Huvudmeny

Connex 0735

Startat av virtual1, 14 oktober 2008, 22:03:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

i ny skrud :-D - kunde f.ö. inte låta bli att ta mig ut till Neoplan i Kungens Kurva idag för att jaga lite bussar, tyvärr hade den gamla f.d. SL-bussen från 1979 försvunnit då jag kom dit :-( - undrar f.ö. vad den här gjorde här!!!

Peter L

Nejmen vad trevligt! Denna och syster 734 har hört hemma både i Eslöv och Lund på den "gamla goda tiden", alltså pre-Connex...  ;)

mandahl

Tyckte väl att numret verkade bekant :) Denna vagn, men framförallt syrran 0734 har jag åkt mången "god" morgon och eftermiddag med i den gamla MLT-klädseln till och från Bergagymnasiet i Eslöv, linje 474, i 90-talets början. Men de användes frekvent även på alla andra Hörbylinjer. Kan de ha kommit till Hörby 1991?Kan inte säga när de försvann från Hörby.

Linjebuss tog över trafiken till och från Hörby från tidtabellskiftet 1990/1991. Och till en början var det en brokig samling "ekipage" från anno datzumal med olika karosser man rekvirerat från runt om i Sverige. Men med 0734 och 0735 påbörjades en Säfflestandardisering. Undrar förresten om 0734 finns kvar fortfarande. Vill minnas att det var en del strul med den i motor och växellåda, att den inte gick helt "rent"?

virtual1

Citat från: mandahl skrivet 15 oktober 2008, 10:43:25 AM
Tyckte väl att numret verkade bekant :) Denna vagn, men framförallt syrran 0734 har jag åkt mången "god" morgon och eftermiddag med i den gamla MLT-klädseln till och från Bergagymnasiet i Eslöv, linje 474, i 90-talets början. Men de användes frekvent även på alla andra Hörbylinjer. Kan de ha kommit till Hörby 1991?Kan inte säga när de försvann från Hörby.

Linjebuss tog över trafiken till och från Hörby från tidtabellskiftet 1990/1991. Och till en början var det en brokig samling "ekipage" från anno datzumal med olika karosser man rekvirerat från runt om i Sverige. Men med 0734 och 0735 påbörjades en Säfflestandardisering. Undrar förresten om 0734 finns kvar fortfarande. Vill minnas att det var en del strul med den i motor och växellåda, att den inte gick helt "rent"?

Kollar man länken här ovan ser man att den del av MLT-klädseln uppenbarligen sparades :-) - däremot finns inte 0734 kvar i landet åtminstone, så den är skrotad eller exporterad!

BadTab

.. och anledningen till att den står där är att en anställd på verkstaden är ordförande i Team insane racing..

mandahl

Citat från: virtual1 skrivet 15 oktober 2008, 17:38:18 PM
Kollar man länken här ovan ser man att den del av MLT-klädseln uppenbarligen sparades :-) - däremot finns inte 0734 kvar i landet åtminstone, så den är skrotad eller exporterad!

Jo jag noterade det, och de nostalgiska vibbarna stegrades :) Men de har uppenbarligen placerat om säten så att de kommer mittemot varandra, för så var det inte på min "tid"!

Apropå nostalgi, synd man inte tänkte på att fotodokumentera lite innan SJ-Buss lämnade Hörby försommaren 1990. Bussintresset var inte så uttalat då :) De hade "dumpat" flera gamla vagnar, med serienummer på vill jag minnas 09XX men helt säkert 10XX och 11XX här ute i tassemarken. Som användes som gymnasiebussar. Så under mitt första gymnasieår hade jag förmånen att åka "ståndsmässigt" :) Dvs elfenbensvita rattar, rattväxel, muggna säten, bristande värme, drag från otäta dörrar, och diverse "odlingar" i fönsterkanterna :)

mandahl

Med MLT-klädsel menade jag förövrigt även fasaden :)

Mattias Andersson

Jag noterade precis att den är avställd sen 29 september i år,så
vet inte om det är slut för säsongen eller något som har rasat på den ???