SL [853], en kortvarig historia...

Startat av Bussmicke, 08 oktober 2008, 23:05:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Knappt 2 månader gammal hann den bli, knappt någon som åker den.
Den startade 18/8 och sista dag är på söndag.
På måndag kommer [858] tillbaka till Sjögången.






Här steg bara jag på..






Här vid bron steg en tant på.

Vi båda steg av vid Alkärrsplan. Dags för en kaffe.





Därefter resa till jobbet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Tack, jo den linjen heter ju 854 idag. Begriper dock inte varför linjen skulle nyta nummer och behålla linjesträckningen..
Var det 1996 detta skedde?

Har lagt till en foto.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Jaså,den levde inte längre?
Ja,det var ju bara att vänta för den har aldrig varit särskilt"befolkad"när
jag har sett den vid Nynäshamns station.
Nu får dessutom Sandhamn bättre anslutningar till/från pendeln på
L-S morgnar/kvällar.
Dock är det förvånansvärt att man inte senarelägger 854:ans avg tider från
Gröndalsviken mot Sandhamn till .00/.30 i st f nuvarande .27/.57 ,då
SL vid det här laget borde ha insett(/fått reda på) att pendeln från Västerhaninge
aldrig ankommer Gdv före .27/.57(5 min sent)p g av nuvarande
förutsättningar med hastighetsnedsättningar som finns"tills vidare"./Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 oktober 2008, 02:31:07 AM
Dock är det förvånansvärt att man inte senarelägger 854:ans avg tider från
Gröndalsviken mot Sandhamn till .00/.30 i st f nuvarande .27/.57 ,då
SL vid det här laget borde ha insett(/fått reda på) att pendeln från Västerhaninge
aldrig ankommer Gdv före .27/.57(5 min sent)p g av nuvarande
förutsättningar med hastighetsnedsättningar som finns"tills vidare"./Ulf

Vad är det för nedsättningar? Är inte banan nyrustad?

Matte

Trevliga bilder du fick nere i Nynäs...

Såg att du stog vid Handen Centrum och väntade på nått att fota där.
Själv så kom jag med en 840 mot Terminalen vid ca 08:30 med vagn 5232.

Vart dett några bra bilder därifrån och vart jakt lyckan bra?

Rojje

Trevliga bilder Micke.  :)

Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 10:45:48 AM
Vad är det för nedsättningar? Är inte banan nyrustad?

Inget fel på banan utan på fordonen, X60. I vissa situationer kan tåget bli stående om hastigheten övergår 40 km/h och en hjuldiameterkalibrering pågår. Om det sker kommer tåget inte ur fläcken, återställning (reset) av det felaktiga fordonet kan då endast ske via en PC på plats.

Därav en hastighetsnedsättning till max 40 km/h sträckan Nynäsgård - Nynäshamn.


Karsten

Citat från: Rojje skrivet 09 oktober 2008, 10:59:49 AM
Trevliga bilder Micke.  :)

Inget fel på banan utan på fordonen, X60. I vissa situationer kan tåget bli stående om hastigheten övergår 40 km/h och en hjuldiameterkalibrering pågår. Om det sker kommer tåget inte ur fläcken, återställning (reset) av det felaktiga fordonet kan då endast ske via en PC på plats.

Därav en hastighetsnedsättning till max 40 km/h sträckan Nynäsgård - Nynäshamn.



Okej, det verkar vara synnerligen märkligt. Varför är detta problem vanligare just på sträckan i Nynäshamn än på övriga pendeltågsnätet?

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:03:01 AM
Tåget kan ju ändå inte bli 5 min försenat beroende på hastighetsnedsättning på den korta sträckan där sth ändå är väldigt låg

Ja så tänkte jag också då jag läste det. Men tänkte att jag struntar i att skriva det.

Men å andra sidan så är det Nynäsbanan vi pratar om och där kan tydligen allt hända >:(
Senast så fick jag vända linje 835 vid korsningen Allévägen/Kvarnvägen/Söderbyvägen i Tungelsta då dom inte lyckades få upp bommarna där Söderbyvägen korsar järnvägs spåret. Och det har hänt lite för många gånger sedan trafikstarten på Nynäsbanan vid just den järnvägs övergången. Förra gången vart jag inlåst med bussen på andra sidan järnvägen och fick sitta ca30 min tills det kom en kille och ställlde upp bomarna manuelt.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:19:22 AM
Ni får kvittera ut "PS nyckel" till bomskåpet kanske  ;D så ni kan lyfta bommarna vid behov... 8)

Ja men jag undrar om banverket skulle gilla det... Ja att hela Busslink Handen/Håga/Jordbro har dom nycklarna  ;)

Rojje

Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 11:12:27 AM
Okej, det verkar vara synnerligen märkligt. Varför är detta problem vanligare just på sträckan i Nynäshamn än på övriga pendeltågsnätet?

Hänger ihop med bl.a kurvradier enligt uppgift från STÅG's-förare. Har hänt ibland på andra delar också, dock inte lika mycket.

Karsten

Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 11:28:15 AM
Ja men jag undrar om banverket skulle gilla det... Ja att hela Busslink Handen/Håga/Jordbro har dom nycklarna  ;)

Nej, det låter helt livsfarligt måste jag säga.

Matte

Citat från: Karsten skrivet 09 oktober 2008, 11:30:47 AM
Nej, det låter helt livsfarligt måste jag säga.

Japp det tycker jag med att det låter som. Men det är ju med lite ironi som Herrn skrev att vi skulle kvitera ut nycklar till dom skåpen misstänker jag....
Men blir jag inlåst igen på fel sida så är det ju inte helt fel att få en extra paus ;D Jag har ju som tex alltid med mig en termos med kaffe och så finns det ju alltid drivor med Metro och Sthlm City i bussen. Så att fördriva tiden medans nån från Kommunen eller Banverket kommer ut är inga problem.

Bussmicke

Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 10:57:22 AM
Trevliga bilder du fick nere i Nynäs...

Tack för det.
Citat från: Matte skrivet 09 oktober 2008, 10:57:22 AM
Såg att du stog vid Handen Centrum och väntade på nått att fota där.
Själv så kom jag med en 840 mot Terminalen vid ca 08:30 med vagn 5232.

Vart dett några bra bilder därifrån och vart jakt lyckan bra?

Jakklyckan blev mycket god, fick samtliga 4621-4625 på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 11:03:01 AM
Tåget kan ju ändå inte bli 5 min försenat beroende på hastighetsnedsättning på den korta sträckan där sth ändå är väldigt låg


Det är 70 km/h mellan Nynäshamn -NynäsGård så detta gör att
man förlorar 2 min i körtid mellan Nynäshamn och Ösmo i varje riktning p g av detta.
Om man t ex avgår .05 ifrån Nynäshamn ankommer man .17 till Ösmo i st f .15.
Avgångstiden från Ösmo söderut är .14(Tidtabellsmiss!)och avgår man då .17 istället
så kommer man till NynäsGård .23 och till Gröndalsviken .26-.27 beroende på
resandemängd i Nynäsgård(+hur många som skall springa över övergången innan tåget går...)
Observera att denna generella nedsättning även gäller i "backen"mellan SödertäljeHamn-
SödertäljeCentrum där det normalt är sth 70 km/h(vilket man dock sällan kommer upp i)./Ulf


Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 09 oktober 2008, 17:09:57 PM
Tack för det.
Jakklyckan blev mycket god, fick samtliga 4621-4625 på bild.

Ja det va dom jag misstänkte att du ville få på bild och tur att att dom kom till Handen en efter en. Trevligare buss har jag inte kört ännu. Men Scanian som jag hade är inte helt fel heller... Jag kör helst inte en Scania OmniShitty iallafall  ;D