Bilder på SJ/Swebus 2621 eller 2622

Startat av Jan, 08 oktober 2008, 14:14:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Har någon bilder på någon av dessa bussar, där man ser godsfinkan.
I branschen i 40 år

Rickardo

Mycket trevliga bilder!
Dessa har man åkt med några gånger och blev såsmåningom Raskenlackade.
Enda "felet" med bussarna var att det inte var fällbara säten.

/Rickardo

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:05:00 AM
Tog med två bilder när jag ändå lånade scanner till tråden om vanHool på Busshistoriskt, tvärr är kvalitén pga scannern sämre än den borde vara.

Sw 2621 på busstn i Borgholm

Sw 2622 på busstn i Kalmar

Tack Lars för fina bilder. Jag hade inte koll att dessa kom i SJfärg. Man hade inför denna trafikstart i år funderingar om man skulle ha likvärdiga bussar på Öland.

//Jan
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 13:41:54 PM
Tyvärr är det ju så att utvecklingen springer ifrån bussgodset på många håll med undantag för i Norrland, fler o fler låggolvsbussar innebär färre o färre turer som kan medföra gods, både på Öland o Gotland har Bussgods haft en riktigt stor volym tidigare men numera är det mest småpaket.

Hur kommer det sig att UL väljer normalgolv med ramp istället? Ett vettigare beslut tycker jag personligen.
I branschen i 40 år

robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:05:00 AM
Tog med två bilder när jag ändå lånade scanner till tråden om vanHool på Busshistoriskt, tvärr är kvalitén pga scannern sämre än den borde vara.

Sw 2621 på busstn i Borgholm

Sw 2622 på busstn i Kalmar

nostalgi för min del på två sätt de där bussarna kommer man väl i håg. samt kapelluddens camping i borgholm där man sommarjobbade ett antal år och bodde på den. sista året var just 93 med

S Svensson

Citat från: Jan skrivet 10 oktober 2008, 13:37:23 PM
Tack Lars för fina bilder. Jag hade inte koll att dessa kom i SJfärg. Man hade inför denna trafikstart i år funderingar om man skulle ha likvärdiga bussar på Öland.

//Jan

Alla van Hool,av ovantyp, till SJ kom med fasta säten av nämnd typ. GDG vH hade något avvikande säten medan vad jag kan förstå SJ fick säten som kan kallas vHools egna.
Jag vill minnas att någon av de båda 2621 och 2622 gick på snabbusslinjen tilll Malmö.
De 5 st 2758-2762 byggdes om med fällbara säten.Jag har också ett minne avatt AC /ACC inte var med vid leveransen utan monterades senare 1990.Alltså på de 5  st ,medan övriga inte hade AC. Själv har jag åkt mycket med 2619 som gick till Göteborg från en hel del orter.Denna var en mellanperiod placerad i Sandviken men återvände till Västsverige i form av Alingsås. Tror den inte sattes i trafik där utan den blev exporterad. 

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 10 oktober 2008, 22:10:29 PM
Alla van Hool,av ovantyp, till SJ kom med fasta säten av nämnd typ. GDG vH hade något avvikande säten medan vad jag kan förstå SJ fick säten som kan kallas vHools egna.
Jag vill minnas att någon av de båda 2621 och 2622 gick på snabbusslinjen tilll Malmö.
De 5 st 2758-2762 byggdes om med fällbara säten.Jag har också ett minne avatt AC /ACC inte var med vid leveransen utan monterades senare 1990.Alltså på de 5  st ,medan övriga inte hade AC. Själv har jag åkt mycket med 2619 som gick till Göteborg från en hel del orter.Denna var en mellanperiod placerad i Sandviken men återvände till Västsverige i form av Alingsås. Tror den inte sattes i trafik där utan den blev exporterad. 

2619 kom till Jönköping från fabriken. Den började gå där på linjen till Helsingborg tillsammans med 2607. Efter ett tag fick den bytas ut mot 2432 och 2619 placerdes i Gislaved.
I branschen i 40 år

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 10 oktober 2008, 22:10:29 PM

2620 som var utan godsrum lär väl ha gått på "805-an" till Malmö.
Den gick ju även ibland på 180 Kalmar-Stockholm.
2621 och 2622 ryckte ju även de in på 180 ibland.
Som kuriosa kan nämnas att även den gamla B58/Säfflen 1639 med godsrum
användes på 180 Kalmar-Norrköping någon gång vintern 1984/85.

/Christian