Huvudmeny

Merceds-Benz lågentré

Startat av Peter Öden, 11 oktober 2008, 09:22:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

För något/några år sedan tog väl Evobus hem ett exemplar av MB Citaro i lågentréutförande
vilken var SL-lackad. Vad har hänt med denna vagn ?
Inte har väl några sådana levererats inom Sverige till något bolag, eller har jag fel ?

Mvh Peter Ö

JAB

Det finns väl några i Gällivare, hos Falcks.

Jan

Citat från: Peter Öden skrivet 11 oktober 2008, 09:22:06 AM
Hej !

För något/några år sedan tog väl Evobus hem ett exemplar av MB Citaro i lågentréutförande
Inte har väl några sådana levererats inom Sverige till något bolag, eller har jag fel ?

Mvh Peter Ö

I Sverige finns det flera olika Ciraromodeller, flest har Bergkvarabuss i Skåne och Blekinge. Swebus har korta i SL trafiken samt ledbussar  i SL trafiken och Gävle stadstrafik. I Gällivare och Kiruna körs också Citaro.
I branschen i 40 år

Esbjörn

Citat från: Peter Öden skrivet 11 oktober 2008, 09:22:06 AM
Hej !

Mvh Peter Ö

De bussar du tänker på är nog XLR366 och XLR446, som var bland de allra första Citaro LE som tillverkats.
Från början var det väl till och med så att de användes för bredprov.
De såldes aldrig till någon kund utan användes som demo- och lånevagnar tills de gick på export i dec 2007.

Söker man på Citaro LE på SBH så får man fram 107 vagnar som rullar/rullat i Sverige, varav 99st (!) hos Bergkvarabuss, 4 hos Falcks i Gällivare, två hos Benstockens parkering, Arlanda och de två provbussarna.

Patrik

Citat från: Jan skrivet 11 oktober 2008, 09:28:31 AM
I Sverige finns det flera olika Ciraromodeller, flest har Bergkvarabuss i Skåne och Blekinge. Swebus har korta i SL trafiken samt ledbussar  i SL trafiken och Gävle stadstrafik. I Gällivare och Kiruna körs också Citaro.

Kiruna?

Patrik

Citat från: Esbjörn skrivet 11 oktober 2008, 09:49:05 AM
De bussar du tänker på är nog XLR366 och XLR446, som var bland de allra första Citaro LE som tillverkats.
Från början var det väl till och med så att de användes för bredprov.
De såldes aldrig till någon kund utan användes som demo- och lånevagnar tills de gick på export i dec 2007.

Söker man på Citaro LE på SBH så får man fram 107 vagnar som rullar/rullat i Sverige, varav 99st (!) hos Bergkvarabuss, 4 hos Falcks i Gällivare, två hos Benstockens parkering, Arlanda och de två provbussarna.

May I?

Ulf Rådeström

Här är bilder på två till.
Bergkvarabuss 145 och en från Nilsbuss.

Jacob

intressant med lågentré-setran.
Särskrivning är en dödssynd!

bjalle

Citat från: Jajje skrivet 11 oktober 2008, 17:27:25 PM
intressant med lågentré-setran.

Tänkte du på dessa ???

Är ju egentligen låggolvare som Evobus Vetlanda byggt om till lågentre, som jag fattade det så levererades bussarna från Tyskland utan inredning bakom bakdörren

Simon Bertilsson

Går fönstrerna verkligen så långt ner som det ser ut, eller är det bara glasdekor på nedersta delen?

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 oktober 2008, 22:09:50 PM
Går fönstrerna verkligen så långt ner som det ser ut, eller är det bara glasdekor på nedersta delen?

Framför bakdörren är det fönster hela vägen ner, där bak är det fönster hela vägen men den nedersta delen är skymd av inredningsbyggnationen. I normala fall då bussen är låggolv hela vägen bak så hade fönstren varit lika långt nere i hela bussen

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 oktober 2008, 22:18:56 PM
Framför bakdörren är det fönster hela vägen ner, där bak är det fönster hela vägen men den nedersta delen är skymd av inredningsbyggnationen. I normala fall då bussen är låggolv hela vägen bak så hade fönstren varit lika långt nere i hela bussen

Inte illa! Snacka om panorama.

Jacob

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 oktober 2008, 21:35:34 PM
Tänkte du på dessa ???

Är ju egentligen låggolvare som Evobus Vetlanda byggt om till lågentre, som jag fattade det så levererades bussarna från Tyskland utan inredning bakom bakdörren

nej jag tänkte på låggolvssetran i bildlänken. men denna var också intressant. tack ;)
Särskrivning är en dödssynd!