Huvudmeny

Greyhound Local

Startat av Henrik Palmqvist, 13 oktober 2008, 22:58:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Utanför Bayside Marketplace , Miami , Januari 2008.

/ Henrik

Möllers

Så skulle dom sett ut i sverige med snyggaste lacken tycker jag  :)

bussgrabben

Finns det någon anledning till att amerikanarna har så minimala överhäng och istället lång hjulbas eller är det bara tradition och kultur?

Trevliga bilder.

Henrik Palmqvist

Samma buss från andra hållet.

/ Henrik

Frippe Fribas

Härligt, så skall en Greyhound se ut tycker jag, klumpig ful men funktionell...
De nyare bussarna som Greyhound använder känns inte så intressanta, mer likriktad massproduktion.

Vad gäller axelavståndet kan jag tänka mig att det är så att man vill ha det så eftersom de oftast går i landsvägstrafik där det kan vara fördelaktigt med långt axelavstånd för ökad stabilitet.
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2008, 14:23:46 PM
Härligt, så skall en Greyhound se ut tycker jag, klumpig ful men funktionell...
De nyare bussarna som Greyhound använder känns inte så intressanta, mer likriktad massproduktion.

Vad gäller axelavståndet kan jag tänka mig att det är så att man vill ha det så eftersom de oftast går i landsvägstrafik där det kan vara fördelaktigt med långt axelavstånd för ökad stabilitet.
//Fredrik
Hurdan är vändradien på en sådan jämfört med en svensk motsvarighet?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Den där får man knappast runt på en vanlig svensk vändplan med standardmått, utan att backa ett par tre gånger. :)

Simon Bertilsson

Känns som att viktfördelningen kommer på sniskan när boggien sitter så långt bak. Rent logiskt sett borde ju framaxeln få ungefär samma tryck som hela bakaxeln. Nästan i alla fall.

homer

jag tycker inte axelavståndet ser så mycket längre ut än på en europeisk boggibuss, dvs 7 meter... men vad vet jag...