Åkte med min kompis som kör tungbärgare... DEL 3! *ny del*

Startat av Danne B., 14 oktober 2008, 04:42:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Eftersom David nu bytt upp sig och numera rattar nya stiliga 138 och det dessutom var ett tag se´n sist var det ju dags för ett nytt "reportage" nu... Här kommer det! :)

Först skulle en stackars Volvo-led bärgas! Den hade, som synes, gett upp på ett mycket strategiskt ställe...

Trångt...

När så leden var återbördad till Björknäs-garaget styrde vi kosan mot Saltarö där vi hittade denna gamla skönhet med växellådsproblem!

Efter detta (och matpaus) var det dags att åka till Tegeluddsvägen där en Omni-led fått för sig att stanna...

"Vart ska vi nu?"

Jo, en sväng med 143 till Tungelsta-avfarten på 73:an där en Irizar fått fel på drivningen...

Vad kan det vara som orsakar bortfallet av drivningen? David och Jesper sliter på den oljedränkta asfalten...

Jo, växellådan hade helt enkelt gått sönder en aning... :o

Och eftersom växellådan därmed inte längre riktigt höll tätt fick Brandkåren rycka ut och sanera lite! Var såphalt på platsen av all olja...

Jesper rattar 143 mot Scania i Kungens Kurva med den ledsna Irizaren på släp...

Efter detta hoppade vi åter in i 138 och for till Söder Mälarstrand vid Sjöbergs Plan där en MaxCi tagit en ofrivillig paus...

138 backas till...

Klykorna sätts på plats...

Åsså in och lossa p-bromsen snabbt innan avfärd...

Efter detta åkte David och tvättade och jag for hemåt... :)

Om intresse finns kommer kanske fler reportage i framtiden...

//Danne

Walter

Mycket kul läsning. Har SSB i princip en bil som mer eller mindre heltid bara kör och hämtar linjebussar i sthlms-området?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Rosenius

Citat från: Walter skrivet 14 oktober 2008, 07:23:55 AM
Mycket kul läsning. Har SSB i princip en bil som mer eller mindre heltid bara kör och hämtar linjebussar i sthlms-området?

Skulle tippa på att det är som i Uppsala att bärgningsuppdragen upphandlas av resp. bussföretag. Vi på GUB och Uppsala Kommun har förtillfället Assistanskåren genom den senaste upphandlingen men innan det hade vi SSB genom deras Uppsala-filial. Så fort vi fick en stående buss rykte dom ut om dom hade en bärgare ledig.

Härliga bilder, dom uppskattas i alla fall av mig.

//Niclas

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Frippe Fribas

Bilderna uppskattas onekligen, så det är bara att åka med fler gånger om du har möjlighet!

Vad gäller en bil för linjebussarna i Stockholm så kan jag med god säkerhet säga att det knappast räcker, jag har sett minst tre olika tungbärgare av samma modell som 138 på bilderna ovan som släpar hem bussar till olika garage i Stockholmsområdet.
Det verkar inte vara någon brist på jobb direkt, bärgningstjänsterna upphandlas som nämnts ovan av respektive bussbolag och f n har både Busslink och Swebus SSBT (Storstockholms bärgningstjänst) som entreprenör för detta.
Ibland kan det gå flera timmar att få hem en uppgiven buss om det inte är jätteakut vilket tyder på många uppdrag, få bilar eller låg prioritet för linjebussarna alternativt en kombination av två eller fler av dessa faktorer.

Eftersom SSBTs bilar även skall hantera en hel del annat än linjebussar kan jag tänka mig att det är fler bärgare än tre som delar på uppdragen...
Som exempel på det har jag ibland även sett tunga flakbärgare komma hem med "våra" bussar på släp...
//Fredrik

Bengt Lindstein

Bilder och info om Storstockholms bärgningstjänst fordon finns på länken

www.ssbt.se

Hälsar
Bengt

Frippe Fribas

För den som är intresserad finns även en inofficiell källa till mycken information: SOS-Stockholm.se som är ett forum bl a för de som jobbar i bärgningsbranschen.
//Fredrik

Jeppe

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2008, 20:32:26 PM

Vad gäller en bil för linjebussarna i Stockholm så kan jag med god säkerhet säga att det knappast räcker, jag har sett minst tre olika tungbärgare av samma modell som 138 på bilderna ovan som släpar hem bussar till olika garage i Stockholmsområdet.

Ibland kan det gå flera timmar att få hem en uppgiven buss om det inte är jätteakut vilket tyder på många uppdrag, få bilar eller låg prioritet för linjebussarna alternativt en kombination av två eller fler av dessa faktorer.

Hej!
Jag skall försöka svara på dina frågor.

Vi har ingen speciell "bussbärgare" utan alla våra tungbärgare bärgar bussar

Att bussar kan komma att stå länge kan bero på olika faktorer, t.ex. att garaget vill skicka ut sina egna mekaniker och prova först innan de beställer bärgning eller att vi har mycket att göra. Vi gör då naturligtvis så att en buss som står ivägen prioriteras högre än en buss som inte står så farligt till, varför det för den bussen då kan ta lite längre tid att få hjälp.

Jesper - SSBT