriver din kärra.

Men dörrproblemen, vad är som exakt händer när dom krånglar? Men förstås, vi kan ju ta den diskutionen på torsdag eller fredag nere hos dig.

//Niclas

Nupski

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 oktober 2008, 00:47:59 AM
   Grattis till en härlig buss, Thomas.

Kan förstå dig  ;) våra är lika sköna att köra som du beskriver din kärra.

Men dörrproblemen, vad är som exakt händer när dom krånglar? Men förstås, vi kan ju ta den diskutionen på torsdag eller fredag nere hos dig.

//Niclas

Dörrarna helt enkelt hänger sig. Så det är bara att återstarta datorerna så kommer de igång igen.

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 15 oktober 2008, 00:58:13 AM
Dörrarna helt enkelt hänger sig. Så det är bara att återstarta datorerna så kommer de igång igen.

Du får inte trycka så många gånger på knappan när du står still även om det är roligt att få trycka på en knapp   ;)

Oki, då vet jag. Skall snacka med våran Tekniska snille  ;D

//Niclas

olasand

Citat från: Tomas skrivet 14 oktober 2008, 23:58:37 PM

Så överlag är detta en mycket trevlig buss att jobba med,

Så du skulle inte vilja byta bort 605 mot 597, så att vi på Kruthusgatan kan få njuta av en ny MAN-buss också?
(Körde 597 igår, fick bryta huvudströmmen två gånger för att släcka röda varningslampan. Genom denna omstart lagade jag både växellådan och bromsarna!)

Har du recenserat era nya kort-volvo bussar förresten?

homer

Motor och växellåda kanske är trevliga på torrt och fint underlag, men så fort de börjar bli lite halt ute så kommer bussen inte orka någonstans om de inte går att varva ur de, tyvärr fattar inte beställare/tillverkare att vi har ett annat klimat i de här landet än man har i sydeuropa där de säkert fungerar hela året...

Bengt Jönsson

Men hur blir det med värmen när det senare blir lite kyligare?
Kan inte komma ifrån att jag har tyckt att det varit lite kallt ombord på en MAN jämfört med en gammal "Den Oudsten" där värmeaggregatet visserligen stånkat rejält men levererat en go värme.

/Bengt

Mattias Andersson

Citat från: olasand skrivet 15 oktober 2008, 21:01:46 PM
Så du skulle inte vilja byta bort 605 mot 597, så att vi på Kruthusgatan kan få njuta av en ny MAN-buss också?
(Körde 597 igår, fick bryta huvudströmmen två gånger för att släcka röda varningslampan. Genom denna omstart lagade jag både växellådan och bromsarna!)

Har du recenserat era nya kort-volvo bussar förresten?

Jag är själv förare på kruthus då och då,men jag tycker helt klart majorna är mer än
värda lite nya bussar med tanke på deras slitna vagnpark. :D
Dem har haft en ganska tuff tid med tidningsrubriker var varannan dag,så bara å gratulera
till majorna ;D
Ola,,jag hoppas du får köra lite mer med dem nya volvona som kommit.
"Mannarna" i 590 serien är ingen hit,men 600 serien verkar betydligt bättre.
Hoppas man får möjlighet å prova dem nån dag.

Optimal

Citat från: homer skrivet 15 oktober 2008, 22:07:01 PM
Motor och växellåda kanske är trevliga på torrt och fint underlag, men så fort de börjar bli lite halt ute så kommer bussen inte orka någonstans om de inte går att varva ur de, tyvärr fattar inte beställare/tillverkare att vi har ett annat klimat i de här landet än man har i sydeuropa där de säkert fungerar hela året...

Dom går ju att varva ut vid kickdown som han skrev. Sen om den går att köra på tort väglag, så orkar den även på halt väglag. Den kanske kommer spinna lite. Motorn är ju lika start sommar som vintertid  ::)

Simon Bertilsson

Väldigt trevligt med sådana här recensioner! :)

Citat från: Optimal skrivet 16 oktober 2008, 15:53:50 PM
Dom går ju att varva ut vid kickdown som han skrev. Sen om den går att köra på tort väglag, så orkar den även på halt väglag. Den kanske kommer spinna lite. Motorn är ju lika start sommar som vintertid  ::)

Ja, jag menar.. Vintertid lättar man ju lite extra på gasen för att slippa spinna. Inte trycker man ner extra... Det är ju bara bra att den går på låga varv och sparar diesel, gas eller vad den nu kan tänkas gå på. Dessutom blir den tystare.

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 16:02:09 PM
Väldigt trevligt med sådana här recensioner! :)

Ja, jag menar.. Vintertid lättar man ju lite extra på gasen för att slippa spinna. Inte trycker man ner extra... Det är ju bara bra att den går på låga varv och sparar diesel, gas eller vad den nu kan tänkas gå på. Dessutom blir den tystare.

Jo. men enligt homer kommer den inte orka på vintern om man inte varvar ur den.

Men det är ju bra att den inte varvar så mycket

olasand

Citat från: Mattias Andersson skrivet 16 oktober 2008, 15:25:50 PM

Jag är själv förare på kruthus då och då,men jag tycker helt klart majorna är mer än
värda lite nya bussar med tanke på deras slitna vagnpark. :D
Dem har haft en ganska tuff tid med tidningsrubriker var varannan dag,så bara å gratulera
till majorna ;D
Ola,,jag hoppas du får köra lite mer med dem nya volvona som kommit.
"Mannarna" i 590 serien är ingen hit,men 600 serien verkar betydligt bättre.
Hoppas man får möjlighet å prova dem nån dag.

Jodå, majorna är helt klart värda nya bussar, det är bara att gratulera!

De nya volvo-ledbussarna har jag kört lite grann, men de blir ju beskjutna hela tiden så det har inte blivit så ofta  :-\ (Men de är mycket trevliga tycker jag).
Våra nya boggiebussar får jag nog träffa regelbundet från och med nästa vecka då jag börjar köra 80 och 59 på heltid...

homer

Citat från: Optimal skrivet 16 oktober 2008, 16:09:51 PM
Jo. men enligt homer kommer den inte orka på vintern om man inte varvar ur den.

Men det är ju bra att den inte varvar så mycket

jag menar inte att man ska så och tokvarva för att sen kasta i en växel så bussen hoppar iväg med en duns ;)

snarare att när de bara står och spinner vid tex en hållplats att de går att gasa lite, men om de ligger en spärr som motverkar detta och motorn bara tappar kraft

Calle

Och varför då inte fylla på med hur man ser på dessa ur resenärsperspektiv   :P

Stabilt och bra, stötdämpningen har MAN lyckats bra med. Inte något "kinderäggs"-fenomen som på Volvo B9S där det både skrammlar och väsnas. Motorn är rejält ljuddämpad, och hörs knappt om man sitter långt fram. Inredningen ren och snygg, mycket bättre hållplatsutrop (inre/yttre), helt enkelt en underbar buss att åka i  ;D ;D ;D