Huvudmeny

Swebus 3583 - 3584

Startat av Jan, 08 oktober 2008, 17:00:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Till vilken trafik beställdes dessa vagnar?
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2008, 17:02:21 PM
Z-län, Strömsundsavtalet

Vet du vilken växellåda som fanns i dessa?
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2008, 17:11:40 PM
Tyvärr ZF automat, systrarna som kom året därpå hade dock den låda som efterfrågades, nämligen G8EGS.

vilken serie tänker du på då Lars?
I branschen i 40 år

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2008, 17:11:40 PM
Tyvärr ZF automat, systrarna som kom året därpå hade dock den låda som efterfrågades, nämligen G8EGS.



Gillar du inte autlåda??? Det underlättar ju iaf med aut för oss som skall köra en hel dag.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 08 oktober 2008, 17:26:45 PM


Gillar du inte autlåda??? Det underlättar ju iaf med aut för oss som skall köra en hel dag.

Men i Norrland då är det en fördel att köra med manuell på landet. Fast det kommer att ändras framöver, då ingen eller få tar D kort villkorslöst.
I branschen i 40 år

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2008, 22:33:54 PM
Ja i tätortstrafik är det en fördel, inte i trafik där du stannar kanske en gång i kvarten eller en gång i halvtimmen och kör på smala hala småvägar när motorbroms är en nödvändighet.

Dessutom är inte automatlådan (vissa typer) så jättebra där man behöver backa långa sträckor till lastbryggor o liknande (jfr problemen med Swebus 4512)

i Norrland är det sällan någon som förespråkar automat på landsbygden, det är nog i princip bara företag med starkt centraliserad fordonsbeställning som Swebus eller kommunala bolag som köpt automatlådor för all sorts trafik.

Skelleftebuss har, vad jag vet, ingen buss med manuell låda numera (hur är det med 251?)
Tror inte Norsjöbuss hade någon på slutet heller.
Här i Vännäs, Umeå trakten verkar det vara betydligt vanligare.

/K

Ersa

Veolia har några få blåvita linjebusslackade Carrus/9700 (2282 & 2284?) som har ZF-automat. Enligt min mening ser automatlåda i landsbygdsfordon verkligen konstigt ut. Man är ju så invand att det "ska" vara G8EGS som Lars nämnde.

Numera verkar det ju dock som att alla Volvodiggare i Västerbotten köper I-shift framöver, oavsett om de föredragit ZF-automat eller G8EGS tidigare.