Huvudmeny

Annorlunda Neoplan

Startat av Henrik Palmqvist, 11 oktober 2008, 13:00:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Simon Bertilsson

Niklas Bygdestam

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 11 oktober 2008, 13:00:53 PM
Hittade denna när jag surfade runt lite på wikipedia...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Pano_gelenkreisebus_neoplan.jpg

/ Henrik

Gissar på att den här bussen borde vara från omkring 1983
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2008, 14:39:23 PM

Gissar på att den här bussen borde vara från omkring 1983

Denna buss är -79 och har chnr nr 795651 och är den enda byggda N121/4 Spacelongliner.

//Niclas

Henrik Palmqvist

Mittmotor?   .  Vad kan det vara för chassi?

/ Henrik

Peter Erret

saurer

Motor i det aktuella fordonet

saurer

ja ja jag ska leta fram data på den,men det är lite osäkert om de stämmer de förekommer lite olika uppgifter

Henasa

Jag skulle GISSA på att detta är en MB motor. Tycker mig ana vissa drag av den men jag har förmidligen fel!

/Henrik

Lulebjörnen

Det är en MAN V10 av det gamla utförandet med 16 l. slagvolym. Motorblocket, vevaxeln och svänghjulet var gemensamt med Mercedes-Benz V10-motor OM403 från samma tid. Topplock, kolvar och lite annat småplock var individuellt för MAN och MB.
Den skarpögde ser också att MAN-motorn är försedd med turbo som höjde effekten c:a 100-150 hk. från 320 hk. som var standard i OM403 utan turbo.

Nuvarande MAN V10:an är en mäktig pjäs på 18,9 liter och 650-700 hk. men det kanske blir lite för bra vrid i en halvmurken gammal Neo  :o...

Greger Larsson

Således handlar det väl alltså inte om en pannkaksmotor, vilket knappast heller var nödvändigt i en sån här högbyggd buss.
För övrigt är det ovanligt med MAN-motoriserade Neoplan från den här tiden, det handlade vanligen om DAF- eller DB-snurror. Sen är det väl även så att Neoplan i huvudsak inte byggt på främmande chassin i egentlig mening utan man har haft egenkonstruerat chassi/bottenplatta och endast köpt in komponter som motorer, axlar och växellådor. Som nämnts har det dock byggts på ett antal Volvo- och Scaniachassin genom åren.

/GL

saurer

Verkar luta åt M.A.N V10 med en trolig modell beteckning D 2530 MT
med 15,953 L slagvolym och en effekt på 400 Hk
Är det någon här som vet skillnaden på smmt ?Hästar och DIN hästar
Intressant med uppgifterna angående samma motorblock som DB
Har för mig att V10:an kom till när tyska myndigheter ställde krav på ett visst antal hästar /ton i lastbilar i början på sjuttiotalet
Därav dök Volvo F89 med 330 hästar upp

JAB

Ytterligare en länk om denna buss, på Tyska förstås  :(, men många bilder  ;D
http://www.mazda-motorsport.de/neoplan_n_121_4.html

Simon Bertilsson

...och idag plockar Volvo ut 660 hästar på en sexcylindrig rak motor med samma slagvolym. ;)

Kan någon reda ut begreppen med vikterna? Min tyska är riktigt dålig, och jag begriper inte vilket som är 25 resp 15 ton. Rent logiskt borde ju hela pjäsen ha en tjänstevikt på bra mycket mer än 15 ton känns det som..

Trier

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 oktober 2008, 21:25:34 PM
Kan någon reda ut begreppen med vikterna? Min tyska är riktigt dålig, och jag begriper inte vilket som är 25 resp 15 ton. Rent logiskt borde ju hela pjäsen ha en tjänstevikt på bra mycket mer än 15 ton känns det som..

Om jag fattar det hela rätt så väger den 15 ton olastad och 25 ton med full last.

//Mr T