Huvudmeny

Snurrigt värre i Gbg

Startat av Daniel P, 07 oktober 2008, 14:58:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Närmast dagligen ser man blåbussar rulla på stomlinjer samtidigt som stomlackerade bussar rullar på "vanliga" linjer. Vad var poängen med att lacka om en massa bussar om GS ändå skiter i att sätta ut rätt bussar på rätt linje?  ???

Jonas Gustafsson

Citat från: Daniel P skrivet 07 oktober 2008, 14:58:47 PM
Närmast dagligen ser man blåbussar rulla på stomlinjer samtidigt som stomlackerade bussar rullar på "vanliga" linjer. Vad var poängen med att lacka om en massa bussar om GS ändå skiter i att sätta ut rätt bussar på rätt linje?  ???

Utan att vara anställd hos GS kan jag märka att det har en del med depåplaceringen av bussarna att göra också. Det är inget bra argument, bussar kan ju flyttas mellan depåerna, men i a f en sorts förklaring. Vad jag har märkt är det Distrikt Brunnsbo (stomlinje 18,19) som ofta kör med vanligt lackade bussar på stomlinje, medan det å andra sidan är distrikten Hjalmar och Centrum (stomlinje 17) som ofta gör tvärtom.
Slutsatsen borde vara att Brunnsbo har för få stombussar medan Hjalmar och Centrum har för många...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

har nog mer o göra med att vissa bussar skall in på service o reparationer och därav går korta turer på morgon o eftermiddag o därav får vissa blå bussar som e stomreserer gå heldag på stomlinjer.

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

yngrot

Precis, varken G-S eller annat bolag har råd att hålla massa extrabussar för att alltid ha rätt buss på rätt ställe. Däremot kan man tycka länshuvudmannen skulle vara lite mer förlåtande och inte alltid döma ut viten när fel buss används bättre med fel buss än ingen alls tycker i alla fall jag.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Erling.L

#4
gjorde en snabb räkning idag o Kruthusgatan har lika många stombussar som omlopp på morgonen så ser du en krut stom på annan linje e troligen nått omlopp på 16/17 indraget. o ser du en annan busstyp på 16/17 e det troligen en buss som blitt klar sent efter nått fel o sedan utsatt där för att nått skall rulla där alls. om det inte är en stom reserv vill säga.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Daniel P

Här är en galen idé: varför inte låta ett och samma garage ha hand om alla stomlinjer? Det hade väl underlättat utsättningen.